Jag vill inflika att jag använder tegelstenarna som ett sätt att visa på ett felaktigt resonemang från vissa "tungpackare"
Tegelstenliknelsen funkar i vissa tillfällen, men är väl överanvänd.
Poängen är väl att det som uppfattas som gramnörderi eller viktonani som det beskrevs tidigare är att det är inte så lätt att packa lätt som att packa tungt.
Därför är det föremål för diskussion.
Att få en packning med basvikt under 20 kg.. väldigt enkelt, snarare svårt att få den så tung, här kan man bära med campingstol och liknande.
Under 15 kg är fortsatt inget problem och medför minimalt tankearbete, detta klarar alla utan uppoffringar.
Under 10 kg börjar kräva lite eftertanke och planering, men fortsatt överkomligt även för den som sätter komfort överst i prioritet.
Under 5 kg börjar bli svårt, då krävs en god del planläggning och kunskap om både utrustning och uteliv.
Ytterligare kg under det är väldigt svårt, men vill man gå extremt och med små marginaler kan man komma ner på runt 2 kg på vissa turer.
Möjligt är inte nödvändigtvis rätt för alla, jag vill inte ha en 2 kg packning för det blir lite asketiskt för mig, ca 4-5 kg passar mig bra, nog med komfort, stor säkerhet och helt ok slitstyrka, även om det för många uppfattas som för lätt för att vara säker och hållbar, så är det andra som tycker den är tung och otymplig.
Totalvikten är såklart beroende på hur länge man är ute utan möjlighet att fylla på mat och bränsle.
Nyckelordet i det hela är att detta är en passande packvikt
för mig.
Jag ger väldigt gärna tips till den som vill få en lättare packning, men inte alla måste följa de tipsen, för mig är det berikande om någon trivs med att gå på turer med andra fokus än mitt eget.
Fördelarna jag har av lätt packning är att jag kan få med mig mer fjäll och upplevelser på korta turer, ökad balans och säkerhet i tuff terräng, pigg och mjuk kropp efter en lång dags tur, liten påfrestning på mitt skadade knä, liten risk för slitage och skador också på andra leder, jag kan ha lättare, mjukare och framför allt mycket bekvämare skor, samt säkert fler fördelar som jag inte tänker på utan några minuters eftertanke.
Som sagt detta är min väg, andras väg och val är bra, jag ser inte min motsats i den som bär tre gånger så tung packning, men i den som aldrig går ut på tur.