Pack towel av bilvårdsduk

Jag har hittills använt mig av försvarets gröna handduk på resor och äventyr och varit mycket nöjd med den. Emellertid är jag lite nyfiken på Pack towel som alternativ. Snål som jag är köpte jag istället två 35*50 cm orange bilvårdsdukar á 22 kr st på Coop och satte mig sedan vid symaskingen för att sicksacka kanter och sy ihop till ett stycke. Är det någon annan som provat detta och med vilket resultat?

Hittade något liknande

Hej.
Hittade något liknande. Tror att det kallades golvduk och att mor hade köpt det på Ö&B för i princip ingenting. Men jag tror att den är större än 25*50.
Din ide om att sy ihop flera är nog inte dum eftersom den jag har är för liten för att man ska kunna skyla sig om när man byter om. Inte för att jag bryr mig, men andra kan ju göra det.

Också snål.
Måns

Jag har inte provat på fältet, men hemma i duschen (eller efter, rättare sagt) med EN sån där duk. Jag har visserligen inte provat en packtowel, men med det där "superskinnet" (som de väl brukar kallas) funkade det i alla fall bra att bli hyffsat torr. Man får ju dock lov att vrida ur det ett par gånger innan man torkat sig helt, och man blir ju inte snustorr efter det (men det lilla som blir kvar lufttorkar tillräckligt fort tyckte jag).

(Anledningen till att jag provade var att jag hade ett oanvänt låg i städskåpet efter att ha köpt två vid nåt tillfälle.)

Sytt ihop 6 st

Idén var uppe på något forum här på Utsidan för flera år sedan.

Jag sydde ihop 6 st a´ 38*39 cm förra sommaren inför den gånga skridskovintern. Sedan "fann" en kompis färdiga till lågpris på http://www.getout.se sök på "handduk" 80*80 cm för 20 SEK och 80*120 cm för 30 SEK slår nog det mesta vad gäller pris och vikt.
Han, jag och några paddel& skridskokompisar till gick ihop och köpte några handdukar var.

Per Brune

Viscose

Hittar du en trasa som består av (nästan) 100 % Viscose så funkar den lika bra som en PackTowl men för en mycket ringa penning. En del kan lukta lite i början men det går bort med koktvätt. Funkar bra med en tunn i A4-format att torka hela kroppen om man vrider ut den några gånger, och hellre tar jag två små/tunna än en större och tjockare. Tunn torkar fort. (Har man långt och svårtorkat hår kan kanske mer behövs.) Bära stora, tunga och blöta handdukar som aldrig torkar är inget kul.

"Sugatex" och PacTowl är samma material

Jag har fälttestat både dyr PacTowl och billig "sugatex"-trasa som man köper på marknader för 15 spänn - den gula som suger upp cola så fint på demonstrationerna, ni vet :)
Numera packar jag ner en trasa istället för PacTowl när jag fjällvandrar.

Det är exakt samma material (viskos) och marknadstrasan är ju enormt mycket billigare. Jag tycker dessutom att formatet är bättre - är man ute i vildmarken behöver man ju bara nåt att torka sig på, inte nåt att vira runt kroppen.
Torkningskomforten är intet vidare med nåt av alternativen, men man blir torr. Ibland känns det som om handduken lämnar kvar en tunn hinna av fukt, men det är inget jag lider av.
Se bara till att tvätta handduken MÅNGA gånger innan ni använder den.

Bättre och skönare efter tvätt

Viskosen får (precis som bomullsfrotté) bättre absorberingsförmåga och blir skönare mot huden ju mer man tvättar den.

Viskos är en regenatfiber, ett slags syntetfiber gjord av naturmaterial (cellulosa). Den har ganska låg våthållfasthet och påverkas/slits ganska mycket när den blir blöt och bråkas i tvättmaskin. När man tvättar slits förmodligen fibern så att småsprickor mm blir större och suger upp vätska bättre.
Men mjukheten och elasticiteten gör fortfarande att man mycket lätt vrider ur vattnet så att duken torkar fort.

Snabbtorkande handukar

Pröva Relags det är en kanon produkt från GetOut.
Vad sägs om 80x120 för 30 kr och de har funkat hela sommaren för barnen och mig.(torkar snabbt)
Jag har knappt använt min packtowel för att de andra funkar faktiskt bättre.
De är visserligen tunnare och livslängden kan nog inte jämföras, men priset gör att du kan byta varannat år med god min.
80x80 handuken för 20 kr används med fördel som diskhanduk i fält!
/Bosse.

Packtowel

Hela poängen med dessa lågvikts handukar är att de torkar synnerligen snabbt.
Och det gör faktiskt Relags otroligt bra .
/Bosse.

Tvättråd?

Hej på er!
Jag har nu (efter att ha läst denna tråd) införskaffat en Relags handduk från Getout. Jag testande den igår och den verkar ju funka riktigt bra trots att jag ännu inte hunnit tvätta den. Men den luktar ju äckligt, plastigt, ny så den skulle nog må bra av att få gå några varv i tvättmaskinen. Men hur varmt vågar man tvätta den? Kollar man på tvättråden till packtowl på Cascades website så står det "machine wash cold". Koktvätt stod det lite högre upp här i tråden. Hur tvättar ni andra era??

/Ann-Marie

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg