Pack towel av bilvårdsduk

"Hur tvättar ni andra era??"

Som fan.
Ofta och varmt. Jag har kokat en duk (som jag använder i hushållet) utan problem.
Formen på min dyrvariant (Pactowl) har blivit klart längre än bred, trots att jag nog aldrig tvättat den varmare än 60. Men det kvittar ju otroligt mycket på fjället.

En gissning är att tvättråden nog mer handlar om att bibehålla formen än att funktionen skulle ta skada.

Relags

Jag tvättar mina på 30 grader som packtowels tvättråd ,men relags kommer inte att hålla som de ändå.
Men det spelar ingen roll för du kan använda dina relags till hela familjen en hel sommar och mer därtill.
Och när de är "utslitna" släng dom och köp nya för 30 sek st.
/Bosse.

Som en vanling handduk..40 grader, den kan tvättas med övrig tvätt, men kanske inte första gången då kanske kan färga av sig..

Lämplig som plurrningshandduk?

Vore kanske vettigt att ha en sådan i skridskoombytet. Någon som testat och har synpunkter på lämpligt inköpsställe och lämplig storlek?

Thure

Jag har en sån som plurrningshandduk. Tyvärr har jag ännu inte plurrat, så jag vet inte hur bra den är.

Men för att torka en hel kropp nyss uppstigen ur fjällbäcken räcker det med en halv gul "marknadstrasa".

Jag kan i och för sig tänka mig att bomullsfrotté ger bättre komfort (supertrasor ger sällan samma torra känsla som bomull), och på skridskotur behöver man ju inte använda handduken en gång om dan.

Trasor till det mesta

Snål som jag är kör jag med vanliga Wettex-plagiat, en blå för kroppen och en rosa för tältet. Funkar fint att torka bort kondens i vintertältet, på sovsäcken eller liggunderlaget. Kan med fördel användas för att få kastrullerna helt torra efter disk, men bäst är nog att ha separata trasor för kropp, tält och kök...

Re: Lämplig som plurrningshandduk?

thureb; sa:
Vore kanske vettigt att ha en sådan i skridskoombytet. Någon som testat och har synpunkter på lämpligt inköpsställe och lämplig storlek?

Thure

Som jag skrev 2002-06-23 (förra sidan) så jag en lågprisvariant från http://www.getout.se

Handduk viskos Relags 80*120 cm väger 150 g enligt kemivågen på jobbet.
Den hoppsydda varianten som mäter 75*118 cm och väger 120 g enligt samma våg.

Jag har i likhet med Martin Nordesjö inte plurrat, så jag vet inte heller hur bra handduken egentligen är.

Men i kväll ska jag packa upp skridskoombytet för säsongen. Så jag kan prova efter kvällens dusch hur ”Relagsen” är jämnfört med mina vanliga frottéhanddukar hemma i badrummet.

Handduken ingår för övrigt också i mitt ”kajakplurrningsombyte”.

Per Brune

Jag vill också ha en resehanduk, men....har lite svårt att komma överens med kavliteten på tyget. Saknar den lurviga känslan i frotté. Någon som känner till någon mer handukslik resehanduk?

mvh

Anders

Ett synnerligen ovetenskapligt utlåtande efter gårdagens dusch, är att jag blir snabbare torr med någon av mina frottéhanddukar än med ”Relagsen”.

Med tanke på att den frottéhandduk jag använde i skridskopackningen förut, väger 25 g mer är ”Relagsen” så ska jag ompröva om jag ska ha kvar ”Relagsen” i skridskopackningen nästa vinter.

Per Brune

Vikt och vikt

Har haft denna diskussion med min flickvän (angående syntettrasor kontra små frottédukar). Min ståndpunkt är att syntettrasorna ändå har en fördel i att:
a) den mesta fukten går att vrida ur, gång efter annan (dvs trasan suger lika bra även när den är fuktig)
b) trasan håller mindre fukt vid transport. Vikten spelar liten roll, men att slippa ha en fuktig frottéhandduk i packningen är skönt
c) syntettrasan torkar på ett nix i solsken/vind/vid elden. Frottén är lite marigare att få torr.

Att en rejält urtvättad frottébit ändå är mysfaktor kan man dock inte komma ifrån!
/A.

Slutsats:

Endagarsturer: bommulsfrotté
(överlägset EN gång, sen är den tung och våt och kall resten)

Flerdagarsturer: syntet
(mindre torkkomfort, men torkar fort och kan användas igen)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg