Pack towel av bilvårdsduk

Det lättaste alternativet

Om man nu inte ens blir sådär snustorr av de här olika trasorna kanske man kan strunta i dem helt och hållet. Då spar man både vikt och pengar.

Man blir inte snustorr av att torka sig med fleecetröjan eller någon annan lämplig persedel, men tillräckligt torr för att resten skall luftorka ganska snabbt.

Visst är jag snålast av alla?

Jörgen

Fleece

Det beror förstås på hur stora ytor av kroppen man blöter ned, men eftersom materialet inte suger upp särskilt mycket fukt, utan mest sveper bort det från kroppen så blir det inte särskilt fuktigt.

Om man inte dyker direkt ned i sovsäcken efter ett helkroppsbad så kan man ju alltid ta på sig fleecen. Blöta sidan utåt förstås. Då är den ganska torr ganska snabbt. En av fördelarna med fleece.

Det är ansikte och händer jag tvättar mest. Som regel behövs det överhuvudtaget ingen annan torkmetod än att dra med ärmen över ansiktet och skaka av händerna.

Vad jag menar är att en handduk, enligt min högst personliga mening, inte är en oundgänglig utrustningsdetalj, utan en typisk lyxpryl. Tillsammans med alla andra bra-att-ha-grejor bidrar den till att ryggsäcken väger 20 kg istället för 10 kg. Och den bidrar naturligtvis också till att många företag håller sig vid god vigör genom att sälja snorbilliga viscos-trasor till sanslösa priser bara för att man kallar den Pac Towl eller något.

Men eftersom alla bär de sina egna prylar och betalar för dem så är det naturligtvis upp till var och en att ta med sig vad man vill i fjällen. Men ibland kan det vara nyttigt att fundera över om det är en absolut naturlag att vissa prylar självklart skall vara med.

Jörgern

Smaken är som baken

Jörgen (NUI): må så vara att alla de onödiga lyxprylarna snabbt adderar ihop till stora summor och stora, tunga säckar. Samtidigt var väl just denna tråd något av en enda lång argumentation mot just detta: Tråden har handlat om budgetalternativ till dyra trasor, budgetalternativ som viktmässigt landar på några tiotals gram (tror att min lösning med Wettex-plagiat landar kring 3 kr/duk som väger prick 10g..., skulle tro att även din fleecetröja efter ansiktstvätten blivit 10 g tyngre ;)

Således ett sätt att ta med sig en liten del av civilisationen ut, som så mycket annat (dunsäckar, tält, tarpar, gasolkök, rymdkängor, självuppblåsbara liggunderlag...). Själv luktar jag troll redan efter första dagen (no problemo, om alla gjorde det), och för hygienens och nöjes skull badar jag gärna flera gånger under turen. En tvålkant och min Wettexkopia löser problemen, kostnad <5 kr och vikt <25g. Således ett riktigt budgetnöje jämfört med mycket annat man gör ute. Fleecetröjan/understället drar jag på mig för att torka upp helt efter den hafsiga torkningen med wettexen.
/A.

Re: Smaken är som baken

Strykarräven; sa:
Jörgen (NUI): må så vara att alla de onödiga lyxprylarna snabbt adderar ihop till stora summor och stora, tunga säckar. Samtidigt var väl just denna tråd något av en enda lång argumentation mot just detta: Tråden har handlat om budgetalternativ till dyra trasor, budgetalternativ som viktmässigt landar på några tiotals gram (tror att min lösning med Wettex-plagiat landar kring 3 kr/duk som väger prick 10g..., skulle tro att även din fleecetröja efter ansiktstvätten blivit 10 g tyngre ;)

/A.

Eftersom jag själv lyckats halvera min fjällpackning genom att ifrågasätta varje enskild pryl, så ville jag ge ett exempel på detta. Det är möjligt att det var ett dåligt exempel. Den som vill får gärna använda sig av kärnbudskapet. Som sagt; alla betalar själva och bär själva sina prylar.

Jörgen

Re: Re: Smaken är som baken

NUI; sa:
Eftersom jag själv lyckats halvera min fjällpackning genom att ifrågasätta varje enskild pryl, så ville jag ge ett exempel på detta. Det är möjligt att det var ett dåligt exempel. Den som vill får gärna använda sig av kärnbudskapet. Som sagt; alla betalar själva och bär själva sina prylar.

Nä, du har helt rätt, mycket görs (bärs) bara av gammal vana. När jag började fjällvandra hakade jag på trenden och ifrågasatte hela packningen. Min flickvän som fjällvandrat i många år före mig var mera skeptisk men testade, och har sedan dess bara konstaterat att packningen blir lättare och bättre för varje år.
/A.

Det är klart att en handduk inte är helt nödvändig på sommarvandringen - då kan man nästan lika gärna lufttorka.
Men jag tycker att det är värt att ta med en liten viskosduk. Man blir fortare torr och kanske en smula renare också, efersom man river av en del smuts.

Men som ofta handlar det ju om en "utrutsningsmognadsprocess"; man börjar med att ta med ett stort badlakan, går över till en liten lumpenhandduk, sen köper man en stor Pactowl för 4000:-, sen hittar man exakt samma handduk för 14.95 på en marknad och delar den i två delar, sen struntar man helt i handduken...
Man får helt enkelt välja sin komfortnivå.

PacTowl - EN HELT ANNAN FRÅGA!

Hej!

1. Jag tvättar min PacTowl ofta, ibland i 40 (enligt tvättlappen?) och lika ofta i 60?
2. Jag använder den när jag är nyduschad, fräsch o fin.
3. Jag hänger upp den på ett luftigt sätt, förhållandevis tidigt. Den ligger aldrig och jäser i väskan. Och; den torkar ju fort...

Men:
Jag tycker att den luktar förjävligt, ALLDELES för tidigt. (Och för tidigt betyder ett par gångers användning, inte femton-tjugo.)

A. Finns det ett bra/annat sätt att hantera tvätten.
B. Och/eller, finns det en förklaring?

Tips o trix någon?

Hoppas,
Patric

Det finns ett gäng gamla trådar om att få dojor att sluta lukta skunk, de tipsen borde nog fundera även för en handduk.

Re: Tvättråd?

gismokvack; sa:
Hej på er!
Jag har nu (efter att ha läst denna tråd) införskaffat en Relags handduk från Getout. Jag testande den igår och den verkar ju funka riktigt bra trots att jag ännu inte hunnit tvätta den. Men den luktar ju äckligt, plastigt, ny så den skulle nog må bra av att få gå några varv i tvättmaskinen. Men hur varmt vågar man tvätta den? Kollar man på tvättråden till packtowl på Cascades website så står det "machine wash cold". Koktvätt stod det lite högre upp här i tråden. Hur tvättar ni andra era??

/Ann-Marie

Jag köpte en nu på mässan och tänker testa i sommar, men började också fundera på tvätt. Letade på Relags hemsida. Jag valde engelska, men tycker att de har en lite konstig dialekt :)
http://www.relags.de/index.php?show=shop&wg=07.06.00.00&artl=1&artikel=920200
"Relags Handtuch 'Viskosefleece'
Stark saugendes Handtuch mit minimalem Gewicht. Schnell trocknend. Trocknet die Haut durch Aufsaugen des Wassers. Sehr gutes Preis-Leistungsverhältnis. Waschbar bis zu 60°C. In 2 Größen lieferbar:"

Jag kan inte Tyska, men tolkar det som att de rekomenderar 60 grader C.

Angående frote.
Den historia jag läst om frote var att uppfinnaren fick sparken. Det var en arbetare vid ett väveri i Tyskland som trädde varpen (Det heter väl så?) fel. När misstaget upptäktes fick han sparken samt tvingades köpa det de hunnit väva. Hans fru kom på att det var bra att torka med, han började experimentera på en manuell vävstol och kom på hur han gjort. Sedan köpte han ett väveri och så småningom köpte han sin gamla arbetsplats och lade ner den som hämnd.
Sant eller saga vet jag dock inte säkert.

stinkande handduk

Jag antar att en stinkande Packtowl är ungefär detsamma som stinkande syntetkläder i övrigt. Likheten med stinkande skor är jag mer tveksam till, då dessa ställer lite andra krav på vad man kan, och inte kan, göra med en tvättmaskin.

Pressa temperaturgränserna för tvättning! Finns ett antal trådar på utsidan.se som klargör att tvättråden ofta är alldeles för mesiga vad gäller temperatur. 40-gradersplaggen i syntet tål ofta 60 grader, och mina träningskläder kör jag numera alltid i 60. Vissa, t ex strumpor och t-shirts som är relativt billiga och inte innehåller elastiska gummitrådar (som finns t ex i resårer) kan man chansa och köra i 90 grader, naturligtvis väl medveten om att kläderna kan förstöras.

Frotte är jättebra, när den är torr. Men när den är blöt suger den inget vidare (eller suger är väl det den gör, om man nu vill se det på det sättet:).

När jag tvättar bilen så kan jag "skinna" hela bilen torr med en viskostrasa på 20x30 cm (visserligen får jag vride ur den en massa gånger, men det funkar). Tar jag en lika stor frottehandduk så räcker den ungefär till motorhuven och sen är den så dyngsur att den gör bilen blötare.

En wettextrasa fungerar nog ungefär lika bra, i fuktigt tillstånd, men en torr wettextrasa är ju som en pappbit och inte särskilt skön mot kroppen.

Visst kan man torka sig med fleece-tröjan eller nåt, men min sådan har en massa dragkedjor och grejer som rivs lite för mycket för att det skall vara trevligt. Och fleecetröjan är rätt stor, att ha den hänga på tork utanpå ryggsäcken tycker jag känns "fladdrigt". En liten viskostrasa stör mindre (och funkerar bra att hänga på en liten torklina i tältet om det regnar).

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg