Varning för Outdoorexperten
Jag vill härmed utfärda en stor varning för Outdoorexperten.
På vägen till IKEA lördags var jag in på Outdoorexperten (fysiska butiken i Västerås). En kille (kanske 30-40 år och med svenska som modersmål så det var inga språkförbistringar) som fått en Garmin Forerunner i födelsedagspresent av sina föräldrar, höll på att försöka förklara att GPSen inte fungerade (stendöd som jag fattade det) och att han ville ha en GPSen som fungerade eller få tillbaka pengarna.
Han (kunden) och en i personalen stod säkert och bråkade i över en timme och dom pratade inte direkt tyst, utan tvärtom så pratade dom högt så att alla i butiken hörde vad dom sa. Han som jobbade på Outdoorexperten hävdade att kunden skulle vända sig till Garmin Svenska när han öppnat förpackningen och konstaterat att GPSen var trasig. Om förpackningen varit oöppnad skulle dom på Outdoorexperten kunnat ta emot GPSen för då var den obegagnad, men nu var det en begagnad vara. Hur kunden skulle kunna veta att GPSen var trasig om han inte öppnat förpackningen vägrade han på Outdoorexperten att begripa. Och vad jag förstod så tog inte ens han som jobbade på Outdoorexperten och kollade om kunden ”bara” var klantig eller om GPSen verkligen inte fungerade (åtminstone inte under den tid jag var i butiken och jag stannade väldigt länge bara för att höra om dom skulle komma överens).
Även om jag inte var ”inblandad” så tror inte jag varit med om ett någon blivit så illa bemött någon gång i en affär där man köpt en sak. Och jag känner en tjej som hade sin dator som hon köpt på Elgiganten inne på reparation 10-15 gånger utan att Elgiganten kunde fixa så att CD-läsaren funkade, innan hon gav upp och gjorde en anmälan till ARN).
Om det nu är så Garmin svenska som tappat förståndet och tycker att man ska vända sig till dom och inte till försäljaren när en produkt är trasig, så kunde han som jobbade på Outdoorexperten enligt mina värderingar ha sagt det på hederlig svenska, även om det nog strider mot konsumentköplagen att hänvisa till importören. Vad jag förstått av konsumentköplagen så ska man som fysikt person vända sig till säljaren.
Så jag vill för närvarande på det bestämdaste avråda från att handla något från Outdoorexperten om det är något som kostar mer pengar, än att man kan slänga saken utan att bekymra sig om de pengar man förlorat, om det skulle råka vara så att det man köpt är trasigt fast det är fabriksnytt.
Per Brune
Jag vill härmed utfärda en stor varning för Outdoorexperten.
På vägen till IKEA lördags var jag in på Outdoorexperten (fysiska butiken i Västerås). En kille (kanske 30-40 år och med svenska som modersmål så det var inga språkförbistringar) som fått en Garmin Forerunner i födelsedagspresent av sina föräldrar, höll på att försöka förklara att GPSen inte fungerade (stendöd som jag fattade det) och att han ville ha en GPSen som fungerade eller få tillbaka pengarna.
Han (kunden) och en i personalen stod säkert och bråkade i över en timme och dom pratade inte direkt tyst, utan tvärtom så pratade dom högt så att alla i butiken hörde vad dom sa. Han som jobbade på Outdoorexperten hävdade att kunden skulle vända sig till Garmin Svenska när han öppnat förpackningen och konstaterat att GPSen var trasig. Om förpackningen varit oöppnad skulle dom på Outdoorexperten kunnat ta emot GPSen för då var den obegagnad, men nu var det en begagnad vara. Hur kunden skulle kunna veta att GPSen var trasig om han inte öppnat förpackningen vägrade han på Outdoorexperten att begripa. Och vad jag förstod så tog inte ens han som jobbade på Outdoorexperten och kollade om kunden ”bara” var klantig eller om GPSen verkligen inte fungerade (åtminstone inte under den tid jag var i butiken och jag stannade väldigt länge bara för att höra om dom skulle komma överens).
Även om jag inte var ”inblandad” så tror inte jag varit med om ett någon blivit så illa bemött någon gång i en affär där man köpt en sak. Och jag känner en tjej som hade sin dator som hon köpt på Elgiganten inne på reparation 10-15 gånger utan att Elgiganten kunde fixa så att CD-läsaren funkade, innan hon gav upp och gjorde en anmälan till ARN).
Om det nu är så Garmin svenska som tappat förståndet och tycker att man ska vända sig till dom och inte till försäljaren när en produkt är trasig, så kunde han som jobbade på Outdoorexperten enligt mina värderingar ha sagt det på hederlig svenska, även om det nog strider mot konsumentköplagen att hänvisa till importören. Vad jag förstått av konsumentköplagen så ska man som fysikt person vända sig till säljaren.
Så jag vill för närvarande på det bestämdaste avråda från att handla något från Outdoorexperten om det är något som kostar mer pengar, än att man kan slänga saken utan att bekymra sig om de pengar man förlorat, om det skulle råka vara så att det man köpt är trasigt fast det är fabriksnytt.
Per Brune