Har handlat kanske en handfull gånger hos OE (nätbutiken) genom åren, och aldrig haft några problem. I somras köpte jag en sovsäck (från The North Face) i den fysiska butiken, som under första vandringen visade sig läcka mer dun än jag ansåg vara ok. Var tillbaka till butiken med säcken, fick mycket bra bemötande från butikspersonalen. Vi enades om att jag skulle testa den en vända till, och att de skulle ta in den för reklamation om det inte blev bättre, vilket det inte blev. Så jag lämnade in säcken, informerades om att jag borde ha ett svar om reklamationen inom 2-3 veckor. Efter en månad mailade jag dem och undrade om de hade någon info i ärendet, vilket de inte hade. Det drog ut på tiden, jag stötte på via mail ett par gånger, någon gång fick jag beskedet att de skulle kontakta The North Face, annars att det tyvärr bara var att vänta. Fair enough, det var trist, men man kan inte lasta OE för att en leverantör är sölig med reklamationsärenden. Efter drygt två månader fick jag dock äntligen beskedet att reklamationen hade godkänts. Härligt tänkte jag. Tyvärr börjar mina negativa upplevelser här.
När jag lämnade in säcken för reklamation informerades jag om att säcken antingen skulle lagas/bytas ut eller att jag skulle få pengarna tillbaka. Butikspersonalen var visserligen tydlig med att dom inte kunde ge några garantier å The North Face vägnar, men uttryckte åsikten att "det ska inte vara några problem". Jag blev väldigt bra bemött i butiken, vilket la en hög ribba som kundtjänst tyvärr inte alls levde upp till. Under tiden för reklamationsärendet var jag både inne i butiken och kontaktade OE via mail för att informera om att jag höll på att byta bank, och att kortet jag handlat på därmed skulle upphöra att gälla. Jag frågade om det skulle innebära några problem, båda gångerna försäkrades jag om att så inte var fallet, och att dom "alltid tar kontakt med kunden innan utbetalning när det handlar om såpass mycket pengar". Vi hade också en dialog om reklamationsstatus efter 5-6 veckor, då jag "var tvungen" att skaffa en annan säck inför en planerad resa. Jag var införstådd med att jag gjorde detta utan garantier på att reklamationen skulle godkännas, men helt oförberedd på vad som sedan hände. När reklamationen var godkänd, skickade OE ett mail där man informerade om detta, och att jag skulle få mina pengar tillbaka -- som ett tillgodohavande hos OE. Man undrade om jag redan nu visste något jag ville ha istället för sovsäck, eller om dom skulle fixa ett presentkort. Jag svarade att jag, som vi diskuterat, redan köpt en annan sovsäck och att jag önskade pengarna tillbaka. På det fick jag ett opersonligt standardsvar om praxis vid reklamationer. Man menade också att detta med tillgodo istället för att bara byta ut säcken mot en likadan var något de gjorde för att vara schyssta och ge mig fler valmöjligheter. Först några mailväxlingar senare, då jag både hänvisat till konsumentköplagen samt påmint om den kommunikation vi haft där det klart och tydligt framgår både att jag förväntat mig pengar tillbaka vid godkänd reklamation - och deras bemötande på detta, som de gick med på att "göra ett undantag i det här fallet". Som grädde på moset glömde de sedan att verkställa utbetalningen så jag fick efterlysa mina pengar efter någon vecka.
Slutet gott, vilket de ska ha cred för. Däremot efter på tok för mycket strul och tjafs för att jag ska vilja hamna i händerna på deras kundtjänst igen.