Så här på ett ungefär, tänkte jag.Det är som du skriver, Ritvägen är en enskild väg. Sedan är frågan hur formellt man ska se kravet "allmänna vägnätet". När Hans N, Björn och jag diskuterade Ritsemvägen tyckte vi att det hade varit konstigt om den inte skulle räknas. Enskilda vägar (som inte är bommade) får ju användas av allmänheten för trafik och ser ut som vilken väg som helst. Vi gjorde alltså samma val som Grundsten en gång gjorde.
En fråga om de där datamängderna. Jag är inte kunnig i QGIS men har nog ett hum om proceduren rent matematiskt. Som jag ser det skulle varje punkt i exempelvis en väg behövas om man ska kunna räkna ut avstånden till andra punkter (åtminstone nästan varje punkt vägen). Det räcker alltså inte med punkter här och där, man måste testa hela linjer mot andra linjer (bägge krokiga). Vet du om de där datamängderna är strukturerade så att det är möjligt?
Jag tog vägdata från Trafikverket, där har jag tagit med vägar där Trafikverket är väghållare samt vägar som har statligt driftsstöd (det bör vara vägar som är allmänt tillgängliga). Från det norska kartverket kunde jag bara filtrera ut vägar ur data.
Genom att lägga på större och större buffert fick jag det här resultatet med 47 km buffert från vägarna.
Jag har hittat ett sätt att beräkna punkten också men det kräver lite mer pyssel av indatat och frågan är vilka vägar i Norge som ska vara med.