Väldigt OT men: Där jag bor är det bara 30 km till närmaste stad men det känns som att jag bor vid OTP eftersom det tydligen är mycket längre och svårare för mina vänner att ta sig hit än vad det är för mig att ta mig till stan. Så kanske ni borde räkna in hur "mentalt jobbigt" det är att ta sig dit också.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Otillgänglighetspolen
- Trådstartare jokanv97
- Start datum
Tack smux för påpekandet, du har säkert bättre koll när sjöflygplanen byttes ut mot helikoptrar än jag.Nu vet jag inte hur det var 1989, men tidigare på 1980-talet var helikopter ganska sällsynt som transport där, utan vanligast var det med enmotoriga pontonflygplan som man kunde flyga mellan ex Kvikkjokk-Staloluolta (Virhaure). Vi flög ex tillbaka från Staloluokta till Kvikkjokk efter en vandring med just ett pontonflygplan 1985.
Även transporten av fisk mm hanterades även då av Fiskflyg i mindre amfibieplan av typen Republic Seabee som "buklandade" på sjöarna.
Helipkopter kan ju landa var som helst så borde inte räknas. Bilväg tycker jag är ett bra mått, så tycker den som finns är bäst. Annars blir det ju rätt subjektivt beroende på vilken man "känner" är mest otillgänglig. Kan ju se väldigt olika ut. OTG är ju säker inte speciellt jobbigt att ta sig till för en van vandrare, men likförbenat ändå längst från nån väg. Är det Kvikkjokk som är närmaste vägen eller finns det närmare i norge?
För att illustrera min poäng:
Hur otillgänglig hade OTP känts ifall Tarraluoppal varit fullskaligt exploaterat, om än väglöst? Tänk Kebnekaise fjällstation, helikoptern i skytteltrafik, el, reningsverk (nåväl), restaurang, stentrappor uppför fjällsluttningarna, horder av människor och ett av landets mest välbesökta - och tillgängliggjorda - turistmål?
Hur otillgänglig hade OTP känts ifall Tarraluoppal varit fullskaligt exploaterat, om än väglöst? Tänk Kebnekaise fjällstation, helikoptern i skytteltrafik, el, reningsverk (nåväl), restaurang, stentrappor uppför fjällsluttningarna, horder av människor och ett av landets mest välbesökta - och tillgängliggjorda - turistmål?
Helipkopter kan ju landa var som helst så borde inte räknas. Bilväg tycker jag är ett bra mått, så tycker den som finns är bäst. Annars blir det ju rätt subjektivt beroende på vilken man "känner" är mest otillgänglig. Kan ju se väldigt olika ut. OTG är ju säker inte speciellt jobbigt att ta sig till för en van vandrare, men likförbenat ändå längst från nån väg. Är det Kvikkjokk som är närmaste vägen eller finns det närmare i norge?
Kvikkjokk, Ritsem och Sulitelma i Norge är närmaste vägar. Eniro-kartan har ett verktyg där man kan mäta hur lång en sträcka är fågelvägen, så det är enkelt att kolla detta själv.
https://kartor.eniro.se/?c=59.400365,17.850037&z=9
Edit. Går att mäta på Lantmäterikartan oxå.
Annars kan man ju räkna ut motsvarande punkt från Sareks gränser om man vill, dvs så långt borta från tillåtna hkp-landningar som möjligt.
Men jag tycker vi återgår till ursprungliga definitionen, och glömmer hkp & båtar.
Senast ändrad:
Hans Fowelins nya beräkningar av OTP utgår från Claes Grundstens premisser – avstånd till närmaste väg. Du Hanna tycker att det är tokigt att utgå från dessa premisser och att exempelvis helikopterplatser bör räknas in. Den som är upphovet till att vi pratar om otillgänglighetspunkter är Vilhjalmur Stefansson som skrev The Region of Maximum Inaccessibility in the Arctic. Hans artikel från 1920 kan ni läsa här - The Region of Maximum Inaccessibility in the Arctic (jstor.org). Han var väl medveten om att en OTP var betingad av vilka utgångspunkter eller premisser som angavs. Han skrev:För att illustrera min poäng:
Hur otillgänglig hade OTP känts ifall Tarraluoppal varit fullskaligt exploaterat, om än väglöst? Tänk Kebnekaise fjällstation, helikoptern i skytteltrafik, el, reningsverk (nåväl), restaurang, stentrappor uppför fjällsluttningarna, horder av människor och ett av landets mest välbesökta - och tillgängliggjorda - turistmål?
Of course, it will eventually become possible to fly direct from any such city as New York or London to any point within the northern hemisphere, and for such undertakings this map will have no significance.
Så det är helt I sin ordning att bestämma en annan OTP med andra utgångspunkter som exempelvis helikopterplatser. Hans Fowelins beräkningar är bara relevanta eller intressanta för den som följer i Claes Grundstens gamla spår.
Ja där gick vi till källan.Hans Fowelins nya beräkningar av OTP utgår från Claes Grundstens premisser – avstånd till närmaste väg. Du Hanna tycker att det är tokigt att utgå från dessa premisser och att exempelvis helikopterplatser bör räknas in. Den som är upphovet till att vi pratar om otillgänglighetspunkter är Vilhjalmur Stefansson som skrev The Region of Maximum Inaccessibility in the Arctic. Hans artikel från 1920 kan ni läsa här - The Region of Maximum Inaccessibility in the Arctic (jstor.org). Han var väl medveten om att en OTP var betingad av vilka utgångspunkter eller premisser som angavs. Han skrev:
Of course, it will eventually become possible to fly direct from any such city as New York or London to any point within the northern hemisphere, and for such undertakings this map will have no significance.
Så det är helt I sin ordning att bestämma en annan OTP med andra utgångspunkter som exempelvis helikopterplatser. Hans Fowelins beräkningar är bara relevanta eller intressanta för den som följer i Claes Grundstens gamla spår.
Men jag är inte tvärsäker på att det är transportmöjligheten som stör mig mest.
Leder och stugor - civilisation, exploatering, spångade myrar, varma bäddar och butiker, är möjligen än mer tillgängliggörande. Och något sådant fanns det definitivt inte i Arktis för 100 år sedan. Hur hade man resonerat om det funnits?
Oavsett om det skulle kallas OTP eller ej, så är jag genuint nyfiken på vilken punkt i Sverige som ligger längst bort ifrån allt detta.
Oavsett om det skulle kallas OTP eller ej, så är jag genuint nyfiken på vilken punkt i Sverige som ligger längst bort ifrån allt detta.
Som sagt, det kan du enkelt mäta upp själv, mha mätverktygen i kartorna enl ovan och egna definitioner. Berätta vad du kommer fram till !! Blev ju en Qul diskussion av detta !!
Nja, enkelt och enkelt vet jag inte. 🤣Som sagt, det kan du enkelt mäta upp själv, mha mätverktygen i kartorna enl ovan och egna definitioner. Berätta vad du kommer fram till !! Blev ju en Qul diskussion av detta !!
Först och främst tror jag det faller på att den totalt ociviliserade och oexploaterade naturen tyvärr inte existerar. Sedan definitionerna. Därefter vetskapen om olika stugor etc.
Om jag skulle välja ut den allra mest icke-otillgängliga infrastrukturen i de någorlunda otillgängliga delarna av vårt land, då är det nog fjällstationerna och fjällstugorna. För mig.
De ger möjlighet till proviantering och i förlängningen möjlighet att ta sig ut flera dygn från närmsta väg utan knappt någon packning.
Senast ändrad:
Jag förstår din poäng och sympatiserar med den - även jag tycker att "urbaniseringen" av fjällvärlden är bekymmersam. Kebnekaise är ett skräckexempel men kanske oundvikligt just där. När NP Sarek bildades ville man skona den från sådant, i den mån det gick. Och det har väl lyckats ganska väl, även om några spänger har tillkommit, liksom några broar (de senare för att förhindra fler dödsolyckor). Men även om inga rösade leder finns så kommer ett högt besöksantal skapa dessa stråk ändå, vilket vi ju redan sett. Det är en svår avvägning mellan att bevara och tillgängliggöra.För att illustrera min poäng:
Hur otillgänglig hade OTP känts ifall Tarraluoppal varit fullskaligt exploaterat, om än väglöst? Tänk Kebnekaise fjällstation, helikoptern i skytteltrafik, el, reningsverk (nåväl), restaurang, stentrappor uppför fjällsluttningarna, horder av människor och ett av landets mest välbesökta - och tillgängliggjorda - turistmål?
Om vi pratar rent ottillgängligast för besökare så lär Udtja naturreservat slå Sarek, eftersom allmänheten inte får vistas där utan bara Försvarsmakten/FMV och berörda samebyar. Finns nog en hel del andra liknande platser också, men de är väl inte jätteintressanta för utsidans otillgänglighetspolsbesökande (men kanske för främmande makt).
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg