Otillgänglighetspolen

Det låter som en trevlig idé. Jag besökte OTP 2022 tillsammans med Fowwe (hans trevliga beskrivning av det besöket kan du läsa här). Vi passerade inte renstängslet där du planerar, men jag har gått under det på flera ställen och min erfarenhet är att man hittar ett möjligt ställe, bara man letar lite. Ett annat tips är att om vädret=sikten är dålig så kan området mellan Tuottar, Liemakjávrre och Rissajávrre upplevas svårhittat. Vi villade bort oss ett tag där.
Det låter lovande. Trevlig läsning om ert besök på platsen :)
Jag får ta med kompassen denna gång så det blir enklare att ha koll på riktningen.

Tur att jag planerade för detta i år, dvs innan vägen, betongklumpen och gift-shoppen är på plats ;)

I Muddus nationalpark finns 700 år gamla träd. Finfint att besöka...
Inte riktigt i krokarna men besökte idag ett lite äldre träd, 9550 år gammalt - Old Tjikko vid Njupeskär/Fulufjällets nationalpark i Dalarna. Vattenfallet var mer imponerande än det stackars gamla trädet

/Patrik

Lustigt att den här tråden kom upp. Hade aldrig hört talas om otillänglighetspolen innan jag nyligen sträckläste alla Arne Dahls böcker. I "Inland" som ingår i den tredje och nyaste serien vistas de just där. Eller i närheten av ivf. Enligt Arne Dahl är det här den ligger...

"En otillgänglighetspol är den plats som befinner sig så långt man kan komma från civilisationens utmarker. Det finns till exempel en havens otillgänglighetspol som kallas »Point Nemo« och ligger i södra Stilla havet, längst bort från land av alla platser på världshavet.

Men också varje land har sin otillgänglighetspol. Sveriges befinner sig vid den sydöstra viken av sjön Kåbtåjaure i Padjelanta nationalpark, Jokkmokks kommun, inte många meter från den hastigt uppkomna snögrotta som paret nyss lämnade."

Jag röstar för helikopterplatta och kiosk. Då hålls platsen fortfarande fri från bilväg så turisterna kan få den rätta känslan medan de sippar på sitt hipsterkaffe.
Helikopterhållplats finns ju redan, en halv dagsetapp bort.

Jag har påpekat det förr. Någon (som vet hur man gör) borde räkna ut var OTP ligger som är längst ifrån inte bara bilväg, utan också från helikoptertaxi!

På tal om det så mötte jag en kille i Ruohtesvagge som skulle vara ute i uppåt två veckor och hela huvudmålet var just OTP efter lång vandring från Akka. Han hade en sådär 32 kg på ryggen och skulle till OTP. Vilken hjälte. Det är ju så den borde upplevas. Tycker gott vi kan införa förbud att besöka OTP eller i alla fall stoltsera med att ha besökt OTP från Tarraluoppal.

Ointressant info, apropå hipsterkaffe vid OTP: Min profilbild, om den nu syns, är från Rissájávrres södra strand, strax intill OTP enligt Grundsten. Sveriges just då kanske mest otillgängliga espresso! 😎

Tycker gott vi kan införa förbud att besöka OTP eller i alla fall stoltsera med att ha besökt OTP från Tarraluoppal.

Självklart. Ett besök räknas bara om man tar sig dit genom vandring från närmaste väg. Eller kanske kanot/packraft. Frågan är om Ritsem räknas, där åker man ju motorbåt först (kapar 9 km) och startar från Änonjalme.

Senast ändrad:
Självklart. Ett besök räknas bara om man tar sig dit genom vandring från närmaste väg. Eller kanske kanot/packraft. Frågan är om Ritsem räknas, där åker man ju motorbåt först (kapar 9 km) och startar från Änonjalme.
Ja igen, det blir tokigt att räkna OTP frpn närmsta bilväg. Jag önskar någon skulle räkna om också utifrån närmsta helikopterplats och givetvis också båttransportställen!

Hkp tycker jag man kan glömma, sånt är fusk, inte heller till Stalo är ok. Men om man räknar från Änonjalme, resp där båttransporten från Kvickjokk slutar, el Sulitelma, så blir OTP några km S om nuvarande....

Det här blev ju en kul kartövning. Räknar man istället från Tarraluoppal / Tuottar - stugorna och Saltoluokta, så hamnar man ca i Snavvavagge. Ungefär samma avstånd till Suorva, men längre till Änonjalme, Kvickjokk och Sitoälvsbron ....

Det här blev ju en kul kartövning. Räknar man istället från Tarraluoppal / Tuottar - stugorna och Saltoluokta, så hamnar man ca i Snavvavagge. Ungefär samma avstånd till Suorva, men längre till Änonjalme, Kvickjokk och Sitoälvsbron ....
Jo men det kanske inte ens blir i Sarek i så fall..?

Hkp tycker jag man kan glömma, sånt är fusk, inte heller till Stalo är ok. Men om man räknar från Änonjalme, resp där båttransporten från Kvickjokk slutar, el Sulitelma, så blir OTP några km S om nuvarande....
Men då blir det ännu närmare Tarraluoppal! :D

Alltså Snavvavagge mitt i Sarek, färdvägen ovan Rapadalen, som OTP2, efter båt & hkp. Något mer än 30 km fågelvägen, men då får man självklart inte åka båt på Sitojaure till Rinim... :)

Senast ändrad:
Helikopterhållplats finns ju redan, en halv dagsetapp bort.

Jag har påpekat det förr. Någon (som vet hur man gör) borde räkna ut var OTP ligger som är längst ifrån inte bara bilväg, utan också från helikoptertaxi!

På tal om det så mötte jag en kille i Ruohtesvagge som skulle vara ute i uppåt två veckor och hela huvudmålet var just OTP efter lång vandring från Akka. Han hade en sådär 32 kg på ryggen och skulle till OTP. Vilken hjälte. Det är ju så den borde upplevas. Tycker gott vi kan införa förbud att besöka OTP eller i alla fall stoltsera med att ha besökt OTP från Tarraluoppal.
Det känns inte så otillgängligt om man kan åka helikopter dit, tänker jag. Däremot att kämpa i två veckor med 32 kg på ryggen! Wow!

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg