OSKÄLIGA GPSpriser i Sverige SE UPP!

GV; sa:
bigben; sa:
http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm Enl [url]http://www.soltek.se/butik är priset på Ique (inkl moms) 6775:- utan Fugawi och 8375:- med (6580+1795).
Har Du råkat uppge priserna utan moms eller har jag missat nå´t ?
MVH
George
Rätt George !Tack för tipset
Dribblande med moms är klassiskt men FULT- jag kommer att gå in och ändra och markera med ett SE UPP- Stort tack George det blev ju just 25% ändring- det gäller att ha koll på leverantörerna

Till Per Brune
Jag såg faktiskt felet själv och rättade till det .

Du låter i Dina kommentarer nästan som Du var part i målet dvs leverantör- men där har jag kanske fel fel!

Till många andra säger jag

Tack för alla uppmuntrande mail jag fått - stort tack!!

Bengt
pricefighter

Felaktiga priser

Hej Bengt,

Gör gärna jämnförelser med olika priser men skyll inte på någon annan när du gör fel.
Du vet mycket väl att priserna på vår butiksida visas utan moms. Vid summeringen av beställningen på beställningssidan så läggs momsen till. Det finns klart och tydligt i texten till vår butiksida.
I övrigt på vår hemsida så är priserna konsumentpriser inklusive moms. Har vi gjort fel på någon sida så påpeka gärna det men skyll inte på oss om du läser fel.

Jag vill också göra det påpekande på din sida att Garmin 76S saluför inte vi (jag tror inte att det finns en sådan modell) vi har Garmin 76 och den kostar hos oss 2300:- inkl moms. Garmin GPSMAP76S saluför vi och den kostar 4995:- inkl. moms.

Rätt skall vara rätt.

Med bästa hälsningar
Göran Johansson
Solteknik HB

Där ser ni det börjar bita på leverantörena!

Det finns fler leverantörer som läser det här men de vågar inte ge sig tillkänna.

Jag har får fått flera varningsmail om det att det finns leverantörsintressenter bland inlägg på UTSIDAN!

Jag skall självklart ändra så det blir rätt och sakligt!!

MEN GPS PRISER ÄR FORTFARANDE OSKÄLIGT HÖGA I SVERIGE- DE SKALL NER!!

Är de svenska generalagenterna dåliga förhandlare eller tar de ut oskäliga påslag är en frågeställning?

En sak är klar GPSPRISERNA måste ner i Sverige ordentligt det skall inte löna sig att importera!!

Bengt
Pricefighter
[Ändrat av bigben 2003-11-22 kl 21:26]

Editeringsfel ?

bigben; sa:
GV; sa:
bigben; sa:
http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm Enl [url]http://www.soltek.se/butik är priset på Ique (inkl moms) 6775:- utan Fugawi och 8375:- med (6580+1795).
Har Du råkat uppge priserna utan moms eller har jag missat nå´t ?
MVH
George
Rätt George !Tack för tipset
Dribblande med moms är klassiskt men FULT- jag kommer att gå in och ändra och markera med ett SE UPP- Stort tack George det blev ju just 25% ändring- det gäller att ha koll på leverantörerna

Till Per Brune
Jag såg faktiskt felet själv och rättade till det .

Du låter i Dina kommentarer nästan som Du var part i målet dvs leverantör- men där har jag kanske fel fel!

Till många andra säger jag

Tack för alla uppmuntrande mail jag fått - stort tack!!

Bengt
pricefighter

Hej Bengt
Min kommentar härleder sig till http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=21394 där jag beundrade ditt engagemang. När du nu lägger ner på mycket krut på prisbildningen och prisjämnförelser, så är det väl bäst att du kollar priserna hos alla företag du gör prisjämnförelser den dag du uppdaterar din sida.

Jag tänkte till för några dagar sedan köpa en Garmin MAP 76 S så jag har kollat priserna själv på rätt många ställen den senaste veckan. Samma dag som jag skulle göra min beställning, så dök aviseringen av Garmin 60C upp, så jag bestämde mig för att vänta några månader och kolla en 60C först.

Jag har inga ekonomiska intressen i GPS branschen eller i någon annan bransch som diskuteras på Utsidan. Däremot brukar jag skriva då jag är nöjd kund, likaväl som när jag är missnöjd kund.

Jag läser fortfarande att Erlandsson brygga säljer Garmin MAP 76 S för 4590 SEK vilket är 1400 SEK mindre än du anger, men ändå är det mer än 1000 SEK mer än det pris du har räknat ut att GPSwarehouse tar.

Per Brune

Felaktig lista

Hej Bengt

I din lista förkommer flera direkta felaktigheter som jag vill att du rättar till.

Vårt pris för Clip-On BT GPS är 2795:- inkl moms och frakt och Svensk manual.
Samsons pris för ovanstående GPS är 225 dollar exkl. frakt och moms, vilket blir med frakt och moms 301 USD.

Varför har du länkat till vissa leverantörer och inte till andra??

Den dollarkurs du uppger är nog väl optimistisk.

Mvh
Göran
Solteknik HB

Mera fel

Hej Bengt,

Mera fel på din Prisfightersida.

T.ex. så är dollarkursen vid köp för svenska kronor mot dollarn idag (23/11-03) 7.69 Skr för en US dollar (enl. Forex) inte 7.51 som du anger på din sida. Du har angett vad du får i svenska kronor när du betalar med dollar en viss skillanad eller hur?

Du påstår att Solteknik är styrda av Axhede och Hansson (Magellan) respektive Sportmanship (Garmin)vid prissättning av produkter??

1. Vi säljer inte Magellan och är således inte det minsta styrda an Axhede och Hansson.

2. Vi säljer Garmin GPS och köper in dom från Sportmanship till ett inköpspris och sätter sedan vilket utpris som vi själva anser.
Sportmanship har inget med prissättningen av våra produkter att göra.

Du får gära göra en prisjämnförelse men gör det med rätt förutsättning!

Mvh
Göran J
Solteknik HB

Göran

Det är positivt när en handlare i GPS artiklar kommenterar de prisanalyser jag gjort och uppdaterar därför till viss del och gör förtydliganden och rättelser i jämförelsen på punkter Du pekar på.

Huvudfrågan finns fortfarande obesvarad av Dig och andra i leverantörsledet.

Varför måste det vara så orimligt höga GPSpriser i Sverige?
I häradet dubbelt så dyrt som direktimport via välrenommerade webföretag i USA även när införselavgifter och frakt tas med .

Det är ju absurda priser på framför allt Garmin och Magellan produkter i jämförelse med egen direktimport på huvuddelen av produkterna.

Visst finns det ljus i mörkret på några av de nyare GPSversioner som kommit som tex Solteks säljer och en viss prisskillnad i förhållande till omvärlden accepterar man av närhetsskäl för att man inte skall direktimportera!

Är det nån annan leverantör eller kanske någon av generalagenterna som har ett bra svar?

Jag har förstått att de flesta av Er följer med vad som händer på Utsidan!

Bengt

Re: Mera fel

T.ex. så är dollarkursen vid köp för svenska kronor mot dollarn idag (23/11-03) 7.69 Skr för en US dollar (enl. Forex) inte 7.51 som du anger på din sida. Du har angett vad du får i svenska kronor när du betalar med dollar en viss skillanad eller hur?

Man brukar inte växla på forex när man köper på postorder från USA eller andra ställen. Min erfarenhet är att den växelkurs som man får när man handlar med visakortet är mycket bättre än forexkursen.

Men det spelar inte så stor roll, de flesta klarar nog av att räkna fram en dagsaktuell dollarkurs helt själva.

/rikard

clindh

Forumvärd
Jag har läst igenom hela tråden nu; det tycks en hel del om högra priser, men är det någon som plockat upp luren och ringt runt till respektive leverantörs marknadschef för att höra deras syn på saken? Eller räknar ni med att dom sitter och surfar här och suger åt sig av kritiken?

Nu flyttar jag denna diskussion till forumet "Leverantörer", där är det mer OK för leverantörer själva att ge sin syn på saken.

Jag har pratat med ett par GPS-leverantörer; dom verkar då inte bada i pengar, ivartfall inte när det gäller att göra marknadsaktiviteter på Utsidan... :)

Det kan nog vara så att en del av leverantörerna "gett upp" lite mot privatmarknaden och direktimporten (som dom naturligtvis vet är stor) och koncentrerar sig istället på företagsmarknaden, vilket medger högre priser. Axhede var tex inte med på senaste Vildmarksmässan i Stockholm, de har tidigare varit trogna utställare.

clindh; sa:
Jag har pratat med ett par GPS-leverantörer; dom verkar då inte bada i pengar, ivartfall inte när det gäller att göra marknadsaktiviteter på Utsidan... :)

Kan bero på att deras prissättning gör att de flesta privatimporterar.

När jag köpte min Garmin 45 XL från USA 1996 kostade den USD 250 (drygt 2000 kr då). Sverigepriset var 4000 kr. Om de svenska överpriserna inte har anpassats efter åtta år, lär de nog aldrig göra det.

Att försäljningskostnaderna skulle vara så mycket högre i Sverige är förmodligen nys. I andra branscher, t ex bil- och mc-branschen har omkostnaderna på något magiskt sätt minskats drastiskt i takt med att privatimporten har ökat.

Det verkar vara allmän svensk handlarmentalitet att man hellre säljer ett fåtal varor med hög procentuell vinst än säljer volymer med hög vinst i kronor räknat. Visst finns det undantag, t ex IKEA, och de verkar ju klara sig alldeles utmärkt.

/Jörn - vars mc såväl som bil och GPS är direktimporterade

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg