OSKÄLIGA GPSpriser i Sverige SE UPP!

clindh

Forumvärd
Re: All time high

bigben; sa:
Historien är att den blev för kontroversiell och många av stötarna på navsidan reagerade och Utsidan blev satta under press även från lev gissar jag och flyttades därför hit där troligen upplevs som mer ofarlig och inte skadar den svenska lukrativa businessen.
Jag har förklarat det förut för dig Bengt, det har inte förekommit en endaste påtryckning på oss - vi har aldrig haft en GPS-leverantör som annonsör och kommer nog inte ha det framöver heller.

Jag bad dig dock tona ner din privatkampanj därför att Utsidans forum inte är till för massupprop av det slaget, enligt reglerna. Vi kan gärna köra sådant på redaktionell plats om det är något vi kan stå bakom.

Men precis som när du insinuerar att vi på Utsidan fått påtryckningar så bygger mycket i din kampanj mot priser på egna påhitt och påståenden, det var det jag vände mig emot. Som jag förstod det hade ingen ens "orkat" ta kontakt med motparten, GPS-leverantörerna i Sverige, för att höra lite om vad de grundar sina priser på, vilka merkostnader de har etc innan man kommer med påståenden om vinstmarginaler etc.

Prisjämförelser är helt OK, men när det blandas med konspirationsteorier, egna antaganden om företags ekonomi och marginaler, STORA bokstäver etc blir det lite väl magsurt. Ärligt talat, vill kampanjen tas som mer seriös - tona ner rättshaveristattityden, färre utropstecken och mer korrekt fakta. (Kallar du mig stöt och kommer med osanna påståenden får jag vara lite elak tillbaka... ;-)

Men som jag sagt förut, vi kan *gärna* publicera artiklar om GPS-marknaden, prisjämförelser etc men då måste det vara lite välresearchat och faktaunderbyggt också. Begär hem lite årsrapporter, intervjua ekonomichefer och butiker etc och skriv ihop någon bra artikel om GPS-marknaden så publicerar jag gärna! Och jag kommer också publicera genmälen från motparten om de så önskar debattera.

Tråden flyttades förresten inte hit för att gömma den utan för att det är ju Leverantörer den handlar om, och i det här forumet har även leverantörer tillåtelse att svara (vår icke-reklamregel sätter stopp för sådan debatt i andra forum). Det är något jag tycker i viktigt när en part "hängs ut", de måste kunna komma med genmäla om man så önskar (se tex diskussionen om Tierrabutiken som anklagades för att ha lurat en kund)
 

clindh

Forumvärd
Hihi..som sagt, vad var det jag skrev ovan om framtoning och så :)

Bengt, dina insinuationer är extra löjliga när det gäller just GPS:er, för vi har aldrig kasserat in en krona från någon av dem. OM nu de här "stenrika" GPS-leverantörerna i Sverige som du tror rullar i pengar ens hade köpt en enda pixel annonsutrymme på Utsidan någon gång under våra snart 10 år på webben hade man väl kunnat misstänka att de kunde haft något att erinra om att det tipsas om egen import etc i forumet, men när jag vet fakta så blir dina teorier och påståenden riktigt skrattretande.

Det verkar för övrigt vara en rätt spridd uppfattning att annonsörer och andra kommersiella intressenter har stor makt över media och kan påverka recensioner, artiklar mm bara genom att vifta med lite reklamkontrakt. Så funkar det inte - ivartfall inte där jag varit inblandad.

Faktiskt, de enda annonsörer som ens muttrat något om vad som skrivs på vårt forum är de små kajakimportörerna som ju inte direkt gillar tipsen om att ta färjan till Estland och köpa en där. Men aldrig att vi tagit bort sådana diskussioner (och ingen har slutat annonsera därför heller för den delen). Däremot har jag någon gång tagit bort inlägg som tipsat och uppmuntrat till skattebrott vid egen import, det är en helt annan sak.

Jag noterar att Bengt inte verkar ha något intresse att köra en mer seriös undersökning av GPS-priser och varför de egentligen är så höga här, utan pushar hellre sina egna teorier. Varför inte? Som sagt, jag öppnar ju dörrn här och *uppmuntrar* alltså till en sådan analys och granskning - bara det skrivs på ett objektivt sätt och med någorlunda journalistisk seriositet.

(Slutligen förstår jag inte hur man kan förvånas av att GPS:er är dyra i Sverige. ALLT är ju dyrt här :)
 

avslutad210712

Gäst
Som tidigare sagts så står det var och en fritt att importera själv om man inte är nöjd med priserna i Sverige. Visst gör man en vinst men man tar ju en risk att vinsten äts upp om något skulle ofungera.

Så privatimport eller totalt köpstopp är troligen enda sättet att påverka säljarnas priser. Min personliga uppfattning är nog att inte speciellt många använder vare sig det ena eller andra sättet.

Och som också sagts - inte bara GPS'er är dyrare i Sverige utan i princip allt är ju dyrare. Tom svensktillverkade grejor importerade från utlandet är billigare än i Sverige.
 
inte sanninge

Björn
Vissa varor är biligast i Sverige när man jämför med Europa. Hemelektronik i Sverige tex är billigast jämför med övriga västeuropa. Det var nån som frågade hur OneOff skulle göra med sina priser när dom annonserade för några år sedan att dom hade EU-priser, skulle dom då höja priserna? :)

Dator tänkte jag köpa i Tyskland för 2 år sedan, trodde jag skulle göra ett klipp, men icke sa nicke.


SEDAN
måste jag fråga mig var som e meningen med denna tråd och frammför allt uppväckandet av denna tråd. Upprepningen av argumenten har redan skett sedan länge och inget nytt har tillförts heller. (tror till med att jag sagt ovanstående text?)


OCH
det enda jag med säkerthet har sett i Sverige är att Extrapriserna på GPS ofta har i princip varit permanenta. Säger säljare att vi har extrapris just nu.... så gå inte på det helt enkelt.
[Ändrat av kanotisten 2005-02-19 kl 08:38]
 
Prissättning

Att priserna på varor och tjänster varierar på olika marknader är inget ovanligt. Det enda man egentligen kan vara säker på är att priset i regel är högre än kostnaden.

Ett exempel är läkemedel, där Apoteksbolaget tydligen kan köpa svensktillverkad medicin billigare av någon grossist i Spanien eller Grekland än av tillverkaren i Södertälje.

Jag hade för många år sedan en chef som sa något i stil med
”När man har den bästa produkten på makanden, så har man förmånen att sätta priset. Sedan får konkurrenterna sätta sina priser utifrån detta.”

Per Brune
 

avslutad210712

Gäst
Re: inte sanninge

kanotisten; sa:
Björn
Vissa varor är biligast i Sverige när man jämför med Europa. Hemelektronik i Sverige tex är billigast jämför med övriga västeuropa.

Hemelektronik är väl en av de få saker jag inte har jämfört med. Kanske därför att jag köper så sällan. Senaste jag jämförde var när jag köpte digitalkamera och den var ungefär 500:- billigare på de billigaste ställena i europa men jag tyckte att prisskillanden var för liten så jag köpte på ett välkänt fotointernetföretag (snyggt ord *L*) från Umeå. Ingen smygreklam här inte.

Däremot har jag en känsla av att Sverige när det gäller datordelar måste ligga bland de billigare utan att ha jämfört direkt.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: vadå resa

ljungkvist; sa:
PR; sa:
bigben; sa:
Om du får en GPS + en resa till samma
pris som i Sverige Res! och ta med
några ordrar från kompisar med lite
pålägg på priset!
Ännu en upppmaning till organiserad smuggling i forumet...
Har folk inget sunt förnuft överhuvudtaget?

Det är väl det som folk har!

Min egna högst privata åsikt (som jag nog delar med många andra) är att om min kompis åker över till USA och tar med sig en GPS till mig utan att skatta och/eller momsa för den så är det inget större brott. Och är det en engångshändelse tycker jag näppeligen att man kan kalla den organiserad.
 
clindh; sa:
Jag noterar att Bengt inte verkar ha något intresse att köra en mer seriös undersökning av GPS-priser och varför de egentligen är så höga här, utan pushar hellre sina egna teorier. Varför inte? Som sagt, jag öppnar ju dörrn här och *uppmuntrar* alltså till en sådan analys och granskning - bara det skrivs på ett objektivt sätt och med någorlunda journalistisk seriositet.
(Slutligen förstår jag inte hur man kan förvånas av att GPS:er är dyra i Sverige. ALLT är ju dyrt här :)

Bäste Christer
Jag är seiösare än du tror.
Ditt påstående om mina insinuationer är din egen tolkning.
Det är säkert så som Du framhåller att det inte finns påtryckningarna från leverantörer trots att det finns stora pengar i potten- det betvivlar jag inte.
Man behöver dock inte gå så djupt med en undersökning som Du förelår Christer för att konstatera att mitt grundpåstående från aug 2003 fortfarande tyvärr är relevant.
Det är inga teorier som jag framlägger utan facts- lätt att kontrollera själv.
Vad det beror på grundar sig mer på elementär kunskap om hur en marknad fungerar.
Lättheten att importera globalt gör att lokala agenters sälj organisationer med stora overhead som skall belasta så "triviala" produkter" som en GPS kanske inte längre är motiverade?
Flera marknadschefer från importörerna har under senaste året varit i kontakt med mig med förklaringar varför priset måste vara högre i Sverige pga de relativt lägre volymerna . Men med de enorma priskillnader som det in facto är tycker jag det bara är dösnack!

Faktum kvarstår :priserna på GPSer är fortfarande horribla i Sverige!
Här är ett exemplel- kolla själv!

En Garmin Map 60 CS kostar i USA den 19feb 2005 399 dollar via nätet från en seriös leverantör vilket är under 2800 SEK ( GPSCity USA )- I Sverige kostar den den billigaste Garmin 60CS 5995 SEK (pricerunner).
En prisskillnad på 3200 mer än dubbelt så dyr i Sverige!
Du kan åka till NYC för 2400 tor ( 19 feb 2005 ) som ett exempel- vad man nu skall göra det för för det är lättare att importera
Om du direktimporterar tillkommer moms tull 29% och frakt säg200 kr- totalt tillkommer 1000 kr dvs 3800 att jämföra med 6000 eller 2200 60% mer! Det talar sitt tydliga språk.

Gör du motsvarande jämförelse på en mobiltelefon Ericsons senaste värsting, eller en Delldator , eller plasmaskärmsTV som alla är mer avsevärt tekniskt avancerade än en GPS så blir inte skillnaden alls så stor visserligen mer än momsskillnaden men motiverar oftast inte import.

Det är av stort intresse från leverantörerna att hålla imagen "tekniskt avancerad" högt det som ju satelliter är i gemene mans ögon (OBS inte att blandas samman med den höga kompetensen som finns på specialforum för navigation!!) för att få ut priset.

Eftersom en GPS fortfarande omges med mystiken att vara "tekniskt avancerad" för "beginners" och så länge det känns osäkert att importera själv kommer dessa priser att bestå för det är väldigt lukrativt åtminstone för tillverkaren- om sen agenterna har för dåliga avtal med tillverkarna det skall vi konsumenter inte betala för.
Visst kan det finns invändningar från USAimport -baskartan är amerikansk- köp en Magellan istället då!! där kan du ändra baskartan själv.
Servicen ,garantin visst det kan ta lite längre tid att få saker åtgärdade men det funkar om Du väljer en seriös leverantör även med e-handel.
Tycker du att risken är för hög-betala då mer och köp i Sverige så enkelt är det!Jag gör det inte längre!
 
Fortfarande gäller detta faktum

SE UPP MED GPS- priserna i Sverige- detta statement gäller tyvärr fortfarande- och eftersom kronan är stark mot dollarn överväg att importera det är många kronor att tjäna.
Bengt
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg