OSKÄLIGA GPSpriser i Sverige SE UPP!

Det ligger en del i vad du säger Jörn men det är stora marginaler tillgängliga nu om man förhandlat rätt mot USA .
Mitt resonemang bygger på att generalagenterna säkert har ett inpris som ligger i närheten av lägstautpris i USA- annars är de inte mycket till förhandlare.
Det kan också vara så att GPSerna betalar för stor andel (=subventionerar) av Generalagenternas andra affärer och de sitter i en rävsax- Då blir det strukturändringar snart det kommer som ett brev på posten och en ny generalagent täckande ett större geografiskt område framöver tex Norra Europa och med det lägre priser!
Läs
http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm
som kommer att uppdateras och utvecklas hela tiden!

Bengt

[Ändrat av bigben 2003-11-24 kl 18:24]
 
Bra Jörn
Budskapet sprids fn via många kanaler.Och alla som läser det här bör göra detsamma för då ökar trycket!
Det är skandal hur man utnyttjar detta lilla segment- det är ju inte hightech längre heller- möjligen val av rätt antenn!
För det lilla chipset som fångar GPSsignalen massproduceras ju nu och porgramvaran är inte märkvärdig.
Garmin och kanske även Magellan gör ju försök att uppgradera sina och förskjuta produkten och kombinera GPS och PDA palm tex GarminIQUE 3600 .-Men PDAdelen dvs Palms bidrag är ju fortfarande en kontorsprodukt som inte tål vatten- hade Garmins normala standard kommit fram så hade den varit vatten tät -då möjligen!

Titta på reklamen på Sportmanship hemsida de pratar om en GPS i 20000 kr klassen IQUE alltså- skrattretande- (möjligen gällde det för 5 år sen ) den går att köpa i USA för 3500 sen kan du räkna själv vad den kostar här om man inte tar in den för personligt bruk.

Kolla reklamen på Axhede för GPS samma där !! Tjäna tusentals kronor- vilseledande så det förslår!

http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm



Bengt
[Ändrat av bigben 2003-11-24 kl 23:14]
 

clindh

Forumvärd
Det här börjar dock mer och mer likna en kampanj. Jag fattar inte vad det är ni vill uppnå här; en konsumentupplysande prisjämförelse eller en kampanj direkt mot svenska agenterna för att få dem att sänka priserna? Eller en bojkott mot handlarna, för att i slutändan pressa agenterna?

Att dom har en hyfsad marginal vet dom väl redan om; som vinstdrivande företag har de fattat medvetna beslut att det är den vägen dom skall gå. Färre sålda enheter med en högre marginal istället för fler sålda med sämre marginal är kanske rätt med tanke på marknadens storlek - vad vet jag; det går ivartfall inte att jämföra svenska marknaden direkt med den i USA eller England.

Det är en fri marknad; gillar man inte priset kan man som sagt hitta alternativa inköpskanaler, det fattar ju var och en.

Hursomhhelst, Utsidans forum är ivartfall inte tänkta som en plattform för att organisera kampanjer av några slag, iallafall inte utan vårt godkännande.
 
Jag tycker Christer har bra synpunkter och UTSIDANS spelregler skall vi acceptera självklart.

Leverantörena har både svarat direkt och nu även indirekt tydligen och det verkar vara så att en riktigt intensiv julkampanj nu har dragits igång med riktiga fyndpriser på bra GPSer.
ETT MYCKET BRA TECKEN tycker jag!

Det är ett stort intresse i frågan och frustration över prisläget det märks inte minst på antalet besökare som snart spränger 11000 vallen och inte minst den mängd uppmuntrande email jag fått TACK FÖR DET!

Jag har ett ansvar i tråden då jag startade den och kommer inte vara aktiv i den här frågan på denna tråd mer.

Jag kommer att fortsätta att följa den fortsatta utvecklingen med stort intresse från marknadshorisont- då på min hemsida och försöka vara så objektiv det går.

Om inte maila gärna jag har öron och ögon uppe!

Tack för alla synpunkter!

http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm


Bengt alias Bigben
 

clindh

Forumvärd
Inga leverantörer har hört av sig till oss och klagat, om nu någon trodde det - den här tråden har dock genererat fler anmälningar från andra medlemmar än någon annan på mycket länge. Tex 10-talet anmälningar om ditt och datt från en enda medlem, så jag är lite trött på't :)

Diskutera gärna priser, direktimport och vad ni nu vill, men konspirationsteorier och misstankar om infiltratörer i forumet blir väl överdrivet och hetsigt.
 
Det förekommer många direkta felaktigheter här i forumet när det gäller import.

Man kan inte utgå från Forexkurs, man får utgå från den kurs man får när man betalar med sitt kort.

Man betalar tull & moms (samt ibland speditionsavgifter) på det utländska köpbeloppet, dvs INTE på det svenska som det blir med kortet.
Är det $300 du har köpt för, och banken ger dig en kurs på 7.13 på ditt kort så betalar du 2139 på kortet.
Däremot räknas inte tull och moms på de 2139 utan de räknas på de $300 mot en speciell valutakurs som Tullverket fastställer kalendermånadsvis. Den kursen är just nu för februari 7.295 - dessutom betalar du för den NÄR paketet kommer hit, inte köpdatumet.
Så om du beställer i t.ex slutet av februari och räknar med kursen 7.295 och paketet kommer hit 1 mars så är det en annan valutakurs tullen räknar med, och det är inte en faktisk kurs utan en kurs fastställd av Tullen som återspeglar hur de tror att dollarn kommer vara under närmsta månaden framåt.
Det innebär att du kan antingen få en bättre eller sämre kurs än föregående månad. Dessutom kan de avsevärt skilja sig ifrån den kurs du hade vid kortköpet.

Så om vi utgår från mitt ovanstående räkneexempel:

2139 betalar du till banken
$300 x 7.295 x 1.037 x 0.25 = 567 kronor i tull & moms
Om det hade räknats på köpvärdet: 554 kr.
Så där är ett ganska stort räknefel.

Observera att jag inte har tagit hänsyn till eventuella speditionsavgifter, och/eller införtullningsavgifter. Beroende på vilket sätt (DHL, Posten, UPS mm) de skickar det, så varierar avgifterna. Det är dessutom moms på dessa avgifter.

Något att tänka på är att beställa saker från USA är ofta dyrt, då frakten inte är billig samt att frakten ofta måste försäkras (därav dyrare frakt).

Har lärt mig detta senaste månaden sen vi startade ett företag som importerar från USA.

Sen finns det lite andra intressanta synpunkter som kan vara värda att veta. Man kan få problem med tullen OM det visar sig att det inte finns giltiga tillstånd att importera in saker från t.ex USA till EU, som är tillverkat i ett tredjeland. Det har med olika handelsavtal mellan länder att göra.
Om saken är tillverkad i t.ex Kina, så är den såld till USA med ett handelsavtal mellan Kina & USA. Kina & EU har avtal också. EU & USA har avtal. Men det är inte säkert att produkten har avtal som tillåter vidareförsäljning över gränserna. -OM- det saknas -OCH- det skulle upptäckas så innebär det problem... Inte vanligt, men kan ske.

(Har inte intresse i GPS-försäljning, men däremot i ett företag som säljer Geocachingprodukter)
 
När man privatimporterar så finns tack och lov ofta en så stor prisskillnad i botten att man kan acceptera lite skvalp på det slutliga priset. Självklart hamnar man dock helt fel om man helt bortser från frakt och moms.

Annars kan jag nämna som exempel att jag skickat efter Prana klätterbyxor och dessa kostade inkl frakt ca 350 kr när det var draget på mitt kort. Jag har idag inte mottagit försändelsen, men förutsättningar finns att tullverket inte tullbelagt försändelsen eftersom den postats. Jag har i alla fall mottagit böcker från Nordamerika som landat i min brevlåda utan andra kostnader än de som angivits redan vid beställningen på hemsidan (för böcker är ju för all del momsen lägre.)

Ett par av de aktuella byxorna kostar f ö minst 600 kr i Sverige och jag kommer nog undan med i runda slängar 440 även om jag får betala moms på frakt och varor. Men då är det priset för TVÅ par "600kr-byxor".

Så gynnsamt är det inte överlag och oberoende av leverantör, men det går snabbt att hitta "klipp" över internet...
 
Till Christer, det är ju du som driver denna utmärkta sida och jag respekterar den inriktning du vill driva för denna men jag skulle vilja ta upp en synvinkel som kanske kan få dig att ändra inriktning kring vad vi bör ta upp i detta forum. Ledsen om detta inlägg blir lite långt men jag kände att jag ville skriva av mig.

Vi lever i ett kapitalistikt samhälle på gott och ont och som hävstång mot den inbyggda girighet kapitalismen har finns den öppna marknaden med konkurrens. Tyvärr på vissa marknader, ofta små, sätts marknaden lite ur spel och vi kan se effekterna av detta i form av skev prisbild såsom denna diskussion om GPS. Det är ju bl a detta som fenomen som EU skall avhjälpa och varför diskussioner kring öppen handel är så viktig.

Jag har jobbat en hel del med handel av elektronik och de prisskillnader man ser om "commodity items" såsom en standardiserad GPS är inte motiverade. För tillverkaren finns det inget som säger att en Garmin modell X skulle betinga ett högre pris än på någon annan marknad. Utvecklingskostnader delas ändå på hela produktionen. Inte heller i distributörsled finns några stora skillander. Visst på små marknader har man inte lika stora volymer men på en produkt som en GPS så är det små summor vi pratar om.

Det finns dock ett annat led som kan motivera ett visst påslag, generalagenten. Denna tillför produkten ett visst värde i form av de anpassningar man tillför för den specifika marknaden, ofta språkliga anpassningar men ibland även anpassningar för att tillse eventuella lagkrav eller specifika tekniska aspekter. Dock börjar marknader likna varandra så mycket och produkterna är ofta designade från start att fungera på flera marknader (ta 110v vs 240v marknader) så detta faller bort.

Det är här det går fel. På en liten marknad med skev konkurrens hamnar en generalagent i ett läge där dom kan ta ut priser som inte motiveras av den insats eller det mervärde som dom tillför. Som om det var någon form av ynnest att få leverera produkten snarare än att priset skall spegla det produktvärde som varan innehar. Detta anser jag är fel och det är vi som konsumenter som skall reagera på detta. Som enskild individ har vi lite att säga till om men i stora grupper kan vi påverka. Och denna typ av forum är utmärkt att samlas kring dessa frågor.

Nu finns det en förhållandevis öppen marknad vilket gör att vi som individer kan handla produkter utanför vårt eget land. Om marknaden här inte speglar produktvärdet tycker jag att det är bra att vi förmedlar dessa uppgifter och hjälper till andra att visa vårt misstycke. Det klassiska jag sett på detta forum är estlandskajaker. Tyvärr är det många som tycker att det är fult eller nästa olagligt att köpa en likvärdig produkt på en annan marknad, som om det vore smuggling eller svartimport eller något. Mitt svar är att om den part på svenska marknaden hade tillfört något till produkten här på marknaden som motiverade 7000 kr för en kajak eller 2000 kr för en GPS så hade folk inte knotat. Nu verkar det som att den merkostnad de tar ut inte alls motsvarar det folk uppfattar att de för för pengarna. Enda anledningen att de tar ut detta är p g a bristande konkurrens tillåter dem, på samma sätt som de svenska mobiloperatörerna tar ut 1 kr / sms mot 20 öre i norge.

Om inte marknaden förmår tillsätta konkurrens så måste vi själva göra det, genom samlade insatser. Exempelvis genom att inte köpa alls eller genom att köpa av andra. Jag har precis köpt ett tält i England för 1/3 av priset mot vad det kostar hos den svenska leverantörern, och jag skäms inte ett dugg, på den produkten tillförde inte leverantörern någonting förrutom transporten. Tyvärr verkar många leveranörer som igentligen endast är en distributör som är en logistikapparat tro att de tillför en 30-50% värdeökning.

Faktum är att som seriös leverantör skulle jag bli tacksam för denna typ av marknadsfeedback som detta forum tillser och kunna anpassa mina produkter till vad folk vill ha. Man kanske kan sälja GPS:er rakt av utan krångliga anpassningar som dom levereras från tillverkaren och anpassningar som kartor och annat kan säljas i form av tilläggstjänster. På det sätt kanske man kan öka volymen och få mer nöjda kunder.

Så fortsätt ta upp exempel på skev prisbild, alternativa inköpsställen. Makt åt konsumenten!
[Ändrat av niben 2004-02-17 kl 14:18]
 
Strålande inlägg Niclas!

Din sakargumentering i denna viktiga konsumentfråga, och som inte enbart gäller GPS-priser, är mycket övertygande.
 
En viss anpassning av prisnivån på GPSer har skett mellan jan-april 2004 kan jag nu
konstatera -priserna i både USA och GB
har gått upp något medan priserna i Sverige
i vissa fall faktiskt gått ner.
Då det gäller nylanseringar av modeller
skall man se upp - det lönar sig att
importera -
läs mera på http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm

Bigben
 
All time high

Konstaterar att detta inlägg troligen är all time high på UTSIDAN 13856 innan du kom och kollade.

Historien är att den blev för kontroversiell och många av stötarna på navsidan reagerade och Utsidan blev satta under press även från lev gissar jag och flyttades därför hit där troligen upplevs som mer ofarlig och inte skadar den svenska lukrativa businessen.
Watch out for GPSprices i Sverige !!- importera lönar sig fortfarande!!- hur gör man ? kolla min länk längre upp på tråden även om jag inte uppdaterat den på ett tag- nåt får Ni göra själv.,,,:)

Bigben
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg