OSKÄLIGA GPSpriser i Sverige SE UPP!

Re: Re: Re: Vem läser denna tråd?

Med 48 inlägg är det rimligt att tro att vi som följer tråden varit inne i den 20-40 gånger. 5727/30 ger drygt 190, säg 200 personer om vi är generösa. Merparten har nog GPS:er de är nöjda med redan så seriösa spekulanter under det närmaste året är kanske 50 personer om man tar i. Det är knappast en betydande försäljningsökning.

En gissning är också att outdoorsegmentet som vi i huvudsak representerar fortfarande är litet både i volym och värde jämfört med marinsidan så motsvarande diskussion i marina forum kan nog ge mer eko. Kan någon tipsa Båtnytt eller vad de heter?

Men en webbsida med prisjämförelser kan nog med tiden bli besvärande för agenterna när den börjar dyka upp i sökmotorerna. Dock krävs det då att den underhålls så att priserna verkligen är aktuella i alla lägen, annars blir den lika ointressant som många andra patetiska förfallna hemsidor.
 
Reflektioner

"Generalagenterna HAR reagerat, åtminstone Sportmanship sänkte priserna för något år sedan..."
Skriver Rindar
"Mycket bra sagt och detta stämmer till 100% in på Sportmanship"
Skriver Niczko

Men hallå, här diskuterar vi ju priserna här och nu!
Det finns ju ett stort antal exempel i trädet på helt orimliga prispåslag. Ta exemplet Magellan Sportrak Color Europe, en alldeles utmärkt produkt som via USA-näthandel går att köpa för under 2500 kronor. Riktpris Axhede... 8950 kronor! Påslagen på tillbehören ligger minst på samma nivå. Skall vi be Bengt starta en ny tråd med rubriken: Höj priserna på GPS i Sverige, generalagenterna i nöd, vi konsumenter måste ställa upp?
 
PR; sa:
uao; sa:
Man tycker att generalagenterna borde reagera, dom måste också veta att många köper via tex. GPS Warehouse o.d. Dom borde satsa på att sänka priset och få lite större volym istället.

Agenten är intresserad av att tjäna så mycket pengar som möjligt, inte att sälja stora volymer. Det är möjligt att de gjort en felbedömning av prisnivån för att uppnå maximal vinst men vi skall också komma ihåg att vi som är här är ovanligt intresserade och informerade konsumenter och det är inte säkert att normalkunden ens överväger att köpa via andra kanaler.

Jag hävdar fortfarande att om agenterna anpassar prisnivån så skulle nog de flesta köpa här hemma med den trygghet och garanti det medför. (iofs får du det via näthandel också men det kanske känns jobbigare) Dessutom så tror jag det finns en hel del som funderar och vill köpa en GPS men anser att det är för dyrt.

Större volym innebär större omsättning med lite lägre marginaler men dom kanske kan nå en volym då OEM'en sänker inköpspriset för agenten och på så vis få in större vinst i SEK, procentuellt blir det naturligvis lägre.

Det är dock en stor skillnad mellan Axhede och Sportmanship, Axhede verkar inte ha ett enda rätt när det gäller prissättning!

//Uffe
 
Re: Reflektioner

larlil; sa:
"Generalagenterna HAR reagerat, åtminstone Sportmanship sänkte priserna för något år sedan..."
Skriver Rindar

Men hallå, här diskuterar vi ju priserna här och nu!
Min mening ovan var tänkt som information om att det faktiskt GÅR att påverka dem men du har tydligen bestämt dig för att jag är motståndare som skall nedkämpas. Inlägget i övrigt var tänkt som motvikt till vissa som enbart ser saker ur sin egen synvinkel och har obefintlig förståelse för affärsverksamhet. För att kunna påverka måste man förstå den andra parten också.

Också jag hoppas på prissänkningar men jag är samtidigt realist och tror t.ex. inte att världen snurrar kring detta forum bara för att jag råkar läsa det.
 
Inte bara GPS

Även för tex. minneskort typ SD (vanligt för oss PDA, iQue o kameraägare) skulle tips om bra o "billiga" inköpsställen vara av stort intresse. Ett minneskort av lite dignitet går ju loss på nästan vad en billigare GPS kostar
Har själv inte hittat något ställe inom EU som är nämnvärt billigare än här hemma

Bengts uppsamlingsadress http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm

/Runar

PS Adressen var det ja. bagnav@telia.com
[Ändrat av errbe 2003-10-10 kl 15:22]
 
Pricerunner ?

Nästan samma problem där. Visar svenska och några europeiska återförsäljarpriser styrda av några få generalagenter...
[Ändrat av larlil 2003-10-10 kl 22:32]
 
marknadsekonomi

Det vore bra med en gemensam marknad även på den här sidan Atlanten, då kanske priserna kunde sjunka. Det var visst några som höll på med ett sånt projekt men det blev inte så populärt av andra skäl. Det kommer alltid att vara dyrt med varor som säljs via agenter i flera led Europa/Norden/Sverige/...

Det billigaste ställe för techprylar jag någonsin sett var Dubai men det var 1988. Även om det inte är realiserbart att handla än här än där vore det intressant att veta till vilket lägsta pris t ex en icke regionavhängig produkt och för användaren okomplicerbad produkt som t ex panasonic 512 mv sd kort går att få tag i.

Så dyra skjortor som det kostar använder jag inte.
 
All time high?

Det verkar som GPS priser är
högintressant- Denna tråd har
nu nått All time high?!
Nu över 7000 som läst!
Många har läst flera gånger kan man
förmoda.
315 besök på GPS prissidan ser
jag på servern sen har vi 58 inlägg.
Med dessa siffror kan man ställa upp
hypotesen.
Det är få läsare som
som läst tråden många gånger

http://agert.homelinux.org/~bengt/GPS/GPSpriser.htm.

Bengt
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg