Hm, fick precis en idé … (gud bevare mänskligheten) … jag undrar om det går att få en Vega att ersätta
Primusbrännaren i Trangiat på något enkelt och vettigt sätt. Det kan det vara värt lite pengar och tid att
meditera över under vintern...
839 kronor från Röda Stjärnan - med fri frakt...
Så, om jag tolkar dig rätt så är Polaris att föredra framför Vega
om man vill elda gas på vintern med gastuben upp-och-ner?
Ursprungligen postat av Polar300
Ja, enligt min ringa uppfattning är det så.
Polaris är konstruerad för att kunna plockas isär för ingående service och rengöring. Den kan ju köra diesel
- och är det något som koksar igen kök/brännare så är det skitig diesel! Den lilla mängd oljeföroreningar som,
i.o.m. inverterad behållare -driften, följer med vätskegasolen in i brännarens förgasningsdel är många magnituder
mindre koksgenererande än dieseln. Så Polaris är bättre - ur den synvinkeln. N.B. Jag har inte hunnit få den
Vega jag beställde i helgen för att experimentera med, den är på väg hit. Så jag får än så länge gå efter vad
som syns på bilder - och Vega ser inte tillnärmelsevis så isärtagbar ut som Polaris är.
Nu har jag fått hem min Vega, så nu är det bara att börja planera kommande lek och experimenterande...
Ett första intryck är att den är demonterbarare än jag hade väntat mig: Med tre fasta nycklar; 8, 10 och 12 mm
samt två insexbits, 2 och 2.5 mm kan den tas ner till sina beståndsdelar för rätt ingående rengöring...
Hur är det med effekten på Polaris med gas jämfört med Vega (eller Trangias GB74 gasbrännare).
Ger de samma maxeffekt?
Ursprungligen postat av Polar300
Jämfört med GB74 så är maxeffekten från Polaris påtagligt högre.
Jämfört med Vega: Det ska undersökas det också. Empirisk forskning är kul!
OK, enligt instruktionböckerna så ska Vega ge upp till 2.6 kW med campinggasol, Polaris ska ge upp till 3.3 kW
med campinggasol och enligt Trangia så ska GB74 ge 2.1 kW.
Så Polaris 'vinner' följd av Vega och med GB74 strax därefter...
Med skjutmåttet i högsta hugg och GB74'an, Vegan och min permanentmonterade Polaris (i sin Trangia 788255
MF-brännarkopp) i handen kan jag konstatera att Vegan med sin brännarkroppshöjd av 32 mm enkelt kommer att
rymmas inom samma höjdutrymme / volym som både Polaris och GB74 ryms i.
GB74 har en brännarkropp som är ungefär 44 mm från hållarbandet upp till brännarhattens översida, klart högre
alltså. Och Polarisen är nästan 2 tum hög, ännu högre med tystbrännarhatt monterad...
Så det borde inte vara något som helst problem att montera en Vega i ett Trangiakök
- och därigenom få fördelarna vid inverterad (vätske-) matning som GB74 tyvärr saknar.
Vega har hela 42 cm från brännarcentrum till gasolanslutningen, GB74 har bara 33 cm och Polaris ännu kortare
32 cm (+ 7 cm rör i 90 grader till slangen) så gasbehållaren kommer att kunna vara längre ifrån kökets hetta
(under sommartid alltså, då det skulle kunna vara ett moment att ta hänsyn till).
Det här ska bli spännande...
/Odd