Hej Gasgudarna -. mycket lärorik tråd detta.
Jag kör trangias orginal-gasbrännare i mitt trangiakök - vinner jag också på att vända tuben upp&ned - dvs jag sparar "vinter-propanet" till sist men flaskan uppÅned?
Om jag förstått det rätt så har min brännare förvärmningsrör - en liten rörböj på brännaren och det var väl dessa brännare som vann (=sparar fingasen) på vänd-beteendet.
/Patrik
Ja det gör du. Det spelar ingen roll vilken brännare du har.
Sen är det ju i verkligheten inte så enkelt att propanet alltid avgår först. Omskakning och andra faktorer spelar in, men om du vänder flaskan så kommer du åtminstone ha nog propan kvar för att kunna nyttja vätskematning tills flaskan är helt tom. Det behövs bara lite propan som drivgas för att trycka ut resten.
Trangias originalbrännare (de har dock haft olika modeller) ska gå att köra vätskematad.
Förvärmningsslingan gör det tekniskt möjligt att köra vätskematat, men du bör testa utomhus.
Vega-brännaren är gjord för att användas på det viset. En brännare som inte är det kan börja stötkoka och spruta ut flytande gasol som brinner. Om det händer så vänder du tillbaka flaskan åt rätt håll och väntar tills det lugnar sig. Stäng inte av kranen.
Starta brännaren med flaskan åt rätt håll och låt den brinna på högsta effekt några sekunder (värm upp brännaren och förvärmningsslingan). Vrid sedan ner kranen ganska lågt (kanske 25% pådrag). Vänd sedan flaskan i EN försiktig rörelse. Funkar det bra? Öka pådraget. Det kommer vara en fördröjning på några sekunder när du sänker pådraget, så ha inte för bråttom för då slocknar det.
Om allt funkar bra så bör du testa att provocera brännaren.
Starta med flaskan åt rätt håll. Låt brinna några sekunder på fullt drag. Vänd flaskan hastigt utan att sänka pådraget.
Om brännaren inte börjar spotta ur sig eld och lågor så har du en brännare som går bra att köra vätskematat.
Vält och skaka flaskan medans brännaren går. Händer nåt läskigt?
Du bör dock vara mer försiktig när du vätskematar. Tänk dig för i absiden.