Det där sista får du gärna utveckla.
Jag gjorde ett nytt försök idag med Svea. Svag vind och 0 C. Jag använde ryggsäck för att åstadkomma lä - ändock krävdes två förvärmningar. När sedan köket startar brinner det några sekunder med mycket stora lågor. Jag funderar hur det blir att använda köket i t.ex. -20 C. om jag har problem i plusgrader.
Ja en sån där glasfiberrondell med centrumhål som brukar sitta i förvärmningskoppen på bensin - och fotogenkök. Sätter man en sån mot tanken på röret som går upp till brännaren kan man använda mer förvärmningsbränsle utan att det rinner över hela tanken.
Först och främst: Förvärmningstiden på äldre brännare är längre än på moderna. 30+ sekunder får du räkna med vid nollgradigt.
Det låter dock som om det är något galet med ditt kök.
Börja med att ta bort spridarplattan, och sen känner du på munstycket. Det låter nästan som om det sitter löst och släpper förbi bränsle innan det är varmt.
Sen är det en annan sak.
Om lågan blåser bort från stigarröret och brännaren ( dvs det brinner bara på tanken) får man för högt tryck i tanken i förhållande till vad brännaren klarar av vid dess givna temperatur. Alltså - När brännaren inte är riktigt arbetsvarm, då klarar den inte av för högt tryck och då slipper det ut litet flytande bränsle som tar eld.
Jag brukar alltid hälla mitt förvärmningsbränsle på brännaren så att det rinner ner i fördjupningen. Då blir även brännaren varm på en gång.
Börja med att inspektera munstycket.