Hur pulserar det?
*Långa pulser om ca 1 sekund brukar tyda på för lågt tryck och för mycket gas (gas som i att du har öppnat kranen för mycket i förhållande till tankens tryck).
*Det snabba helikopter-pulserandet är karakteristiskt för Svea.
Mitt ger också en hel del gula toppar, men det är svårt att veta vad det beror på då det är ganska beroende på trycket i tanken. Det syns i princip enbart när det är mörkt.
Min spindelpackning (grafitpackningen) har dock varit sprucken sedan inköpet. Jag har inte brytt mig om det då den enda effekten (som jag märkt av) är att köket inte går att stänga av med kranen. Det blir en liten låga kvar på munstycket som man får blåsa ut själv (alternativt väntar man på att trycket sjunker).
Dock så har alla kök jag ägt en del gula toppar (beroende på väder, vind, temperatur), och jag har inte reagerat på att mitt Svea ska ha haft mer eller mindre. Det sotar inte ner kastrullerna, vilket är ett bra tecken.
Kanske någon med hel spindelpackning kan ge sin syn på hur mycket gula toppar som är normalt.
Jo, det är långa pulser. Det har förändrats då jag tidigare inte upplevde att det tog sån tid på sig innan den började låta som en helikopter. Man hinner ju koka färdigt innan det är "igång". Som jämförelse är mitt primus 72 är väldigt snabbt till full effekt och lågan har inte samma gula toppar. En sak jag märkt på 72:an dock är att om brännarkoppen inte är skruvad i botten utan är lite lös så brinner det lika dåligt som sveat.
Har f.ö. samma grej med att det brinner en lite låga efter att jag skruvat ventilen i botten. Det går ju förvisso att släcka genom att vrida åt andra hållet i stället och skicka upp rensnålen i topp på brännarmunstycket.