Har det testats om det verkligen är någon större skillnad när det gäller bensin och dessa olika kök.
Inte explicit så, inte såvitt jag vet i alla fall.
Min gissning är att ingen normal människa köper flera kök som är så nära varandra i lämpligt användnings-
område. Köper man flera kök så är det nog för att de skall komplettera varandras användningsområden,
inte att dubblera... De organisationer som skulle kunna ha intresse för jämförelser av den här arten vill nog
inte riskera att stöta sig med leverantörerna av köken (dvs möjliga framtida annonsörer / sponsorer).
Och Råd och Rön, ja de ser nog inte något allmänintresse i denna lilla produktnisch...
Eftersom konsensus här verkar vara att Optimus två multifuelkök är
aningen bättre ingenjörsprodukter än
Primus motsvarigheter - så blir de naturligtvis rekommendationen till folk som avser att bära omkring på
köket.
N.B!
Om man redan har ett Primus Omnifuel så finns det inte någon som helst anledning att kasta ut det för
att byta till ett Polaris (eller Nova om man är lite snålare). Sååå mycket bättre är inte designen så att det
motiverar ett byte! Men har man inget multifuelkök sedan tidigare så finns det numera ingen anledning att
köpa ett Primus Omnifuel när det modernare Polaris (eller ett Nova om man är lite snålare) är vikteffektivare
(vad gäller medförd bränslemängd vid en långpromenad) och lättare att hantera (iom inga munstycksbyten),
bättre rengöringsnål - samt har en
mycket bättre "inverterad gasolbehållar" -fot (gäller Polarisen).
Själv väntar jag nu på Primus kommande svar på Optimus Polaris -brännaren. Det lär väl bara vara en tids-
fråga innan de löst detta. (Och kunnat kringgå ev. patent och mönsterskydd som Katadyn/Optimus lagt be-
slag på). En fri marknad och konkurrens om köparna är en underbar drivkraft till utveckling! För
att Primus
kommer att svara är jag övertygad om, de kommer naturligtvis inte att vilja lämna spelplanen fri till Optimus...
Vinnarna i det långa loppet blir konsumenterna!
/Odd