520-kajaken (teoretisk skrovform) tot drag (enligt teoretisk beräkningsmodell):
5,5 Knop =>7,27
560-kajaken (teoretisk skrovform) tot drag (enligt teoretisk beräkningsmodell):
5,5 Knop =>7,03
Stabiliteten är konstanthållen ("liknande").
En bra dag för 10 km kan en "elitmotionär" på plattvatten hålla 5,5 knop (10,2km/h). Eller hur?
En riktigt bra dag går det klart fortare...
Om vi minns Jannes ursprungsfråga här för ett tag sedan, ungefär:
"Varför är jag snabbar i min långa än i min korta?"
Det fanns då liksom nu flera svar... Just den ovanstående jämförelsen mellan två teoretiska skrovformer jämförda i en teoretisk modell adderar ytterligare ett svar. Som kanske kan formuleras som följer:
"Kanske för att den långa skapar mindre motstånd än din korta i ditt hastighetsintervall. Teoretiskt sett, det är möjligt att det är så."
Jag tackar csj för hjälpen!