Det var fina länkar men har man bara en hyfsad friktionskoefficient så räcker förstås gymnasieingenjörens bäste vän Karl Björk ganska långt om man vill ha formeln för bandbromsar.
Så dock i slutet av första länken att man exemplifierade my till 0,35 resp 0,25 för stat och dyn. Självklart med reservationer för olika avvikelser.
Med lite omslutningsvinklar inritade i figuren är det alltså rätt enkelt att räkna på vad krafterna blir enligt t ex min beskrivning ovan.
Det kan väl lite sådär huvudräkningsmässigt innebära att man har förhållande 1:1,5 mellan krafterna före och efter karbinerna i figuren, lite mer i ena fallet kanske och lite mindre i det andra.
Bara genom att titta på bilden så gissar jag vidare att resultanten av de två repparternas krafter på karbinen från dubbelkilarna är ganska lika är ungefär lika som en av krafterna till beloppet, men som sagt med en mer gynnsam riktning än den övre av komposanterna. Tyvärr var ju den övre komposanten lite större, men vinkeln lär bli kring 45 grader och så är kraften alltså kanske 1,5 gånger kraften i bromsen, om nu repet går direkt till bromsen.
Sen är det väl så att vi inte har nån vidare aning om hur stor krafterna är i broms eller försteman, men det går förstås att ansätta nåt lite lagom rimligt på förstemannen.
Om vi då kommer fram till att kraften är t ex 2 kN, så blir vi väl inte så mycket klokare av det... Vi skulle kanske framförallt ha en alternativ rigg att jämföra med - om man nu kan komma på nåt bra annat sätt att göra sina placeringar i det beskrivna läget. *gäsp*
Så dock i slutet av första länken att man exemplifierade my till 0,35 resp 0,25 för stat och dyn. Självklart med reservationer för olika avvikelser.
Med lite omslutningsvinklar inritade i figuren är det alltså rätt enkelt att räkna på vad krafterna blir enligt t ex min beskrivning ovan.
Det kan väl lite sådär huvudräkningsmässigt innebära att man har förhållande 1:1,5 mellan krafterna före och efter karbinerna i figuren, lite mer i ena fallet kanske och lite mindre i det andra.
Bara genom att titta på bilden så gissar jag vidare att resultanten av de två repparternas krafter på karbinen från dubbelkilarna är ganska lika är ungefär lika som en av krafterna till beloppet, men som sagt med en mer gynnsam riktning än den övre av komposanterna. Tyvärr var ju den övre komposanten lite större, men vinkeln lär bli kring 45 grader och så är kraften alltså kanske 1,5 gånger kraften i bromsen, om nu repet går direkt till bromsen.
Sen är det väl så att vi inte har nån vidare aning om hur stor krafterna är i broms eller försteman, men det går förstås att ansätta nåt lite lagom rimligt på förstemannen.
Om vi då kommer fram till att kraften är t ex 2 kN, så blir vi väl inte så mycket klokare av det... Vi skulle kanske framförallt ha en alternativ rigg att jämföra med - om man nu kan komma på nåt bra annat sätt att göra sina placeringar i det beskrivna läget. *gäsp*