ont i arsle

Gel sadel eller sadelöverdrag rek.

Jag rekomenderar att du köper en sadel med inlägg av gel. Skulle det inte räcka kan du komplettera med en gelöverdrag eller vad det kallas. Det är inte alltid man vill ha cykelbyxor på sig.

Jag fick ont efter tre dagars cyklande och köpte en sådan överdrag i gel. Efter ett par dagar var den inkörd och bekväm.
Dan.

Skavsår??

Mot skavsår används lämpligen byxsalva "chamois butter", men ska du slippa ömma sittmuskler så är cykelbyxor överlägsna. Jag cyklade drygt 1200 mil förra året utan andra smärtor än skavsår när inte smörjningen var tillfredställande. Det finns kallingar med syntetskinn insytt om man inte vill gå omkring i tajta cykelbyxor. Svett = fukt är den värsta fienden i akterpartiet så ventilera väl.

smal sadel

Jag gjorde misstaget att ha en för bred sadel när jag långfärdscyklade i somras. Den gav mej ett veritabelt helvete. Påminde om en babian i regionen. Det ska nog vara en så smal sadel som möjligt, och med hål eller ränna i mot domningar.

Lädersadel kontra gelsadel

Hej alla ömstjärtar (inklusive mig själv)
Det finns två sätt enligt mig att motverka ont i baken under en cykeltur, en bra och en nästan lika bra...
Den metoden som är "nästan lika bra" är att skaffa en mjuk, gelfylld sadel m. gelöverdrag och allt vad det är. Visst, smärtan i baken blir mindre intensiv i början men å andra sidan går den inte riktigt över hur länge man än cyklar.
En ordetligt incyklad lädersadel ligger i en helt annan division. Det är ju tyvärr ett litet helvete att cykla in sadeln vilket brukar ta ca ett halvår (för mig) men sedan sitter man som en kung även under långa dagar. Det är bättre att ha en sadel som man kan cykla in än en sadel som cyklar in baken!
Brooks gör fina lädersadlar men det finns många andra fina tillverkare också. Dock kräver de en viss vård, t.ex. att de smörjs in med vax någon gång då och då. Många lädersadlar kan dessutom justeras m. verktyg för att sträcka ut dem.
/Magnus

Mjuka sadlar

Jag hade en gelesadel ett tag. Jättebekväm först, men efter en halvtimme så började jag tappa känseln i benen. Det tog flera timmar innan stickningarna i fötterna upphörde...
Bytte tillbaka till min hårda sadel, den är lika obekväm efter 2 timmar som efter 10 minuter. Men det obehaget går av när man kliver av cykeln, helt klart ett bättre alternativ.

Prova dig fram!

Var skeptisk till allt vad "komfortsadlar" heter! De ofta tyg/plast klädda sadlarna är för breda/stoppade/mjuka men kan kännas mysiga till en början. De har dock som regel väldigt kort livslängd. En smal racer sadel ger stöd till rätt delar av kroppen och nöter ej mot innerlår och hindrar när man spinner.

Att cykla längre sträckor kräver dock riktiga shorts. En favorit är Enduras korta modell som saluförs av Cykelcity. Otroligt slitstarka om än aningen varma. In för cykel semestern och Vättenrundor kan det vara väldigt bekvämt att dra på sig dubbla byxor. Se dock till att det inte sitter åt för mycket.

För att minska vibrationerna är en sadel med titan-räls en bra investering.Tex:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=615
Brooks är dock ett mer långlivat alt.

Kombinera med en titan-sadelstolpe och du har en riktigt hyfsad dämp. Alla dämparförsedda sadelstolpar behöver återkommande service så jag avråder från sådana. Reservdelar, som bussningar mm, kan man glömma att importörerna tillhandahåller så då får man vända sig till tillverkaren, läs utlandet.

Känner du dig som en "riktig" man så är dock följande sadel att föredra:
http://sheldonbrown.com/real-man.html

Vad räknas som hård sadel?

Man tänker att det fins sådär 4 sorters sadlar (lite dumt skrivet men det ska funka). Först breda mjuka sadlar: man glider fram som en dröm, men man kan få riktigt jävliga skavsår på innanlåren.
hård och brad sadel: lite ovanligt med helt klart det sämsta, allt bra äär borta från den mjuk och breda, men det dåligt blir lite bättre pga att lädret inte är så kladdigt på en hård sadel.
Mjuk smal sadel: hmm, nått jag nästan aldrig har mött.
Ganska hård smal sadel: Det bästa enligt mitt tycke, en stor nackdel är att dom ofta har vassa kanter, jag fick ett stort blåmärke i ryggslutet när jag "gick" gränsle över cykeln, cykeln attakerade mig helt enkelt, ajajaj.

Men sen så finns ju alltid den värsta av dom alla:
Den stenhårda ganska smala: Det är sånna sadlar som finns på BMX cyklar, jag har cyklat lite sådant och om man landar snett (lutande) när man hoppar så slår men sig helt förfärligt på låren. jag hade ett lila blåmärke som gjorde väldigt ont, men jag fortsatte.
Dumdristig so man är :)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg