Inte altid... Jag såg en kille som försökte on-sighta något på hans gräns. Han vågade inte gå på när det blev svårt utan hängde i alla sina halvt glest lagda säkringar. Jag klättrade samma led första gången någon vecka senare och satt nog bra många fler än han, men jag kom upp snabbare då jag bara klättrade på, trots att det var ganska svårt för mig med.men det snabbaste sättet att klättra borde väl vara att sätta bra säkringar där det behövs, istället för bra säkringar där det går?
Nu har jag inte jag 18 kammar och 32 kilar när jag on-sight klättrar, men en kilset på varje sida och en bra bunt kammar med vissa dubletter. Jag vill ha vissa saker på bägge sidorna så att jag kan komma åt grejerna snabbt och enkelt med den lediga handen jag har, specielt om det är ett pressat läge. Bigbron (som jag lagt många gånger) hänger med ibland, men inte på on-sight försök på min gräns.
Jo, men jag själv är av den sorten som behöver den bästa säkringen för det valde tillfället för att mitt psyke ska tåla att jag går på. Alla är väll olika, men ofta ser jag en säkring som funkar bäst på just en plats. Att lägga något som jag vet inte var det bästa gör inga bra saker för mitt gå på psyke.Även om man kan peta in en gul camelot kanske det finns en röd camelot-möjlighet någonstans i närheten.
Ofta vid on-sight klättring där man inte vet något på förhand om säkringsmöjligheterna så ser man inte altid exakt hur bred sprickan är 20 meter upp. Vet om man det, fine, men det är ju knappast ovanligt att man inte ser så högt.
Ja, den här tråden gäller just rack för on-sight klättring. Vet jag om säkringsmöjligheter innan eller har gjort leden tidigare så anpassar jag mitt rack till det, men är det on-sight där jag inte vet eller ser hela sprickan så tar jag med lite extra. Nästa gång du ser någon försöka on-sight tradda något svårt men inte vågar gå på utan hänger i sina säkringar så kan man ju fråga personen varför. Har denna säkrat för glest? Litar inte på säkringarna? Kanske denna person behöver en standplats under sig innan denna vågar gå på?
Nästa gång du klättrar något du gjort tidigare och säkrat lite glest, testa falla en bit äver senaste säkring utan att förvarna din säkrare. Vågar du göra det på en säkring som är en bra bit över den förgående, utan att backa upp den? Bra i så fall, men du är då tämligen ovanlig. Jag gör inte det, jag vill ha iaf två bomber säkringar rätt tätt om jag ska hoppa av... och jag tror att detta gäller de flesta om de skulle pröva fallträning med säkringen en bit under fötterna... Så varför skulle man inte vilja ha det på en hårdare on-sight försök? Jag tror att mångas on-sight klättringar är så väl inom vad de klarar av att de inga behöver säkra tätt för de kommer inte att falla. Rädslan att falla på egna säkringar är så stor att de helt enkelt aldrig faller, och de säkrar där efter.
Jag har inte skrivit att själva ordet är ett låneord, utan att användningen av ordet som uttryck för att beskriva just klätterutrustningen man har med sig är lånat.Hursomhelst är "rack" inte ett låneord från engelskan. Det finns andra främmande språk.