För min del är det kontraproduktivt eftersom jag bara orkar svaklättra. Lite off topic?
*LOL*
Visst borde man kunna fallträna på sva? Typ vända sig om och springa utför? Gärna iklädd utrustning för amerikansk fotboll... ;-)
För min del är det kontraproduktivt eftersom jag bara orkar svaklättra. Lite off topic?
Jag tycker också det låter jättekonstigt. Fallträning är kontraproduktivt om man tar för långa fall (=man tycker att det är äckligt = man lär sig att det är äckligt att falla), men jag har aldrig sett någon som inte har blivit bättre klättrare av regelbunden och genomtänkt fallträning.
Detta gäller så klart längre leder. Jag vet inte hur många går på sina hårdaste on-sight försök på långa turer, men det borde väll vara en del.Något som inte nämnts så mycket är att det finns en säkerhetsaspekt när det gäller storleken på racket. En led kan beskrivas som välsäkrad i guideboken, men vara livsfarlig om man har för litet rack, och skulle man behöva avbryta klättringen och fira så är det inte direkt en fördel med ett minimalistiskt rack.
Något som inte nämnts så mycket är att det finns en säkerhetsaspekt när det gäller storleken på racket. En led kan beskrivas som välsäkrad i guideboken, men vara livsfarlig om man har för litet rack, och skulle man behöva avbryta klättringen och fira så är det inte direkt en fördel med ett minimalistiskt rack.
Det är väl ingen som föreslår minimalistiska rack? Utan förslagen ligger mellan normalstora rack (10 kilar + 4 kammar) och gigantiska rack (10 kilset + 4 kamset + 2 set med häxor + 3 kilpetare + liggunderlag + 30 pack kondomer)
Nej,,, då eliminerar vi, eller i alla fall försvårar möjligheter till kamraträddning. Just den enda extrakarbinen kanske är skillnaden.En annan liten besparing: om du har kilpetaren på en karbin, se till att använda denna karbin i din standplats.
Det är väl ingen som föreslår minimalistiska rack? Utan förslagen ligger mellan normalstora rack (10 kilar + 4 kammar) och gigantiska rack (10 kilset + 4 kamset + 2 set med häxor + 3 kilpetare + liggunderlag + 30 pack kondomer)
Om du ska klaga på att ingen har föreslagit (nåt så subjektivt som) ett minimalistiskt rack, kanske du inte själv borde påstå att nån föreslagit gigantiska rack inkl din målande beskrivning av ett sådant...
På flera leder nu i Stanage i våras hade jag bara med mig mellan kilarna och två/tre friends
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Trad onsight? | Klättring allmänt | 11 | ||
flash eller onsight? | Klättring allmänt | 4 | ||
onsight?? | Klättring allmänt | 3 | ||
Märkning av racket | Klättring allmänt | 23 | ||
Organisera racket | Klättring allmänt | 12 |