onsight racket

inget är svartvitt

Jag tycker också det låter jättekonstigt. Fallträning är kontraproduktivt om man tar för långa fall (=man tycker att det är äckligt = man lär sig att det är äckligt att falla), men jag har aldrig sett någon som inte har blivit bättre klättrare av regelbunden och genomtänkt fallträning.

är det inte det som är nyckelordet: "genomtänkt"?

vill minnas (utan att ha fått tillbaka boken från den jag lånade ut den till) att dave mcleod, som också är en varm förespråkare av fallträning, påpekar att man samtidigt måste passa sig för att prägla sig själv på att misslyckas, dvs falla av för att man har gått över sin gräns.

så både fallträningen, och pressningen till sin gräns, bör genomföras på ett balanserat sätt för att ge positiva resultat.

jag klättrar nästan alltid med folk som är starkare än jag och i vintras bestämde jag mig för att - ofta - ge mig på samma leder, även om jag visste från början att jag förmodligen skulle ramla av.

till min förvåning gjorde jag inte alltid det, men ofta nog, vilket har lett till att jag i fingrarna har en väl inarbetad känsla av att glida av greppet.

den känslan är jättesvårt att bli av med, och den hämmar mig, naturligtvis.

likaså kände jag mig nästan missnöjd när jag hade klarat en led; som om jag hade valt något för lätt.

som ett exempel på ogenomtänkt träning, då, och hur det kan skruva till huvet på en.
 
Det verkar ur min egen begränsade empiri vara så att det finns klart fler personer som förespråkar vettig fallträning än de som kritiserar den. Kritiken, som nu senast i en spalt i Climbing eller möjligen Rock and Ice (jag tjuvläste i pressbyrån), verkar ungefär gå ut på att man inte skall lagra in engrams, muskelminnen, av att släppa taget.
Det vill säga att diskussionen står mellan exponering och habituering av fallandet mot inlagrandet av felaktiga muskelminnen.
Var och en får väl fundera på vilket som fungerar bäst för den personen. Själv blir jag bäst botad i början av säsongen av att pressa mig i bra ledförsök och falla snarare än att träna på att falla men det är nog en rätt personlig sak. Jag behöver gå ur komfortzonen vilket jag inte gör om jag falltränar, jag skulle till exempel inte fallträna på dubiösa placerngar men vid hård trad är det just där jag behöver pressa mig.
Detta är ju i o f s OT i förhållande till topicen från början.

I mitt rack finns dubletter från Rock 1 upp till 6, dmm offsets alloy + några mässingskilar och singlar upp till Rock 9, jag kan om jag vill dubblera även där och lägga på upp till 11 (jag har inte dubletter i 10 och 11) om det verkar behövas. Beroende på längd allt från 5 - 10 slingor av olika längd. Samt friends utifrån en bedömning om vad som verkar behövas. mycket sällan har jag dubletter av friends med mig upp, givet att det inte verkar uppenbart att det behövs.

Ofta har jag med mig mycket mindre. Allt är avhängigt hur mycket information jag kan få ut av leden i förväg. På flera leder nu i Stanage i våras hade jag bara med mig mellan kilarna och två/tre friends eftersom jag kunde göra den bedömningen nerifrån och uppifrån toppen medan en onsight i Utby ofta kräver mer grejor då de lederna är svårare att läsa.
 
Något som inte nämnts så mycket är att det finns en säkerhetsaspekt när det gäller storleken på racket. En led kan beskrivas som välsäkrad i guideboken, men vara livsfarlig om man har för litet rack, och skulle man behöva avbryta klättringen och fira så är det inte direkt en fördel med ett minimalistiskt rack.
 
Jag har skapat en ny tråd ang fallträning, så jag fortsätter den biten där...

Något som inte nämnts så mycket är att det finns en säkerhetsaspekt när det gäller storleken på racket. En led kan beskrivas som välsäkrad i guideboken, men vara livsfarlig om man har för litet rack, och skulle man behöva avbryta klättringen och fira så är det inte direkt en fördel med ett minimalistiskt rack.
Detta gäller så klart längre leder. Jag vet inte hur många går på sina hårdaste on-sight försök på långa turer, men det borde väll vara en del.

Vid det ultimata onsight försöket (nytur) så är det viktigt att ha grejer nog att backa, men samtidigt inte vara för nedtyngd... Svårt det där, jag hoppas att jag hittar rätt balans om vädret är med på mina planer inför sommarens semester i Nordnorge.
 
Något som inte nämnts så mycket är att det finns en säkerhetsaspekt när det gäller storleken på racket. En led kan beskrivas som välsäkrad i guideboken, men vara livsfarlig om man har för litet rack, och skulle man behöva avbryta klättringen och fira så är det inte direkt en fördel med ett minimalistiskt rack.

Det är väl ingen som föreslår minimalistiska rack? Utan förslagen ligger mellan normalstora rack (10 kilar + 4 kammar) och gigantiska rack (10 kilset + 4 kamset + 2 set med häxor + 3 kilpetare + liggunderlag + 30 pack kondomer)
 
Det är väl ingen som föreslår minimalistiska rack? Utan förslagen ligger mellan normalstora rack (10 kilar + 4 kammar) och gigantiska rack (10 kilset + 4 kamset + 2 set med häxor + 3 kilpetare + liggunderlag + 30 pack kondomer)

Om du ska klaga på att ingen har föreslagit (nåt så subjektivt som) ett minimalistiskt rack, kanske du inte själv borde påstå att nån föreslagit gigantiska rack inkl din målande beskrivning av ett sådant...
 
Det är väl ingen som föreslår minimalistiska rack? Utan förslagen ligger mellan normalstora rack (10 kilar + 4 kammar) och gigantiska rack (10 kilset + 4 kamset + 2 set med häxor + 3 kilpetare + liggunderlag + 30 pack kondomer)

Om du ska klaga på att ingen har föreslagit (nåt så subjektivt som) ett minimalistiskt rack, kanske du inte själv borde påstå att nån föreslagit gigantiska rack inkl din målande beskrivning av ett sådant...

Får hålla med Mezzner här. Hela denna tråd, i de få fall folk har hållit sig till ämnet, präglas av att folk pratar förbi varandra eftersom de inte är överens om definitionerna. Det är ganska lätt att slå sönder ett argument om man bygger upp en strawman, som en akademiker skulle uttrycka det. När jag tex skriver "ett rejält rack" så får man kanske anta att jag menar något i stil med 1-2 kilset, dubbla kamset och 12-15 slingor med karbiner. På samma sätt så utgår jag från att folk som talar om "lätta rack" pratar om något i stil med ett kilset, ett kamset och runt 10-12 slingor med karbiner. Inte skall man väl behöva vara överakademisk och börja varje inlägg med ett kapitel med definitioner?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weyland Trad onsight? Klättring allmänt 11
fiskbulle666 flash eller onsight? Klättring allmänt 4
thelleberg onsight?? Klättring allmänt 3
Pandan Märkning av racket Klättring allmänt 23
jocoi Organisera racket Klättring allmänt 12

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg