Om man inte når toppankaret...

Jag satte två snabblänkar i ankaret på en led jag bultat men bytte ut dem mot karbiner (en klipp och en skruvis, hoppas de är kvar) då jag efter någon månad återvände och såg rostangrepp på snabblänkarna. Själva hängarna hade klarat sig utmärkt. Detta behöver givetvist inte betyda att det alltid är så här, men jag tror inga det är någon nämnvärd problem, specielt om det är en någerlunda populär led, då tror jag att snabblänken försvinner hyffsat snabbt...
 
Är det ett verkligt problem? eller är vi inne på teoretiska problem som kanske skulle kunna uppstå? Jag ifrågasätter inte det faktum att blanda material kan leda till snabbt rostangrepp men har någon nånsin sett eller hört talas om en hängare som rostat så den behövt bytas ut pga det hängt en snabblänk i den?

Det här med kemi är inte min starka sida men galvaniserad korrosion (kan det heta så?) sker väl bara mellan olika metaller? borde alltså inte kunna uppstå om man använder snabblänk av stål?

Galvanisk korrosion kan ju anses uppstå rätt effektivt om man tänker sig att hängaren är av syrafast stål och snabblänken är av elförzinkat stål.
Om snabblänken rostar är det ju tänkbart att gängan blir dålig och det blir svårt att ta bort länken.

Ett sätt att undvika detta är att använda rostfri snabblänk.
 
Jag gör så här:
1. Koppla in quickdrawn i lopen på selen
2. Be säkraren att koppla ur sig men låta sin ATC sitta kvar på repet.
3. Knyt ur dig och trä repet genom bulthängaren tills bromsen kommer upp, då är båda ändar i marken.
4. Koppla in repet som är på andra sidan bulten i ATCn och klipp in skruvkarbinen i loopen.
5. Ta loss quickdrawn och fira ner dig på själv dubbelrep.
6. Dra ner repet, klar.

Denna metod använder jag, snabb och enkel, nackdelen är ju att man bara hänger i en punkt, men belastningen är väldigt liten när du endast firar dig ner. Se till att fira jämt och fint med båda repändarna så att inte repet löper genom hängaren. '

Vad tycker ni om min metod?
 
Senast ändrad:
Om den tycker man väl spontant att det är fel att fira från en enda bult, som du själv också påpekar. Att bara bli nedfirad från en QD är väl ändå snäppet bättre, då du åtminstone hänger lite back-upad av flera bultar.

Att trä repet genom den nakna hängaren är heller inget jag skulle göra frivilligt.
 
Om den tycker man väl spontant att det är fel att fira från en enda bult, som du själv också påpekar. Att bara bli nedfirad från en QD är väl ändå snäppet bättre, då du åtminstone hänger lite back-upad av flera bultar.

Att trä repet genom den nakna hängaren är heller inget jag skulle göra frivilligt.

Så du menar att du ska lämna flera qd som back up? Med min metod lämnar man ingenting, hängaren skadar inte repet eftersom det inte löper genom den.
 
Jag hade hellre trätt en slinga genom hängaren och repet genom slingan (till exempel din billiga prusikslinga) än att trä mitt dyra klätterrep rakt över hängaren och fira på den. Jag upplever en hängare som en trubbig kniv och att du sågar på repet när du gör som du beskriver. Om du läser alla säkerhetsinstruktioner som finns så säger alla att det du precis beskriver är en dålig metod. Fastnar inte repet?
 
Så du menar att du ska lämna flera qd som back up? Med min metod lämnar man ingenting, hängaren skadar inte repet eftersom det inte löper genom den.

Nej, jag har aldrig lämnat nånting på en led, och tänker försöka undvika det i fortsättningen. Om du firas ned i QD:n får du förstås rensa sen, på ett eller annat sätt. Om din säkringsman är starkare än du så löser det sig t ex.
Hängaren kan nog skada repet antingen när du belastar det med kroppsvikten över så små radier, samt ev när du drar ned repet.
 
Bara ett önskemål...
Om ni lämnar en snabblänk i en bult, se till att snabblänken är i samma material som hängaren. Annars börjar hängaren rosta ganska kvickt.

I praktiken ganska omständligt naturligtvis. Bäst är därför att undvika att lämna snabblänkar och använda en annan metod.

Intressant, och bra att veta.
Tack för infon Calle.
 
Jag gör så här:
1. Koppla in quickdrawn i lopen på selen
2. Be säkraren att koppla ur sig men låta sin ATC sitta kvar på repet.
3. Knyt ur dig och trä repet genom bulthängaren tills bromsen kommer upp, då är båda ändar i marken.
4. Koppla in repet som är på andra sidan bulten i ATCn och klipp in skruvkarbinen i loopen.
5. Ta loss quickdrawn och fira ner dig på själv dubbelrep.
6. Dra ner repet, klar.

Denna metod använder jag, snabb och enkel, nackdelen är ju att man bara hänger i en punkt, men belastningen är väldigt liten när du endast firar dig ner. Se till att fira jämt och fint med båda repändarna så att inte repet löper genom hängaren. '

Vad tycker ni om min metod?

Det låter heller inte bra att du i ett skede hänger oinknuten i enbart QD:n. Om du ska hänga i en slinga som enda säkring bör den antingen vara lärkad i selen och ha en skruvis i andra änden, eller fäst med skruvisar i båda ändar. Att hänga i enbart en QD är OK bara i de lägen man samtidigt är inknuten och har säkring från andreman.
 
Hänger man i en kortslinga behöver det inte vara någon skruvkarbin i den eftersom den är belastad. Då kan den inte vrida sig eller öppna sig. Jag tycker det är för mycket skruvkarbiner generellt - som om det fanns en övertro till dom.
 
Risken är ju större att du skall öppna en karbin i en kortslinga som du drar repet igenom än om du skall öppna en karbin som du hänger i.

Så varför inte ha tre stycken skruvisar - med tejp över grinden för säkerhets skull i toppankare, och skruvisar i båda ändarna på varje kortslinga. När vi ändå är igång kan vi säkra med grigri med en extra prusik under den.. och två säkringsgubbar, och kanske 3 stycken rep - om vi skulle sparka bort två av dom. Min poäng är att en himla massa saker kan hända - och en skruvkarbin eller inte är kanske inte det som avgör om det går åt helsicke.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg