Att två människor dör när de är ute och åker skridskor är beklagligt. Men det är ingen skillnad på döden, vare sig man åker buss, skridskor, klättrar i berg, åker bil eller ligger i sin säng. Att två människor som de flesta av oss inte känner har avlidit är inte heller någon anledning till att vi på detta forum inte kan diskutera det som hänt, till och med spekulera i det som hänt.
Om vi inte kan använda utsidans forum till vad det är avsett för kan moderatorn radera denna tråd - med ironiska, kritiska, spekulativa, missförstådda och även konstruktiva inlägg.
Jag är ingen skridskoåkare även om jag bor vid Mälaren. Har funderat på skridskoåkning i två vintrar men har ännu inte gjort det. Det finns två anledningar till det. För det första, isen brister. För det andra, det jag gör vill jag göra ensam. Detta verkar oförenligt med att färdas på isen.
Har idag varit ute med en pimpelfiskare på Hjälmaren. Han har pimplat i detta område i 25 år och vet allt om isen under olika väder förhållanden. När de lägger sig, var den lägger sig, när den blåser upp, var det bildas råkar och han åker spark hellre än skridskor. Han har isdubbar men inga linor eller ispikar bra sin erfarenhet och sina långa sparkmedar.
Det kanske blir långa rör till nästa höst? Tillsammans med pimplaren som stöttar mig med erfarenhet och sparken ... eller ensam? Det är min ensak, mitt val och mitt ansvar.
Trots min ringa kännedom om långfärdssridskor håller jag med CEN (Charlotte Edlund Nygren) någonting är galen när så många personer hamnar i vattnet. Det anser tydligen även Per Kågeson är ordförande i SSSK:s säkerhetsgrupp:
"- En teori kan vara att man inte har haft tillräcklig erfarenhet och att man åkt för fort och för nära varandra."
Källa : DN
Heinrich Blauert, ordförande i klubben säger till DN:
-"Det började med att fyra gick genom isen och när övriga försökte få upp dem brast isen på fler ställen. Till slut låg 13 av de 15 i vattnet"
Källa : DN
Varför jag lägger mig i den här debatten beror inte enbart på att jag är snacksalig och en åsiktsmaskin utan det viktigast motivet är att jag är intresserad av säkerhetsfrågor kring friluftsliv.
Min devis är det som vi säger hemma i Tornedalen:
-"Ei vahniko tule tiuko kaulassa!"
-"Olyckan kommer inte med en bjällra om halsen"
Skulle vi veta när en olycka kommer skulle vi kunna förhindra den. Med kunskap, erfarenhet och gott omdöme kan man minska på risken för olyckor men ständigt sker nya och det får vi leva med. Men varje olycka bör utredas för att få mer erfarenhet.
Räddningstjänst skall finnas i hela landet och rycka ut vid behov med den insats de anser vara nödvändigt för att lösa situationen. Detta oavsett var i landet en eller flera personer behöver hjälp utan att värdera hur de har hamnat i den situation de befinner sig. Skridskoåkare i Mälaren, unga män som testar sina gränser genom att sova i snön, fjällvandrare som vrickat foten, snöskovandrare som inte hört av sig, bärplockare som gått vilse eller ensamvandrare som behöver hjälp.
Jag betalar gärna skatt för att vi skall kunna behålla den räddningstjänst vi har, betalar även de som räddas på grund av bristande erfarenhet, ren dumhet eller för att de spänt machobågen tills den brister. Bättre en ytryckning för mycket än en för lite.
_/\_ RJ