• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Oförklarliga fenomen i naturen

Det är din ÅSIKT. Jag delar den inte, men som sagt bevisbördan ligger på dig om du vill hänvisa till överntaurliga väsen.

Om vetenskapen kan visa hur universum uppstod utan att läman rum för en övernaturlig varelse så är det ju klart. Men om din övernaturliga varelse skickade ett litet meddelande så skulle det hela ju kunna avgöras direkt (men denna varelse är väldigt tyst av sig)

Nej, det är inte min åsikt. Jag avstod högst medvetet från att formulera någon åsikt.

Vetenskapen kan aldrig bevisa hur universum uppstod. Däremot skulle vetenskapen kunna bevisa att VI kan skapa ett universum. Vetenskapen skulle också kunna bevisa att universum kan uppstå spontant givet vissa förutsättningar.

Men huruvida det faktum att dom förutsättningarna gällde vid vårt universums uppkomst beror på en lycklig slump eller på att någon (en gud eller varför inte nyfikna vetenskapsmän i ett annat universum) startade ett experiment; det kan vi aldrig säkert veta.

Fascinerande hur det finns sanningar. Vetenskapen kan inte, kommer aldrig kunna osv.

är det nåot som historien har visat så är det ju att sådana sanningar har en tendens att bli osanningar med tiden. Jag skulle vara väldigt försiktig i att uttala dem.

För enligt uppgift är det ju en sanning och ingen åsikt.

Böcker

Jag är ateist och ingenjör så Gudstro eller tro på övernaturligheter är inte min grej. Kommer ändå troligen att läsa den här pga. kopplingen till Sarek osv. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100131199 (två minst sagt olika recensioner...)

En annan bok som verkar bra och inget för troende är "En kortfattad historik över nästan allting": http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320001 (jag ångrar mig att jag inte köpte den på originalspråket dock).

Oförklarligt är just det: omöjligt att förklara..

Det var ju precis det som var min poäng. Var avgörs det vad som är omöjligt att förklara? Finns det en lista att hämta någonstans? Saker som betraktats som omöjliga att förklara den ena dagen har ju fått en rimlig förklaring nästa dag (ta vilket exempel du vill ur vetenskapens historia). För mig är det till exempel helt oförklarligt att det i dag finns någon som föreslår att vi ska införa betyg redan i småskolan. Någon annan kan ju förklara detta med att de personer som föreslår detta är ondskefulla. Någon annan kan ju förklara det med att de är inkompetenta idioter.
Nu låter ju båda som plausibla förklaringar just i mitt exempel, men då väcks ju nya oförklarliga frågor: Vem i h-vete som är så korkad att han röstar fram dessa personer till ledande poster, etc.

Är alltså frågeställningen oförklarlig när ingen ens har en teori om orsaken, oförklarad när det finns flera teorier och förklarad när en oberoende kommission har slagit fast vilken teori som var den riktiga?

Det var kanske inte så enkelt att oförklarlig och oförklarad är olika saker... ;-)

Allting som existerar går naturligtvis att förklara, därav finns inget oförklarligt. Även om allting är skapat av en skäggig guda-gubbe finns givetvis en förklaring till gubbens existens också.

Det finns saker som vi i dagsläget inte kan förklara, men det gör dem inte oförklarliga. Punkt.

Ska man långdra det finns det säkerligen saker som människans hjärna är för primitiv att förstå och förklara, men det kan vi i så fall omöjligt veta och vi är kvar på ruta ett.

Oförklarligt är ett direkt olämpligt ord att använda i dagens samhälle.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg