I mitt ungdomsrum hade jag en gammal stereo med stora högtalare. Vid något tillfälle så blev en kompass liggande på en av högtalarna och när jag sedan skulle använda den kompassen så visade den tvärtomrikning alltså nordpilen visade söder och vice versa.
Då lade jag tillbaka kompassen på högtalaren och satte på steron och vips så var kompassen återställd.
Detta kunde jag sedan upprepa och alltså omvända kompassen fram och tillbaka genom att lägga den på högtalaren och sätta på stereon.
Föreslår att därför att du provar att placera din kompass på en högtalare eller något annat med ett elektrisk magnetfält så kanske du kan få din kompass att visa rätt igen.
(Någon elekriker eller fysiker kan säkert förklara hur min gamla högtalare kunde vända min kompass men det ligger bortom min kunskap).
En tjocktv borde kunna upprepa fenomenet. Alla äger ju inte en växelströmsspole. Men det sitter även en i moderna bilar.
Min vän domaren brukar hävda att det är skillnad på vad som skett och vad som upplevs/minns.
TS får gärna visa upprepade ggr att det är som han påstår, men tills dess ber jag att få hänvisa till Institutionen för folklivsforskning, de har en avdelning för vättar, älvor m fl.
F ö har jag sett älvorna dansa många gånger, spik nykter var jag. Lyktgubbar har setts vid ett par tillfällen, liksom norrsken. Men aldrig några troll utom på nätet.