• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Oförklarliga fenomen i naturen

I mitt ungdomsrum hade jag en gammal stereo med stora högtalare. Vid något tillfälle så blev en kompass liggande på en av högtalarna och när jag sedan skulle använda den kompassen så visade den tvärtomrikning alltså nordpilen visade söder och vice versa.

Då lade jag tillbaka kompassen på högtalaren och satte på steron och vips så var kompassen återställd.

Detta kunde jag sedan upprepa och alltså omvända kompassen fram och tillbaka genom att lägga den på högtalaren och sätta på stereon.

Föreslår att därför att du provar att placera din kompass på en högtalare eller något annat med ett elektrisk magnetfält så kanske du kan få din kompass att visa rätt igen.

(Någon elekriker eller fysiker kan säkert förklara hur min gamla högtalare kunde vända min kompass men det ligger bortom min kunskap).

En tjocktv borde kunna upprepa fenomenet. Alla äger ju inte en växelströmsspole. Men det sitter även en i moderna bilar.

Min vän domaren brukar hävda att det är skillnad på vad som skett och vad som upplevs/minns.

TS får gärna visa upprepade ggr att det är som han påstår, men tills dess ber jag att få hänvisa till Institutionen för folklivsforskning, de har en avdelning för vättar, älvor m fl.

F ö har jag sett älvorna dansa många gånger, spik nykter var jag. Lyktgubbar har setts vid ett par tillfällen, liksom norrsken. Men aldrig några troll utom på nätet.

Jag skulle vilja säga att definitionen på övernaturligt är "för stunden oförklarligt" snarare än nånting som faktiskt strider mot naturens lagar.

Magnetism t.ex. skulle betraktats som övernaturligt för inte så länge sedan, och gravitationen är ju ännu oförklarad. (Klart påvisbar, men man fattar väl inte hur den funkar egentligen, rätta mig om jag har fel)

Det vetenskapliga förhållningssättet till "övernaturliga" fenomen är väl att de är fullständigt naturliga fenomen som bara inte utretts ännu.
Däremot brukar väl förklaringar med rötter i folklore sällan leda till klarhet i saken...

Om TS är intresserad av vad som kännetecknar en "andlig" plats, så finns det lite forskning om det inom arkitektur och landskapsarkitektur, och böcker i ämnet. Det finns undersökningar som söker hitta gemensamma nämnare för platser som (oavsett religion) skapar meditativa sinnesstämningar, osv. Det handlar om i princip om skala och former och mänster som påverkar oss undermedvetet. Något som använts intuitivt i katedralbyggen med mera genom historien. "Contemplative space" är ett sökord att börja med.

Jag förmodar att dessa observationer är statistiskt säkerställda(?)

Det brukar vara den biten det faller på...

Vår hjärna är rätt bra på att lura oss.

Jag brukar säga att bara för att en person upplever något betyder det inte att det verkligen har hänt.

Och även om det har hänt så innebär det inte att det automatiskt är övernaturligt bara för att man inte hittar nån annan förklaring. Hittar man ingen annan förklaring så beror det troligen mer på att man saknar kunskaper eller att man inte har hela bilden klar för sig.

Titta bara på t.ex. Joe Labero. Det är väl ingen som på fullt allvar tror att han trollar? Men ändå klarar de flesta inte att förklara hur han gör... så varför tänka annorlunda om andra saker?

Precis. Det finns mycket oförklarat.
Sen finns en del saker som är oförklarliga, men då är det mer på det filosofiska planet.
(Typ, meningen med livet. Var vi kommer ifrån etc)

Har ni ingenting att tillföra tråden annat än meningslös och ogrundad kritik så behöver ni inte kommentera. Förresten borde det skapas en ny forumdel för alla typer av naturfenomen, förklarliga eller ej. Naturväsen är en del av skogens innevånare, liksom djur, och därför tycker jag det passar in här.

(Min fetstil)

Välkommen till framtiden. Här har vi haft vetenskap ett tag, och kan därför uttala oss med viss säkerhet om vad som händer i verkligheten och vad som händer i fantasifulla människors fantasier. De svar du fick i början av tråden är alltså förhållandevis välgrundade.

nej det finns inte. Om du vill debattera sagor så är nog utsidan fel ställe för dig. Så skärpning på dig.

Håller med Almgren och andra här. Plötsligt känns kemipristagarens känga till sina landsmäns tro på kreationism och annan ovetenskapligt strunt väldigt aktuell (i tacktalet i Blå hallen häromdagen).

Eller som Richard Dawkins uttryckte det när han var i Sverige härförleden: "Påstår man att man har upplevt något övernaturligt så har det med allra största sannolikhet aldrig hänt."

Men skulle TS ha rätt så är hans framtid tryggad. Gratulerar - det är bara att hämta James Randi-priset. Bör dock notera att ingen av de 650 personer som har gjort anspråk på det har lyckats sedan det instiftades 1964...

http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge/challenge-faq.html

/Mats

Jag har faktiskt varit med om oförklarliga fenomen i naturen. Till exempel så försvann min kniv på en långvandring. Jag var helt säker på att jag packade ned den i ytterfickan vid senaste rasten. Trots det fanns den inte där när vi slog läger nästa gång. Jag fick aldrig någon förklaring, alltså är det oförklarligt.
Angående kraftplatser i naturen så har även jag hittat såna. Värst var vattenkraftverket i Porjus. Med en årsproduktion på 1 233 GWh är det en enastående kraftplats.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg