@eyck: Hm, jag anar att vi inte riktigt förstår varandra och jag försöker komma på var. För om vi nu ska vara oense så bör vi ju vara oense om rätt saker. ;-)
Nej, jag tycker inte detta är en rimlig analys, Hans. Man kan inte ha en speciell måttstock för den kristna Gudens existens när man accepterar en naturvetenskaplig måttstock för företeelser av samma fenomenologiska art.
Jag förstår inte, har jag påstått detta? Jag tror inte jag har skrivit någonstans att det är av
naturvetenskapliga skäl som jag tror si eller så om andra religioner. Tvärtom, jag anser att naturvetenskapen även där är ett otillräckligt verktyg - dock inte alltid, det beror ju på exakt vad det handlar om.
Och eftersom den vetenskapliga metoden accepteras för att falsifiera vättar och älvor så måste den därmed tillåtas som verktyg för att falsifiera Guds existens.
Faktiskt har jag inte påstått ens detta, vad jag kan minnas. Om vättar och älvor påstods vara varelser lika handfasta som djur i skogen,
då skulle jag villigt kunna hänvisa enbart till naturvetenskapen. Men de som säger sig har sett sådant menar nog att så enkelt är det inte, varelserna är inte som djur i skogen utan de är något annat. I så fall har jag inte någon större nytta av naturvetenskapen. Jag ser det då mer som en subjektiv upplevelse eller (om man så vill) ett fenomen att studera i något religionsvetenskapligt ämne. Därför är det ganska tråkigt att tomten i början av tråden blev så hastigt avlivad, som fenomen betraktat är det intressant, tycker jag. Det var fler som uttryckte ett sådant intresse, men de försvann ur diskussionen på ett tidigt stadium.
För du menar väl inte att Yoruba eller Potawatomi skulle vara mindre sanna religioner än kristendomen?
Nu vet jag inte mycket om dessa, men det låter ju absolut som att de är äkta religioner, dvs att de skulle betraktas som genuina religioner i ämnet Religionsvetenskap på universiteten. Och det duger bra för mig. (@
pysen78, inlägg #247: Jo, det heter faktiskt Teologisk fakultet. Se själv på universitetens hemsidor.)
Men att erkänna dem som äkta religioner betyder inte att jag nödvändigtvis anser att allt de påstår är sanna utsagor. (Tänkvärda "sanningar" om tillvarons villkor finns dock i de flesta - kanske alla - religioner, men det är ju inte det vi diskuterar här.) Förstår vi varandra?