• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Oförklarliga fenomen i naturen

Dawkins på Skavlan: http://www.svtplay.se/video/281347/del-1-av-12/?tab=undefined&sida=1 Se från 40:20 (börjar med lite roliga intervjuer).

Har sett delar av intervjun och även läst en intervju i DN med Dawkins. Han var mycket mer sympatisk än vad jag väntat mig, jag gillar honom faktiskt även om jag naturligtvis inte håller med om allt han tycker. Jag tror det är en person som jag skulle kunna föra ett givande samtal med.

Till sist: det är inte säkert att jag har möjlighet att göra särskilt mycket på Utsidans forum på ett tag. Om någon ändå vill fortsätta i ämnet, kanske utan att vilja skriva i forumtråden, går det ju alltid att skicka meddelande genom Utsidans meddelandefunktion. Jag ska i så fall försöka svara efter tid och möjlighet.

God Jul, vi kanske ses i naturen!
 
Men det jag numera inte kan tro på är bland annat bilden av gudarna/guden/varat. Jag försökte dock allvarligt en tid (som jag skrev i förra stycket) men det ledde ingenstans för mig så jag lämnade det.

Men varför tror du då på den kristna guden? Vad övertygade dig om att den tron är mest rätt?

Det är det problemet som fått mig att bli agnostiker: Det finns så många trosläror som är precis lika "bra" (eller dåliga), så jag vet inte vilken jag skall välja...
 
@ eyck

Vad är det för fel på det vanliga, fullt begripliga ordet "sammanhang"?
Jag har svårt att vänja mig vid modeordet "kontext" som verkar breda ut sig som ett virus.

thomas

Inget fel alls :) Det handlar i mitt fall mer om en arbetsskada, då jag tillbringar mina dagar med att skriva på engelska.

/Mats
 
@ fowwe:

Jag menar ungefär så här:

Om jag idag skulle hävda en skapelseberättelse som handlar om att det finns en geting som är 50 cm lång, klädd i frack, som spelar jazz inne i skogen och ur vars trumpinnar det växer ut små larver som förvandlas till människor, så skulle folk inte tro mig, eller hur? Jag skulle aldrig kunna få någon skola i Sverige att undervisa om denna tro i religionsundervisningen.

Samma sak om jag hävdade existensen av ett flygande spaghettimonster eller en osynlig rosa enhörning.

En överväldigande majoritet skulle dessutom anse det rimligt att den frackklädda getingen, spagettimonstret eller den osynliga rosa enhörningen borde falsifieras med en vetenskaplig metod - det är till och med troligt att det skulle vara det ledande argumentet mot att man skulle börja undervisa om detta i religionsundervisningen.

Min poäng är att man inte kan utgå från att dessa typer av idéer fenomonologiskt skiljer sig från naturreligionerna eller de stora världsreligionerna. Och om man accepterar en vetenskaplig metod för att falsifiera det ena så måste man göra det för det andra också. Min frackklädda geting kan inte per automatik anses ha mindre validitet än någon annans religiösa övertygelse - oavsett om denna övertygelse delas av många miljoner människor.

Tack för en i övrigt intressant diskussion!

/Mats
 
Min poäng är att man inte kan utgå från att dessa typer av idéer fenomonologiskt skiljer sig från naturreligionerna eller de stora världsreligionerna. Och om man accepterar en vetenskaplig metod för att falsifiera det ena så måste man göra det för det andra också. Min frackklädda geting kan inte per automatik anses ha mindre validitet än någon annans religiösa övertygelse - oavsett om denna övertygelse delas av många miljoner människor.

Tack för en i övrigt intressant diskussion!

/Mats

Helt enig med den slutsatsen. Det finns dock en livsåskådning som enligt mig är spännande utifrån ett både filosofiskt och vetenskapligt perspektiv. Taoismen! Då den inte talar om en Gud utan snarare en kraft med en riktning som beskrivs med ett binärt talsystem. Iching är ett verk som intresserat allt från astronomer till psykologer via fysiker. Taoismens syfte verkar snarare vara att beskriva skeenden i universum både på micro- och macronivå. Hur väl den lyckas låter jag vara osagt men det är en spännande livsåskådning.
 
Nu är det dags!

Hur många verifierade tomtekontakter blev det nu under julnatten?
Endast (omanipulerade) fotobevis på den lille grå, röda, eller kanske blå gynnaren med fingrarna i grötfatet räknas.
 
Jag är också nyfiken på om någon här på sidan verkligen tror sig ha sett en riktig tomte (och då menar jag inte pappan som råkar vara ute för att köpa tidningen) under jul - nu om någonsin borde de väl visa sig?
 
Jag är också nyfiken på om någon här på sidan verkligen tror sig ha sett en riktig tomte (och då menar jag inte pappan som råkar vara ute för att köpa tidningen) under jul - nu om någonsin borde de väl visa sig?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.189845-skyllde-pa-malgan-friades

självklart finns han, och det har till och med gått så långt att domstolen har fått säga sitt. JK var däremot lite skeptiska till den unge mannens berättelse!
 
Tomtar har jag inte sett .Men annat som har varit riktigt jobbigt i mitt liv, men inget som är tillgänlig för allmänheten i ett forum .
Tvärsäker kan jag inte va att det finns ett annat sett att komunicera än det som vetenskapen har givit som fakta och att vi kan outnyttjade sinnen som inte används idag på samma utsträckning som va kanske mer vanligt förr i tiden.
En lite rolig story från förr i tiden i Finland.
Mina kusin hade blivit osams med sin granne.
Kusinen med polarna förbannade grannens bärbuskar under en härlig fulla.
Det kom inte en bär i buskarna under hösten
 
Jag är fortfarande väldigt fundersam över de som skriver om att det är "andra sätt att observera" eller "andra sätt att kommunicera"... hur skiljer man de sakerna från det som vetenskapen kallar hallucinationer?
 
Tomtar har jag inte sett .Men annat som har varit riktigt jobbigt i mitt liv, men inget som är tillgänlig för allmänheten i ett forum .
Tvärsäker kan jag inte va att det finns ett annat sett att komunicera än det som vetenskapen har givit som fakta och att vi kan outnyttjade sinnen som inte används idag på samma utsträckning som va kanske mer vanligt förr i tiden.
En lite rolig story från förr i tiden i Finland.
Mina kusin hade blivit osams med sin granne.
Kusinen med polarna förbannade grannens bärbuskar under en härlig fulla.
Det kom inte en bär i buskarna under hösten

Säg åt kusinen att ge fan i att pissa på grannens buskar så tar det nog sig igen.