• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Oförklarliga fenomen i naturen

Samuelm. Du får det att låta som om alla religioner var skapade helt slumpmässigt, som om någon suttit och kastat tärning. Alla religioner bygger på en väg till kunskap, som är precis lika giltig som vetenskapens, fast annorlunda. Redligionens väg till kunskap är det intuitiva vetandet. Allt vi kan förstå, kan vi också veta. Den enda gränsen för vad vi kan veta, är vår föreställningsförmåga, som är begränsad till våra erfarenheter. Men inom den ramen kan vi intuitivt "veta" vad som helst när somhelst. På denna väg till kunskap baseras all religion. Precis som vetenskapsmän oberoende av varandra genom experiment kommit fram till samma slutsats, har också olika religioner oberoende av varandra format samma skapelsemyt, även om symbolerna som används för att berätta den kan skilja sig åt. Aboriginernas skapelsemyt är förbluffande lik den moderna bigbangteoerin. De tror att allt började med ett brinnande ägg som exploderade, och att de olika delarna bildade allt land när de svalnade. Vissa stammar i Afrika tror att de första människorna skapades av lera och bakades i en ugn till olika hudfärg, precis som i bibeln. I sitt innersta väsen motsäger religionerna varken varandra eller vetenskapen.

Jag tror inte att alla religioner har skapats helt slumpmässigt, men även om många liknar varandra på olika punkter finns det ju minst lika många avseenden i vilka de skiljer sig åt. Ibland mer, ibland mindre. Tolkar jag dig rätt i att du menar att de potentiellt skulle kunna vara sanna allihop? För alla måste väl inte vara sanna? Jag har definitivt stött på människor från både den troende och icke troende sidan som hävdar att endast en sanning kan vara sann.

Tar man sig stora friheter i generaliserande tänker jag mig att man kan urskilja två kategorier troende. Den första är de som tror utan att ha fått något bevis, kanske för att deras tro säger att det ska vara så. Med tiden kan dessa uppleva små "vardagsuppenbarelser" som de flesta icke-troende skulle försöka bortförklara inom vetenskapens ramar, men som de själva tolkar som "bevis".

Den andra kategorin är de som varit med om någonting som ingen annan tillfredsställande lyckas förklara bort inom den vetenskapliga modellen utan att ifrågasätta personen som varit med om detta.

Jag har inget problem med att förstå de senare. Själv har jag dock hittills inte upplevt något som fått mig tro, även om jag i perioder har velat. Samtidigt har vetenskapen ständigt visat hur mycket här i världen som kan förklaras med den modellen, så även om den inte skulle vara perfekt är vetenskapen det naturliga valet för mig tills jag erfar något som får mig att komma på andra tankar. Det här är min uppfattning, så rätta mig gärna om jag fått någonting förskräckligt om bakfoten.
 
Som många andra tycker jag att ett gott skratt alltid sitter fint. Vad som är över/under gränsen är upp till var en att avgöra, men jag tycker vissa, inte alla, av de satiriska kommentarerna i den här tråden endast bidrar till att försämra diskussionsklimatet. Oavsett vilken sida de kommer ifrån. Jag tror de flesta är överens om att en bra diskussion är bättre än en dålig :)
 
Skillnaden är att Gud/ tomtar/ troll finns på riktigt

Ok, jag undrar ju då VILKA av gudarna som finns? För tittar du runt om på jorden så tror folk på dussintals, om inte hundratals, olika gudar.

Menar du att alla gudar finns? Och även rymdkejsaren Xenu?

Problemet är ju då att många av de här gudarna inte skulle kunna fungera ihop. Flera religioner anser ju att det bara finns EN gud...
 
När jag förberedde mig för min långa Norgecykling bodde jag i skogen. Plötsligt uppfattade jag min omgivning annorlunda. Allt organiskt sken i vitt. Växterna var som tunna skinande nervtrådar. Allt annat var svart som rymden. Jag såg även rotsysyem som egentligen var i marken. Till saken hör att jag tränade så hårt att jag nästan tappade medvetandet. Om min syn var en oförklarlig gåva eller bara en tillgällig psykos vet jag inte men det var vackert. Man kanske ska skilja på möjligt och troligt samt oförklarligt och svårbegripligt. Sen tycker jag att den här tråden hade varit trevligare utan all satir. Det är gott om respektlösa personer här.
 
Hej!

Det är väldigt mycket respektlöshet i detta ämnet. Precis som du säger Jan. Satiren skall vi inte snacka om!! I min iver så trodde jag att vi friluftsmänniskor som är mycket ute i skog o fjäll faktiskt hade en djupare kontakt med sig själv och sin omgivnig, kanske,bara kanske även på det andliga planet. Men av alla dessa inlägg så inser jag att så inte är fallet,för majoriteten av inläggen så att säga. Synd!

/Nicklas
 
Hej!

Det är väldigt mycket respektlöshet i detta ämnet. Precis som du säger Jan. Satiren skall vi inte snacka om!! I min iver så trodde jag att vi friluftsmänniskor som är mycket ute i skog o fjäll faktiskt hade en djupare kontakt med sig själv och sin omgivnig, kanske,bara kanske även på det andliga planet. Men av alla dessa inlägg så inser jag att så inte är fallet,för majoriteten av inläggen så att säga. Synd!

/Nicklas

Ja ska vi nu ta respektlöshet så visade du ju just upp detta. Vi som INTE tror på vättar, troll, gudar mm har också rätt till respekt. Men som vanligt så kommer det då "djupare kontakt med sig själv" mm. Vad får dig att tro att jag inte har en otroligt bra kontakt med mig själv? På vilket sätt kan du avgöra det baserat på att jag inte tror på gudar, vättar, pysslingar och andeväsen?

Respekt går åt båda hållen.
 
Ja ska vi nu ta respektlöshet så visade du ju just upp detta. Vi som INTE tror på vättar, troll, gudar mm har också rätt till respekt. Men som vanligt så kommer det då "djupare kontakt med sig själv" mm. Vad får dig att tro att jag inte har en otroligt bra kontakt med mig själv? På vilket sätt kan du avgöra det baserat på att jag inte tror på gudar, vättar, pysslingar och andeväsen?

Respekt går åt båda hållen.

Väl talat!
 
Är det så här religionskrig börjar?

thomas

Nej det är det inte, för jag kommer inte att försöka omvända någon till något alls. Folk får gärna tro vad de vill för mig, men jag förbehåller mig också rätten att detta även gäller mig. Om de däremot tycker att de har rätt att döma mig för min brist på tro så kommer jag svara med satir och peka på vad jag anser vara hål stora som Titanic i deras resonemang.