• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Oförklarliga fenomen i naturen

Tillåt mig tvivla

Det finns hur många religioner som helst, förmodligen lika många som antalet utövare. Eftersom många av dessa är oförenliga (rent logiskt, jag menar inte att folk inte kan komma överens) och vissa till och med förkastar de andras världsbild, och inga av dessa trosuppfattningar går att bevisa på något sätt, går det ju knappast att säga att någon är mer trovärd än någon annan. Om jag nu skulle välja att tro på någon av dessa miljontals trosuppfattningar är ju chansen att jag väljer den rätta ganska låg, eller hur? Och vad är det som säger att den "rätta" ens har upptäckts ännu?

Om jag inte är intresserad av att spela på dessa odds är enda anledningen till att jag skulle ta mig an någon trosuppfattning att jag vill "vara med i klubben". Men då kan jag lika gärna vara kvar i klubben av tvivlare. Detta är förstås hur jag resonerar och behöver inte vara representativt för någon annan.

Lite samma sak känner jag när det gäller övernaturliga fenomen eller varelser. Det finns för mig inget som säger att älvor, tomtar och troll skulle vara mer trovärdigt än hattifnattar, barbapappor, drakar eller pokèmon. Alltså fortsätter jag att tvivla tills jag får en anledning att tro. Som tur är tycks det som att tvivlare kan leva lyckligt de också, så mig gör det inget :)

Korallaven: Jag måste säga att du skriver mycket bra, och jag förstår precis vad du menar :)
Mina bevis av "andra sidan" är väldigt många och personliga. Sett,hört.känt av väsen i många år nu. Gått på mediala rådgivningar,healers osv. Proffesionella människor i sitt yrke.

/Nicklas (som bara har ett konto)

Kan vi få ett eller två bevis som verkligen är något att ta på? Lite från Dawkins angående sådant jag anser vara flum (tala med andar osv.): http://www.youtube.com/watch?v=4LETUy3OOMQ

Richard Dawkins:
Spirituality can mean something that I’m very sympathetic to, which is, a sort of sense of wonder at the beauty of the universe, the complexity of life, the magnitude of space, the magnitude of geological time. All those things create a sort of frisson in the breast, which you could call spirituality.

Sam Harris
Spiegel im spiegel

Thomas A. Edison: "All Bibles are man made"

Samuelm. Du får det att låta som om alla religioner var skapade helt slumpmässigt, som om någon suttit och kastat tärning. Alla religioner bygger på en väg till kunskap, som är precis lika giltig som vetenskapens, fast annorlunda. Redligionens väg till kunskap är det intuitiva vetandet. Allt vi kan förstå, kan vi också veta. Den enda gränsen för vad vi kan veta, är vår föreställningsförmåga, som är begränsad till våra erfarenheter. Men inom den ramen kan vi intuitivt "veta" vad som helst när somhelst. På denna väg till kunskap baseras all religion. Precis som vetenskapsmän oberoende av varandra genom experiment kommit fram till samma slutsats, har också olika religioner oberoende av varandra format samma skapelsemyt, även om symbolerna som används för att berätta den kan skilja sig åt. Aboriginernas skapelsemyt är förbluffande lik den moderna bigbangteoerin. De tror att allt började med ett brinnande ägg som exploderade, och att de olika delarna bildade allt land när de svalnade. Vissa stammar i Afrika tror att de första människorna skapades av lera och bakades i en ugn till olika hudfärg, precis som i bibeln. I sitt innersta väsen motsäger religionerna varken varandra eller vetenskapen.

Tack för ditt inlägg Nicklas. Jag hoppas du vill/ får möjlighet att dela med dig av dina upplevelser. Jag och säkert många med mig tycker det är intressant att ta del av andras upplevelser av olika väsen.

Precis som hjärnan fyller i det vi inte ser, för at skapa ordning. Gör alla religioner det skapar ordning när ingen står att finna. Fö har alla gamla relioner det gemensamt att de är praktiska handböcker i livets lopp.
Håll dig ren, tag hand om din nästa, lev moraliskt men agera våldsamt när det behövs etc. Inget ont i det, mycket klokt och väl.
Sen när som översättningar sker av sjukvårdande munkar börjar det bli knepigt för de saknar erfarenheter om författarnas ord och begrepp. Än värre blir det när lycksökare ser det som sin uppgift att som förkunnare leva på sina församlingar. Exempel saknas inte direkt.
Rushdi gjorde ju den muslimska världen i uppror med sin bok om satansverserna. Oroande när en granskning leder till en dödsdom, var har vi sett det beetendet av makten?

Sen har vi ju alla otrevliga krig i relionernas namn, givetvis tjänade som i alla krig månglarna mest på dem. Bara försvarsmakter kan köpa 5$ hammare till 80$. Det är ju skattebetalarna som betalar så det kvittar.

Trist att så få förstår hur liten den här jorden är och att det är den enda vi har.

Att då slåss om påvens skägg lönar föga. Tänk om Gud är kvinnlig och färgad?

Aboriginernas skapelsemyt är förbluffande lik den moderna bigbangteoerin. De tror att allt började med ett brinnande ägg som exploderade, och att de olika delarna bildade allt land när de svalnade. Vissa stammar i Afrika tror att de första människorna skapades av lera och bakades i en ugn till olika hudfärg, precis som i bibeln. I sitt innersta väsen motsäger religionerna varken varandra eller vetenskapen.

Jag tycker att dina inlägg är mer förbluffande än likheten mellan exploderande brinnande ägg och bigbangteorin.

Menar du föresten BigBangTheory eller BigBangTheory? :)))

Jag tror jag ringer dessa så fort de vaknar. Det skulle säkert kunna öka sitt medlemsantal här på Utsidan...! :) Samma kliniska frånvaro av kritiskt förnuft och skepticism.

/Mats

De senare fungerar väl som chips för de förstnämda. Vargens placering i myten tyder på att gråben var en rejäl motståndare. Ungefär som tigern i SOA.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg