Övervikt i knivslidan?

JDock var det några som använde sina avbrytna morarknivar som ett modifierat stämjärn. Vissa knivar användes till att skära tjärpappen, och vissa till att karva, så det var nästan lönlöst att slipa dem.

Knivarna vi vässade användes mycket till att skära sönder kartonger, då blir eggen snabbt slö och den råa egg som blir efter några drag med en skärpfil funkar utmärkt i papp och kartong.

Mora och Hultafors har stämknivar i sitt sortiment, det är den som blir mest använd när man snickrar och mekar hemma.
Moras är bäst slipad då Hultafors har spetsen slipad från två håll och Mora bara från ena hållet.

Knivarna vi vässade användes mycket till att skära sönder kartonger, då blir eggen snabbt slö och den råa egg som blir efter några drag med en skärpfil funkar utmärkt i papp och kartong.

Mora och Hultafors har stämknivar i sitt sortiment, det är den som blir mest använd när man snickrar och mekar hemma.
Moras är bäst slipad då Hultafors har spetsen slipad från två håll och Mora bara från ena hållet.
Jo, Jag har sett dessa stämknivar på Jula, men inte känt att jag behövt köpa en.

Har efter knivlagen i stort sett slutat ha slidkniv i bältet.
Nu känner jag inte till svenska knivlagen men antar det är någotlunda samma som i Finland. Vi får inte bära kniv till vardag utan skälig orsak såsom hantverkare. Men vi får bära kniv öppet i bältet utomhus om det enligt klädsel och utrustning (bär ryggsäck bl a) är uppenbart att man är på väg till en grillplats eller skogsutflykt elle dyligt. Och väl ute i skogen eller Lappland är det ingen som bryr sej, kniv i bältet är norm där.

Har efter knivlagen i stort sett slutat ha slidkniv i bältet.
Thure

Tyvärr är det ofta så det fungerar i det här landet, det är dom skötsamma som får bära notan för vad dom som missköter sig orsakat.
Att skötsamma människor ska börja bära kniv dolt när dom ska ut på friluftsaktiviteter är ett tecken på att något är sjukt.

Knivlagen var väl från början tänkt för att Polisen skulle kunna ta av pundare stickvapen, nu verkar den även blivit ett verktyg för tjänstemanna aktivister att motarbeta jägare vad det förefaller.

Senast ändrad:
Jag bor på landet i Värmland och även om de flesta här inte bryr sig om man går med kniv på sig, så har jag valt att endast ha kniven i ryggsäcken, när jag är ute på tur.
Och när vi var på ett barntillställning
i Hagfors för några år sedan kom en kille med en kniv i livremmen och gick där barnfamiljerna var samlade utan att någon lyfte på ögonbrynen. Jag vet ju att detta inte hade funkat inne i t.ex. Karlstad.

Verkar som om knivlagen behöver förtydligas. Om jag går in i Morakniv butiken och köper en kniv så får man den i en liten påse. Hur ska jag sen ta mig till den parkerade bilen några hundra meter bort ?
Och var i bilen kan jag ha kniven när jag kör hem ?

Verkar som om knivlagen behöver förtydligas. Om jag går in i Morakniv butiken och köper en kniv så får man den i en liten påse. Hur ska jag sen ta mig till den parkerade bilen några hundra meter bort ?
Och var i bilen kan jag ha kniven när jag kör hem ?
Det är väl inte särskilt svårt eller oklart. Stoppa undan kniven (ha den inte öppet/synligt) och se till att få ett kvitto.

Det är väl inte särskilt svårt eller oklart. Stoppa undan kniven (ha den inte öppet/synligt) och se till att få ett kvitto.
Hjälper inte om man stöter på poliser typ dom som tog jäger vid färjehamnen. Dvs skitstövlar till polis.
Sverige tycks gå samma väg som Storbritannien vad gäller knivar.

Hjälper inte om man stöter på poliser typ dom som tog jäger vid färjehamnen. Dvs skitstövlar till polis.
Har ingen aning om vad du syftar på, men jag har oerhört svårt att tro att du skulle bli anklagad/åtalad/dömd för brott mot knivlagen förutsatt att du inte bär kniven öppet och kan förklara/motivera varför du har den med dig.

Inte ens en jägare eller hantverkare, behöver, eller har rätt, att springa runt med kniv på stan, i en affär, i ett färjeläger, på sina barns skola eller liknande. Lagen är tydlig. Knivvåld är efter skjutvapen bland det farligaste som finns.

Har ingen aning om vad du syftar på, men jag har oerhört svårt att tro att du skulle bli anklagad/åtalad/dömd för brott mot knivlagen förutsatt att du inte bär kniven öppet och kan förklara/motivera varför du har den med dig.

Inte ens en jägare eller hantverkare, behöver, eller har rätt, att springa runt med kniv på stan, i en affär, i ett färjeläger, på sina barns skola eller liknande. Lagen är tydlig. Knivvåld är efter skjutvapen bland det farligaste som finns.

Fast om du läser i länken ovan i tråden så uppges det att han inte "sprang runt på stan" med kniv, utan hade dom i bilen på väg hem från jakt.

Inte första gången just jägare råkat ut för denna typ av maktmissbruk/tjänstemanna aktivsm, sannolikt inte sista heller.

Det är ju ganska tydligt (eller var i alla fall tidigare) i den annars luddiga knivlagen att man får bära kniv på väg till/från aktivitet där den är rättfärdigad (jakt, friluftsliv, arbete) så färjehistorian känns väldigt märklig. Historian med farbrorn som åkt dit med en liten Victorinox-fickkniv i fickan känns också skum. har svårt att se att detta skulle leda till något fällande, så utan mer information luktar det ju lite "maktmissbruk"...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg