Övervikt i knivslidan?

Jag får mest en känsla av en sånt här tråd att TS har kollat lite för mycket på forged in fire. som sänds på kanaler som inte är Svenska.

Jag själv följer den serien och är helt såld!! Men TS fråga i ämnet är lite för mycket Forged in fire,inspirerat...
Inte alls utan enbart av praktiska skäl, bär bara nödvändikt.
;Min fällkniv väger med snöre 37 gram.

Var går er viktgräns för en slidkniv? Hur lång bladlängd? Hur tjockt blad?
På vintern följer min Strömeng 8" med, den är ju funkis på många sätt men givetvis känns tyngden mer i handen.

Andra årstider är det oftast en av två knivar/knivryper som är med, antingen en Fällkniven WM eller någon samekniv modell mindre. En fin sameinspirerad kniv från Strömeng är deras 5" med fingervern. Tål lite stryk, en arbetskniv. Fortfarande lätt men lite mer åt det robusta hållet.

På vandringar där det bara ska lagas mat och kanske rensas någon fisk blir det en vacker handgjord samekniv. Skönhet och funktion, lätt, lätt.

//J

Varierar knivbärandet rejält och min erfarenhet är kanske inte att tyngden på kniven spelar så jättestor roll för mig, däremot hur slidan sitter och hur den uppför sig. Viktigast för mig är att kniven funkar till elden och därför föredrar jag lite större knivar rent generellt, även om små knivar även de har sin charm! Ser gärna att kniven funkar till maten också men där kan man ju alltid plocka fram en vettig fällis om huvudkniven visar sig vara allt för bråkig. Kör oftast på kombon yxa + mindre kniv eller större kniv + mindre kniv.

För att skrapa snö och is från skidsulor krävs att man brukar bägge händerna och ett litet längre blad.
Frågan till vad är alltid relevant.
Tre årstider är en fällkniv med 45mm blad fullt tillräcklig.

go tur
ett annat sätt att ta bort snö underskidorna är att en kamrat ställer sig tvärs färdriktningen och vinklar upp sina skidor lite och sedan skidar jag över hens skidor så år mina skidor renskapade. Sedan kan man bytas om så även tvär-kamratens skidor blir skrapade. Funkar även på pulka om gruppen har sådan med sig.
Får inte vara för fina skidor som är skrapa kanske bäst om de övre skdiorna inte har stålkant men i grupp där alla åker vita blixten funkar detta bra, enligt egen erfarenhet.

/Patrik

Ska direkt erkänna att jag har betydligt fler knivar än jag egentligen behöver ur ett rent praktiskt resonemang, men det är ett intresse.
Gällande modell och storlek använder jag mest en puukkomodell i storlek med en klassisk mora eller kanske lite mindre. Dock är skaftet aningen kraftigare vilket gör att jag får bra grepp och hävstång.
//Per

min puukko väger ca 170 g, 10 cm kolstålblad (även genomgående i handtaget av gummi) Räcker och skulle inte vilja ha nåt tyngre

Ska direkt erkänna att jag har betydligt fler knivar än jag egentligen behöver ur ett rent praktiskt resonemang, men det är ett intresse.
Gällande modell och storlek använder jag mest en puukkomodell i storlek med en klassisk mora eller kanske lite mindre. Dock är skaftet aningen kraftigare vilket gör att jag får bra grepp och hävstång.
//Per
Vad är definitionen på puukko?

Själv känner jag sällan behov av att släpa stora knivar till det jag använder dom till.

Vi fjällvandring så får Morakniv Eldris åka med i bältet, vid jakt och flå en egengjord i masurbjörk och rostfritt Sandvikblad i en storlek större göra jobbet.

I verktygslådan i bilen har jag klassisk Morakniv med rött träskaft som allt-i-allo verktyg som man inte behöver vara rädd om.

En custom fällkniven VM1 med maurskaft samt en flexcut carving jack för täljning. Ibland följer en Fällkniven F1 med om jag vet jag skall elda mycket…

wm1-jpg.12145

Senast ändrad:

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg