Överreklamerat

Intressant läsning!

En kort sammafattning av de senare inläggen:

Sporkens berättingande i packning är väl tveksam, men den åker inte upp på¨disslistan helt enkelt av den anledningen att dess funktion /pris är ok. Den funkar ju till det den skal användas till. I min packning finns en gammal sked som jag fick av farsan för 30 år sedan och den hänger med än:)

Isyxefästen är väl i de flesta fall onödigt på en vandringssäck, men som tur är går det ju finfint att köpa alpinsäckar även i svedala. Så liten detalj och så enkelt att klippa bort om man nu stör sig på den så den åker inte heller upp på listan.

Jag har själv slitit ut ett antal kängor med och utan membran och har slutligen kommit fram till att GT funkar rätt bra några dygn men vi dlängre turer blir dom förr eller senare blöta och då är det rätt knepigt att torka dom. Nuförtiden är det utan GT som gäller för min del och så kommer det att förbli. Tveksamt om man kan tokdissa det då det har sin poäng i en del skor och miljöer men för veckoturer och längre i djupaste fjällen så är det klart överreklamerat!

Måste nog tillskriva millimeter att han en viss poäng beträffande regnskyddet ...ohh det sved:)

Vad tror ni om följande brandfacklor?

Den djupt rotade "skräcken" som sedan många år finns i norden för dunsäckar som antagligen uppkom på den tiden då bomull var yttertyg i både tält och sovsäckar?

Tält som inte har sammankopplade inner-och yttertält?

måste sluta och sticka iväg en stund...vi hörs senare

För övrigt verkar Martins argument mot isyxefästebna ha trytat, varför jag och resten av isyxefästenas vänner följdaktligen anser oss gà segrande ur debatten: Igen!

Jag anar en viss Svensk–Spansk kulturskillnad här. I Sverige är det argumentens kvalitet och inte deras antal som avgör.

Hur som helst - ska vi inte pricka av nästa evighetsdiskussion när vi ändå håller på?
Skalplagg med Windstopper är elaka trolls påfund och helkorkat. Ungefär som gummistövlar med genomgående sömmar.

Där har ni en (i skog och mark) överreklamerad vara. Batterierna tar slut, den är dyr och ömtålig, så man går och nojar över att stöta i den någonstans och bilderna tenderar att bli sådär.
Åtminstone det sistnämnda kan vara ett resultat av vad som inom Försvaret förkortades SBS... vilket ska uttydas som "skit bakom spakarna". ;)

Åtminstone det sistnämnda kan vara ett resultat av vad som inom Försvaret förkortades SBS... vilket ska uttydas som "skit bakom spakarna". ;)

Skit in, skit ut. Det är motiven det är fel på.

Nä, men seriöst. Jag tycker att de små digitalkamerorna lämnar en del övrigt att önska. Det blir ju skarpt nog med de kända fabrikaten. Men man har ju i princip oändligt skärpedjup och de bränner ut i de ljusa partierna när kontrasterna blir stora.

Att bilder på mig sällan blir bra, har en annan förklaring...

Överreklamerat-Listan SF

So far

svårare än jag troddeatt skilja på onödigt och överreklamerat. En sak tex isyxefästen är helt onödigt en vecka på fkjällvandringen men en helt annan femma vid en toppbestigning. Följaktligen kan en sådan sak inte hamna på listan för överreklamerat, där saker som bevisligen inte håller för sitt ändamål eller helt enkelt saknar användningsområde(enligt tillverkaren finns oftast ett mer eller mindre SKAPAT behov). Eller något man marknadsför stenhårt som har "funnits" hur länge som helst fast man blåst liv i en gammal grej.

När jag funderar på det så blir listan rätt kort på renodlat öerreklamerade grejer. Tar mig friheten att odemokratiskt föra upp dessa två till en början då jag anser att de faktskt platsar under både onödigt och överreklamerat

Tallrik eller storkåsa
Spork

När jag funderar på det så blir listan rätt kort på renodlat öerreklamerade grejer. Tar mig friheten att odemokratiskt föra upp dessa två till en början då jag anser att de faktskt platsar under både onödigt och överreklamerat

Tallrik eller storkåsa
Spork

Låt mig tillägga: märkeskläder.

Tar mig friheten att odemokratiskt föra upp dessa två till en början då jag anser att de faktskt platsar under både onödigt och överreklamerat

Tallrik eller storkåsa
Spork

Hur kan ett föremål som de flesta av oss använder flera gånger varje dag när vi är inomhus anses vara bland det mest överreklamerade bara för att vi befinner oss utomhus?

För mig är det utan en sekunds tvekan värt att ha en tallrik. Men jag gillar å andra sidan att äta vällagad mat tillsammans med folk även när jag är ute. Dessutom väger mina tallrikar bara 16 gram. Men äter man uppblött torrfoder i sin ensamhet är såklart tallrikar helt onödiga.

Nej, jag tycker fortfarande att skalkläder med vindmembran platsar på toppen av listan. Är man ute efter vindtäthet räcker ju ett tätvävt tyg, och är man ute efter vattentäthet ska man ju tejpa sömmarna. Varför betala dyrt för ett plagg med nackdelarna hos en membranregnjacka, men inte fördelarna?

(Skefflar kan jag hålla med är rätt överskattade. Samtidigt är nog mina skefflar de bästa friluftsbesticken som jag har haft hittills.)

Storkåsa är ju ett grymt redskap. Ösa upp vatten i en PETflaska med, äta i, samla svamp inför lunchen, plocka lite bär, samla björktände, fånga syrsor för fisket med. Finns ju hur mkt användningsområden som helst. Och som martin poängterade, jag vägrar äta direkt ur en kastrull eller ännu värre, en påse. Kastruller leder bort värme för snabbt och påsen, ja, att man ens behöver förklara.

Menar du att maten håller värmen längre om du häller över den från en varm kastrull till en förmodat kall tallrik?

Ja. Storkåsan av trä eller plast har mkt sämre ledningsförmåga och mindre yta. Testa om du vill. Jag märker iaf skillnad på vintern. Skulle kanske kunna avhjälpas med en grytmysare men jag gillar fortfarandem inte att glufsa i mig ur en kastrull.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg