Överpriser i prylmarknaden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
underpris rätt ibland

Då vi nyligen renoverade badrum sålde vi den gamla inredningen till underpris (bevisades av mängden samtal direkt efter annonsen kom ut, dock inte via utsidans pryltorg) och detta var en medveten plan - jag vill inte förvara grejorna i garaget längre än nödvändigt och jag ville slippa köra det till tippen. Och dessutom med ett lite gladare samvete för att sakerna kom till användning igen. Sakerna lämna min tomt mindre än 24h efter annonsen lades ut och både köpare och säljare var nöjda.

Pris i en marknadsekonomi uppstår då säljare och köpare är överens om priset, bakomliggnade preferenser är individuella.

En annan aspekt på distanshandel som diskuterats i samband med en budsajt där säljaren sätter portokostnad och med denna kan kompensera upp ett billigt försäljningspris - har avhandlats i en annan tråd här på utsidan om jag minns rätt.

/Patrik

Klart många sätter "för höga" priser på 2nd hand friluftsprylar, men oftast blir det väl då inte sålt och i så all är det väl ok för den som försökte sälja.

Ofta sätter jag själv ett pris som säljer prylen snabbt, men ibland högre med utgångspunkten "blir den såld till det priset är jag nöjd, blir den inte såld får den vara kvar och det är också ok."

Halva nypriset minus ålder/slitage är rätt rimligt som utgångspunkt. Men kajaker kan ofta förtjäna högre pris om de skötts om väl. Mtb-cyklar ofta lägre pris för de slits så hårt när de används. Hillebergstält är attraktiva i Sverige. Att folk vill betala mer än enstaka hundralappar för kläder som använts nåt år eller mer förvånar mig. Tex skaljackor. Använda klätterskor skulle jag inte ta emot gratis, fy fan va ofräscht. :)

Undra vem som är snål och inte har råd att äga grejor? Den som köper för fullpris och säljer kanske för 60-70% av nypris eller den som tokprutar för att få grejer till 30% av nypris för denne inte har råd att köpa nytt?..

Jag har aldrig prutat när jag har köpt begagnade grejer, jag har varit så naiv att jag trott att folk har satt ut det pris de velat ha, eftersom så skulle jag göra själv.

Men å andra sidan skulle det ju aldrig falla mig in att annonsera ut nåt för mer än halva inköpspriset, som nån annan skrev: Jag köper grejer för att äga dem, det finns alltså inte på kartan att jag skulle sälja nåt som är knappt använt. Då har man ju i såna fall gjort ett felköp?

Att jämföra pris webshop med lokal butik är inte helt rättvist: i butik får du förhoppningsvis hjälp, råd och kan prova och de håller lager as olika storlekar för provning. Webshopar kan slimma sina lager mycket mer och personalen behöver i större mån endast "packa paket" även om den som gör websidan lämpligen vet lite vad hen skriver om. Jag väljar ofta ett något hägre pris i utbyte mot service och hjälp i butik samt lättare hantering av ev frågor, reklamationer och reparationer.
Här kan man också reflektera över vår ovilja att betala för tjänster - vi betalar hellre för varor: t ex kunde bildäckfirmor tidigare annonsera pris inkl montering, balansering osv men i konkurens med webshopar har däck som vara fått sitt pris medan montering och balansering fått sitt separata pris.

kunskap är pengar. om jag vill köpa en jacka så kollar jag upp reviews, pris i sverige och utomlands och väljer den som är billigast. Vid den tidpunkten vet jag redan mer än vad butiksbiträdet vet och jag behöver inte betala extra för kunskap. Expediter är till för dom som inte orkar/vill/kan läsa sig till och jämföra varor. följaktligen får dom betala mer också.

avslutad210712

Gäst
Min far tillverkade båtar och sålde dem själv. Han hade en kö, det var oftast minst sex månaders och oftast ett års leveranstid beroende på efterfrågan kontra tillverkningstakt, och han hade ett pris för alla. Priset gällde oavsett om det var grannen hemma i byn eller någon nere i södra Sverige som ville köpa. Han var ofta erbjuden ett högre pris av någon som ville gå före i kön men han nekade alltid i sten.

Det han vann på det var att ingen gick hem och berättade för någon annan att han minsann fått pruta några tusenlappar och han tappade ingen kund pga prutningen. han tappade heller ingen kund pga att någon annan fått sin båt fortare pga pengar.

En gång var det en person som vägrade att köpa båt om han inte fick pruta. Ok sa farsan hur mycket vill du pruta. x antal tusenlappar svarade kunden. Då sa farsan att jag lägger på X antal tusenlappar så får du pruta och blir nöjd och jag får det pris jag vill ha och jag är nöjd. Kunden tittade på farsan och insåg vad han hade sagt och beställde en båt.

Fast jag ljög lite. Det var faktiskt tre personer som fick båten lite billigare och det var min farfar, min faster och min moster.

Nu var TS intention att diskutera prissättningen på prylmarknaden på Utsidan, vilket oftast handlar om begagnade prylar. Prissättningen av begagnade prylar beror på så många parametrar som tidigare diskuterats, marknad, skick, ålder, utbud, avsaknad av garantier, prylens historia, säljarens trovärdighet, ekonimiska risker etc. Det är omöjligt att på förhand säga vad som är rätt pris när en säljare lägger ut en annons. Först när det blir ett avslut på affären och både säljare och köpare (förhoppningsvis) är nöjda har man hittat rätt pris.

Mina tidigare inlägg i den här tråden berörde jag även möjligheten att köpa nya prylar i butik (inte av privatperson som beg marknaden handlar om) till bättre pris.

I alla diskussioner, vare sig nytt eller begagnat, handlar det om att vara informerad och påläst. Ha alltid ambitionen att båda parter skall vara nöjda, diskutera priset seriös (ha dina exit kritera klara innan du ger dig in i förhandlingen och var bereddd att leverera enligt dem) och "fulpruta" inte. Det brukar sällan ge samma resultat;)

Min far tillverkade båtar och sålde dem själv. Han hade en kö, det var oftast minst sex månaders och oftast ett års leveranstid beroende på efterfrågan kontra tillverkningstakt, och han hade ett pris för alla.

Nu vet jag inte vad själva tillverkningstiden för de här båtarna var, men utifrån leveranstiden så låter det nog som att priset var fel satt, marknaden hade antagligen tillåtit ett högre pris. Ett lite högre pris hade alltjämt kunnat ge full beläggning, och ett ytterligare högre pris hade möjligen kunnat ge större lönsamhet och nästan full beläggning, med i slutänden en större årsinkomst för din far.

Men om din far var angelägen att inte tjäna för mycket pengar var kanske priset ändå alldeles korrekt satt.
Sen får man förstås skilja på teori praktik ibland.

Vad är "rätt pris" ? En vara är värd så mycket som högstbjudande är beredd att betala för den. Om en begagnad vara inbringar ett högre pris på Utsidans prylmarknad än den gör ny i butik (vilket låter osannolikt) så beror nog detta på att köparen tycker det är lättare och bekvämare att köpa varan på Utsidan än i butik.

I vår ska jag flytta och passar nog på att lägga ut en del junk på Utsidan eftersom jag hört att man kan få bra betalt för grejerna här. Quota gärna det här inlägget när ni prutar på dem så står jag med garden nere :)

Jag har aldrig prutat när jag har köpt begagnade grejer, jag har varit så naiv att jag trott att folk har satt ut det pris de velat ha, eftersom så skulle jag göra själv.

Men å andra sidan skulle det ju aldrig falla mig in att annonsera ut nåt för mer än halva inköpspriset, som nån annan skrev: Jag köper grejer för att äga dem, det finns alltså inte på kartan att jag skulle sälja nåt som är knappt använt. Då har man ju i såna fall gjort ett felköp?

Har hållt på med alla möjliga intresse genom åren och pröva på de mesta som både tävlingscykling o mtb,längdskidor.. mottocross,snöskotercross och även skytte under perioder..

Enda intressen som varat längre tid genom åren är väl fiske och friluftsliv..

Felköp?? Man kan ju inte hålla igång flera dyra intressen samtidigt och samla de på hög utan de går i perioder vad man håller på med..

Dom 6åren jag höll på med cross o skoter så sålde man crossen på hösten för att köpa en ny skoter och tvärtom på våren.. dom kostar från 70.000 till 10 000kr då har man inte råd att äga båda samtid,har även en atv som jag plogar gården och kör hem ved... allt kostar och man kan inte ha allt samtidigt!!

Höll även på med 10m luftgevärskytte i 3år,bara för att intresset tröt så kan man inte ha ett luftgevär ståendes för 14000kr i skåpet???

Har aldrig köpt en grej som jag har planerat äga hela livet utan snarare halvår eller upp mot ett år men ibland blir de längre tid.. och det är åndå de som håller välfärden igång i Sverige när folk köper nytt hela tiden och inte samlar skit på hög..

Det finns åtskilliga doktorsavhandlingar om pris på begagnat-saker. Jag tror säkert vi kommer närmare lösningen i en utsidan-tråd, men jag tror vi rör oss framåt i myrtakt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobito Begagnat på prylmarknaden Klättring allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg