Överpriser i prylmarknaden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu brukar jag inte försöka pruta i sverige eftersom 99% av det jag köper är redan på rea eller från andra länder där det oftast är billigare. Men jag är ändå lite nyfiken, en kedja som NK har knappast ngt behov att gå med på prutning, dom står inte faller om en person vägrar köpa deras varor. återstår då mindre butiker, kanske går det där. Problemet är att om en person lyckas pruta ned ett tält med säg 30% så är det inget som hindrar nästa person heller från att göra det. och då kan butiken lika gärna sänka priset på en gång.

Allt hänger på hur seriös du är. Vill du etablera en relation med butiken och bli tagen på allvar en annan gång du tänker köpa något hanterar du informationen konfidentiellt och inte berättar för alla andra vilket pris man erhållit;)

Sen är ju det mesta man hittar på prylmarknaden/blocket inte sålt än... undantaget är det som verkar riktigt bra, det är oftast redan sålt! =)
Lägger man ut nåt till bra pris brukar det försvinna väldigt fort tycker jag...

Inte mycket att hetsa upp sig över tycker jag.

Överprissatt = Osålt.
Underprissatt = Sålt

Sen kan vi argumentera om vad som är lagom pris. Att säga "inte över 50% av nypris", det tycker jag är en ganska intetsägande tumregel.

Om vi tar en kniv till exempel.
Ny i butik för 1000kr, eller begagnad här på prylmarknaden för 800 (jag kan se på bilder att den är i nyskick).
Då tar jag den begagnade direkt. Inte behöver jag garanti på en kniv. Sannolikheten att det skulle vara ett produktionsfel i stålet så att den går av första veckan är försumbar. Jag sparar 200kr.

Ett tält i 7000kr-klassen som använts 4 dagar (vi bortser från en eventuell lögnare till säljare) som säljs för 5000-5500kr. Det tar jag direkt. Något mer riskabelt än kniven, men man får ju göra en avvägning utifrån de fakta man har. Tältet kommer ju inte gå upp i tomma intet, utan det kanske rör sig om någon mindre detalj som skadats under de där 4 dagarna.

Annat är det med, t.ex., elektronik. En mobiltelefon som är 1 månad gammal kan ha utsatts för diverse saker (svett/vatten) som förkortar livstiden avsevärt. Där måste priset ner betydligt längre, då det är en helt annan risk för strul.

Var istället glad över de som vill ha ut fantasipriser. Din annons med ett mer realistiskt pris sticker ju ut ganska bra i mängden =)

mer prut på beg

Att man sätter pris i beg-annons inklusive en viss prutmån är nog kutym. Även om vi svenskar som någon sagt är obekväma med att pruta (åk till Silk market i Peking och ekipera er om ni vill öva, 10-20% av utgångspris är ofta en god affär) men jag tror svensken i gemen oftaer prutar på begprylar än på nytt i butik. Därför lägger säljare på en viss prutmån i annonspriset. Jag prutar ibland även i butik med varierande framgång.
Att jämföra pris webshop med lokal butik är inte helt rättvist: i butik får du förhoppningsvis hjälp, råd och kan prova och de håller lager as olika storlekar för provning. Webshopar kan slimma sina lager mycket mer och personalen behöver i större mån endast "packa paket" även om den som gör websidan lämpligen vet lite vad hen skriver om. Jag väljar ofta ett något hägre pris i utbyte mot service och hjälp i butik samt lättare hantering av ev frågor, reklamationer och reparationer.
Här kan man också reflektera över vår ovilja att betala för tjänster - vi betalar hellre för varor: t ex kunde bildäckfirmor tidigare annonsera pris inkl montering, balansering osv men i konkurens med webshopar har däck som vara fått sitt pris medan montering och balansering fått sitt separata pris.

/Patrik, som köper när det är lagom billigt för mej

Intressant tråd. Jag har själv köpt mycket grejer begagnat och ibland blivit frustrerad över höga priser. Jag har även lagt ut en del annonser och säkerligen varit upphov till liknade frustration hos andra.
En intressant iakttagelse som någon postade om folk som "hyr" grejer de inte har råd med för att sen sälja dyrt. Ligger nog mycket i det.

När jag själv säljer något så brukar jag inte undersöka marknaden så värst mycket innan utan prissätter utifrån min egen uppfattning. Ibland blir det fel ibland blir det rätt.
Dock är ja alltid beredd att diskutera pris vilket jag brukar antyda...

Men till syvene och sist så tror jag det är den bakomliggande anledningen till att man säljer som avgör priset.
Saker jag inte riktigt vet om jag vill sälja sätter jag högre pris på tills jag har bestämt mig säkert hur jag känner. Medan saker jag inte använder och som jag inte tror att jag kommer att behöva får ett lägre pris i många fall skulle jag i princip kunna skänka bort...men det beror en hel del på den kontakt och det intryck jag får av köparen...

Nästan alla prylar jag köper anser jag förbrukade när de kommer i min ägo. Så jag säljer i princip aldrig för pengarnas skull.

Ja, för förstörd härdning syns ju på bild? Och att det är ett plagiat syns också på bild? :)

Det går också att hantera med marknadsekonomi. En rimligt begagnad kniv har samma funktion som en ny, ändå säljs den med rabatt. Rabatten är för att köparen tar en risk och ska ha kompensation för det. I detta fallet gör köparen en bra affär så länge högst var femte kniv hon köper är skadad eller ett falsarium.

Det här med webshop kontra butik är ju en helt annan fråga. Min prognos är att det konventionella upplägget kommer att försvinna på sikt.

De fysiska butikerna har ju ingen chans att priskonkurrera med webshopparna och verktyg som Prisjakt och liknande direkt i mobilen kommer ju att minska deras försäljning ännu mer. Jag tror att det därmed kommer att bli så att butikerna så att säga inte skyltar själva utan det blir tillverkarna som får hyra "utställningsplats" i butikerna för sina produkter. Finansieringen för att folk ska kunna klämma på grejerna kommer alltså att komma från tillverkarna istället för från butikskedjorna.

Antagligen blir det då så att priserna då kommer att bli mer lika i fysiska butiker och webshoppar.

Har sålt en hel del grejer o även fordon... av erfarenhet så måste man lägga ut de till rejält överpris om man ska få något när alla svenskar börjar betesig som Mehmet.. sista priset kompis!!! ex. kniv i nyskick som kostar 1000kr i nypris och man sätter ut den för 500kr så får du kanske 250kr om du har tur..

Kan ärligt säga att jag hade satt ut kniven för 750kr så får Mehmet,Ahmed o Pelle pruta ... sätter man ur något för underpris så är de snåla idioter som prutar iaf... duger inte beg priset så köp nytt!!

Händer ofta att jag sätter ut grejor som att jag inte använder så ofta,får jag inte hyfsat med pengar så jag inte tycker att de är värt att sälja så behåller jag den istället.. så är det!!!

Undra vem som är snål och inte har råd att äga grejor? Den som köper för fullpris och säljer kanske för 60-70% av nypris eller den som tokprutar för att få grejer till 30% av nypris för denne inte har råd att köpa nytt?..

Det går också att hantera med marknadsekonomi. En rimligt begagnad kniv har samma funktion som en ny, ändå säljs den med rabatt. Rabatten är för att köparen tar en risk och ska ha kompensation för det. I detta fallet gör köparen en bra affär så länge högst var femte kniv hon köper är skadad eller ett falsarium.

Det kanske är svårt att förstå för det flesta att köparen gjort en BRA affär, när han tagit en risk, krånglat genom att handla per annons, och i slutänden går jämt upp...
Tyvärr är det kanske ungefär så många säljare resonerar, de inser inte att det behövs en RABATT för att man ska välja att köpa en sak begagnad av en privatperson.

Det förekommer ofta smått komiska annonser då någon ska sälja klätterskor som är i "nyskick". Dvs gummit har bara torkat i några år och innan dess är skorna använda bara ett par gånger. för dessa i stort sett värdelösa och ganska äckliga skor vill man ha 500 spänn.
Jag har t o m sett en annons där det fanns ett litet ("obetydligt") hål i skarven mellan sula och sulkant vid tån.Dvs ett sådan hål är ju anledningen till att man köper ett par nya skor för att de man har är slut...
Att någon skulle vilja köpa en sådan sko är ju rena skämtet, men för all del finns ju alltid en liten möjlighet att någon ändå går på det...

Men visst är det upp till var och en att köpa och sälja efter behag.

Som säljare kan det förstås vara så att man värderar en vara högt för att man VET att det inte är nåt fuffens osv. Problemet är ju ofta att det ändå är omöjligt för köparen att veta det. I de fallen är det förstås svårt att komma överens och som säljare kanske man väljer att behålla prylen för det begränsade framtida behov man kanske ändå har.

Det är precis såhär ett forum ska vara, härligt! Tack för all input!

Jag hänger inte upp mig så mycket på summan, det här handlar inte om vad jag vill ha för pris, det är mer en fråga om vad som är rätt och rimligt.

Det är precis såhär ett forum ska vara, härligt! Tack för all input!

Jag hänger inte upp mig så mycket på summan, det här handlar inte om vad jag vill ha för pris, det är mer en fråga om vad som är rätt och rimligt.

Word!

"Rätt och rimligt" tycker jag är kärnorden här, Att tro att en självreglerande marknad skulle kunna befria oss från behovet av att ha litet moral känns milt sagt naivt. Och, för att föregripa eventuella invändningar, får jag väl också säga att jag är ganska naiv som sätter min tilltro till något så vagt och ogripbart som moral ...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobito Begagnat på prylmarknaden Klättring allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg