Det är ju trots allt en fri marknad utan köptvång. Som köpare har man ju rätt att ta sina egna beslut och köpa till de villkor och priser som man tycker är rimliga och motsvarar ens förväntningar. Självklart måste man som köpare se om sitt eget hus och ha kunskap om marknaden och prissättningen på motsvarande nya varor, innan man kan inse vad marknadspriset för en begagnad vara är.
Som säljare är det fritt att sätta sitt eget pris, men det är ju inte förrän en köpare accepterat som varan blir såld.
Vad som däremot är intressant att belysa är den snudd på orimliga prisskillnaden på samma vara på olika marknader. Detta gäller inte minst på friluftsprylar, och priserna i Sverige sticker många gånger ut i ett internationellt perspektiv. Detta förklaras inte alltid av skillnader i valuta, skatter+moms etc, utan många gånger av brist på konkurrens och även brist på "konsumentmakt" (många svenskar är inte komfortabla med att diskutera pris och pruta). En tydlig trend jag sett är att varumärken driver upp priset mer i Sverige (dvs kunden är beredd att betala en premium för ett visst fabrikat) än på vissa andra marknader. Detta gäller inte bara friluftsprylar, utan är kanske ändå mer uppenbar för kläder, skor etc
Mitt råd är att inte bara titta på Prisjakt utan även på vad motsvarande vara kostar utomlands på motsvarande villkor innan ni köper. Och diskutera alltid priset innan köp, acceptera inte bara vad det står på prislappen!
Marginalerna på friluftsutrustning är stora om man ser till hela kedjan tillverkare-kund, men inte så stora som för volymprodukter som ex kläder där ibland butikspåslaget kan vara flera hundra procent. Dessutom är mellanledan många med stora påslag i varje led, ex ett par jeans som kostar 8kr inkl material att sy säljs för 1000kr i butik. Samma jeans säljs för $30 i USA...
Diskussionen om anställda i butik som köper varor med rabatt och säljer vidare är en egen debatt, då detta kan ses som en löneförmån vilket Skatteverket kan ha en åsikt om.
Som säljare är det fritt att sätta sitt eget pris, men det är ju inte förrän en köpare accepterat som varan blir såld.
Vad som däremot är intressant att belysa är den snudd på orimliga prisskillnaden på samma vara på olika marknader. Detta gäller inte minst på friluftsprylar, och priserna i Sverige sticker många gånger ut i ett internationellt perspektiv. Detta förklaras inte alltid av skillnader i valuta, skatter+moms etc, utan många gånger av brist på konkurrens och även brist på "konsumentmakt" (många svenskar är inte komfortabla med att diskutera pris och pruta). En tydlig trend jag sett är att varumärken driver upp priset mer i Sverige (dvs kunden är beredd att betala en premium för ett visst fabrikat) än på vissa andra marknader. Detta gäller inte bara friluftsprylar, utan är kanske ändå mer uppenbar för kläder, skor etc
Mitt råd är att inte bara titta på Prisjakt utan även på vad motsvarande vara kostar utomlands på motsvarande villkor innan ni köper. Och diskutera alltid priset innan köp, acceptera inte bara vad det står på prislappen!
Marginalerna på friluftsutrustning är stora om man ser till hela kedjan tillverkare-kund, men inte så stora som för volymprodukter som ex kläder där ibland butikspåslaget kan vara flera hundra procent. Dessutom är mellanledan många med stora påslag i varje led, ex ett par jeans som kostar 8kr inkl material att sy säljs för 1000kr i butik. Samma jeans säljs för $30 i USA...
Diskussionen om anställda i butik som köper varor med rabatt och säljer vidare är en egen debatt, då detta kan ses som en löneförmån vilket Skatteverket kan ha en åsikt om.