Överpriser i prylmarknaden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är ju trots allt en fri marknad utan köptvång. Som köpare har man ju rätt att ta sina egna beslut och köpa till de villkor och priser som man tycker är rimliga och motsvarar ens förväntningar. Självklart måste man som köpare se om sitt eget hus och ha kunskap om marknaden och prissättningen på motsvarande nya varor, innan man kan inse vad marknadspriset för en begagnad vara är.
Som säljare är det fritt att sätta sitt eget pris, men det är ju inte förrän en köpare accepterat som varan blir såld.

Vad som däremot är intressant att belysa är den snudd på orimliga prisskillnaden på samma vara på olika marknader. Detta gäller inte minst på friluftsprylar, och priserna i Sverige sticker många gånger ut i ett internationellt perspektiv. Detta förklaras inte alltid av skillnader i valuta, skatter+moms etc, utan många gånger av brist på konkurrens och även brist på "konsumentmakt" (många svenskar är inte komfortabla med att diskutera pris och pruta). En tydlig trend jag sett är att varumärken driver upp priset mer i Sverige (dvs kunden är beredd att betala en premium för ett visst fabrikat) än på vissa andra marknader. Detta gäller inte bara friluftsprylar, utan är kanske ändå mer uppenbar för kläder, skor etc
Mitt råd är att inte bara titta på Prisjakt utan även på vad motsvarande vara kostar utomlands på motsvarande villkor innan ni köper. Och diskutera alltid priset innan köp, acceptera inte bara vad det står på prislappen!

Marginalerna på friluftsutrustning är stora om man ser till hela kedjan tillverkare-kund, men inte så stora som för volymprodukter som ex kläder där ibland butikspåslaget kan vara flera hundra procent. Dessutom är mellanledan många med stora påslag i varje led, ex ett par jeans som kostar 8kr inkl material att sy säljs för 1000kr i butik. Samma jeans säljs för $30 i USA...

Diskussionen om anställda i butik som köper varor med rabatt och säljer vidare är en egen debatt, då detta kan ses som en löneförmån vilket Skatteverket kan ha en åsikt om.

Förstår inte hur man kan låta sig uppröras. Håll er för sjutton borta från antikmarknader.: där är det inte sällan PÅSLAG på nypriset.

Det är bara att skratta eftersom man följer marknadsanalfabetens annons sjunka allt längre ner i listan. F.ö ska man nog inte leta på utsidans prylmakrnad om man ska göra hyfsade begagnatköp. Jag har aldrig ens varit nära och gav fort upp tanken om upm som ett alternativ. Tittar in enbart i underhållningssyfte då och då

Vad som däremot är intressant att belysa är den snudd på orimliga prisskillnaden på samma vara på olika marknader.

Jag tar mig friheten att missbruka ett citat lite:

Det är ju trots allt en fri marknad utan köptvång. Som köpare har man ju rätt att ta sina egna beslut och köpa till de villkor och priser som man tycker är rimliga och motsvarar ens förväntningar.

För begagnade prylar ska det alltså vara köparen som ska vara insatt men för nya prylar ska vi prata om orimliga priser?

Jag tar mig friheten att missbruka ett citat lite:

Det är ju trots allt en fri marknad utan köptvång. Som köpare har man ju rätt att ta sina egna beslut och köpa till de villkor och priser som man tycker är rimliga och motsvarar ens förväntningar.

För begagnade prylar ska det alltså vara köparen som ska vara insatt men för nya prylar ska vi prata om orimliga priser?

Inte alls, det är köparen som sitter på stor del av makten vare sig du handlar begagnat eller nytt. Genom att vara insatt i prisbilden (även utanför Sveriges gränser) har du möjligheten att göra bättre köp. Budskapet jag ville få fram var att utvidga diskussionen även till priser på nya produkter, inte bara begagnade som TS startade tråden med.

Mycket vettigt är

redan nerknackat i den här tråden.

Överpristendensen på begagnade prylar finns till stor del även på Blocket och liknande.

Cyklar och kajaker har jag hyfsad koll på. Man begär ofta priser på begagnade cyklar där nypriset via webförsäljning från Tyskland är lägre!

Sedan kan det ibland röra sig om utgågna prylar som blir åtråvärda för att inte det finns nya likvärdiga på marknaden längre. Då styr förstås tillgång och efterfrågan.

Thure

Och diskutera alltid priset innan köp, acceptera inte bara vad det står på prislappen!

har aldrig diskuterat pris i sverige. tror inte personalen på NK har mandat att förhandla priserna. Har aldrig heller stött på ngn som har aktivt försökt pruta ner priserna. Men det skulle vara intressant att veta hur de som prutar gör det, drar dom upp att samma vara finns på nätet biligare? Hur kollar butiken det? Som sagt, skulle vara roligt att höra hur det går till.

Att priserna är höga i sverige är sant. det räcker att kolla på amazon.co.uk för att se skillnaden. senast köpte jag en termarest neo air xlite (tror den heter så) för halva priset mot sverige, med gratis frakt.

har aldrig diskuterat pris i sverige. tror inte personalen på NK har mandat att förhandla priserna. Har aldrig heller stött på ngn som har aktivt försökt pruta ner priserna. Men det skulle vara intressant att veta hur de som prutar gör det, drar dom upp att samma vara finns på nätet biligare? Hur kollar butiken det? Som sagt, skulle vara roligt att höra hur det går till.

Om inte alltid kassapersonalen har befogenheterna, be att få tala med ansvarig chef. Är det ett mindre köp eller dylig, kanske inget att bry sig om men gäller det en dyrare produkt lönar det sig oftast att diskutera priset. Är det en unik produkt (ganska sällsynt) som inte sälja av andra, är ju självklart ditt förhandlingsutrymme mindre.
Var påläst och känn till marknaden och hur prisbilden på den aktuella produkten ser ut. Var även beredd att säja vänligt och bestämt "tack och adjö" om inte personalen lyssnar på dina argument. Välj i så fall en annan butik, men kryp aldrig för säljaren. Händer faktiskt ibland att personalen springer efter dig och erbjuder ett bättrre pris halvvägs till ytterdörren när de inser att de riskerar förlora affären.

Att förhandla till sig ett bättre pris i butik går, om man har tur.
Nu är det flera år sedan, men jag skulle köpa ett par skor på nätet och var lite osäker på storleken. En Intersport butik i Norrköping hade dessa skor så jag gick dit för att prova, så jag kunde beställa dom när jag kom hem. Säljaren var lika hjälpsam som frågvis och efter att ha provat fram perfekt storlek så fick jag visa honom den webbsida där jag tänkt att köpa skorna ifrån.
-Inga problem, sa han, du får samma pris här i butik hos oss..! Jag köpte skorna direkt så slapp jag både frakt och postförskottsavgift, det kallar jag service.

Om inte alltid kassapersonalen har befogenheterna, be att få tala med ansvarig chef. Är det ett mindre köp eller dylig, kanske inget att bry sig om men gäller det en dyrare produkt lönar det sig oftast att diskutera priset. Är det en unik produkt (ganska sällsynt) som inte sälja av andra, är ju självklart ditt förhandlingsutrymme mindre.
Var påläst och känn till marknaden och hur prisbilden på den aktuella produkten ser ut. Var även beredd att säja vänligt och bestämt "tack och adjö" om inte personalen lyssnar på dina argument. Välj i så fall en annan butik, men kryp aldrig för säljaren. Händer faktiskt ibland att personalen springer efter dig och erbjuder ett bättrre pris halvvägs till ytterdörren när de inser att de riskerar förlora affären.

Nu brukar jag inte försöka pruta i sverige eftersom 99% av det jag köper är redan på rea eller från andra länder där det oftast är billigare. Men jag är ändå lite nyfiken, en kedja som NK har knappast ngt behov att gå med på prutning, dom står inte faller om en person vägrar köpa deras varor. återstår då mindre butiker, kanske går det där. Problemet är att om en person lyckas pruta ned ett tält med säg 30% så är det inget som hindrar nästa person heller från att göra det. och då kan butiken lika gärna sänka priset på en gång.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jacobito Begagnat på prylmarknaden Klättring allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg