Övernattning under bar himmel, höst/tidig vinter

Re: Re: Varför detta prat om granris?

Raskesven; sa:
JohnnyL; sa:
.....
Dom tältar ju i snön på Everest i -40 grader, utan granris!
Det tältas utan granris även vid nord- och sydpolen, av naturliga skäl. Fanns granris där skulle det troligen användas.

Problemet som i alla fall jag tycker mig se att det ibland framstår som om det vore nån slags självändamål att hugga ner grankvistar och annat. Min inställning är att orsaka minimal åverkan, även om den inte syns (typ en kvist här och där). Om behov däremot skulle uppstå är situationen en annan (typ Thermarestet pajar).
 
Granris är ju förstås en godtagbar 1800-talslösning. Själv tycker jag dock att gransris är för besvärligt att bära med sig...
 
Jag kommer under denna övernattning att använda mig av dubbla liggunderlag och tarp, så jag kommer att försöka hålla min påverkan så liten som möjligt, det är väl i så fall "sängen" som kan kräva lite material...

/Daniel
 
Tarp är jänkarnas variant av britternas basha, som är britternas variant av australiensarnas hootchie, om jag fattat saken rätt.

cpic42eef77d46a10.jpg


Vindskydd alltså, fast här som tak. Eller okey då, ett mer eller mindre elaborerat skynke;-)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Tarp är jänkarnas variant av britternas basha, som är britternas variant av australiensarnas hootchie, om jag fattat saken rätt.
Ja, vad ska vi kalla det? Alla nationaliteter med självaktning tycks ha ett namn på detta "fenomen", så vad ska vi kalla det?
Skynke? Presenning? Regnlapp? Snuttefilt?
 
Strykarräven; sa:
Raskesven; sa:
Tarp är jänkarnas variant av britternas basha, som är britternas variant av australiensarnas hootchie, om jag fattat saken rätt.
Ja, vad ska vi kalla det? Alla nationaliteter med självaktning tycks ha ett namn på detta "fenomen", så vad ska vi kalla det?
Skynke? Presenning? Regnlapp? Snuttefilt?
Något mer inspirerande namn än skynke borde vi kunna komma på:)

Ensamma vargen finns redan, likaså norska Jervens fjellduk. Vad sägs om svenska skogsduken, skogsduk? Skogspressening ger förkortat skoging;-)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Strykarräven; sa:
Raskesven; sa:
Tarp är jänkarnas variant av britternas basha, som är britternas variant av australiensarnas hootchie, om jag fattat saken rätt.
Ja, vad ska vi kalla det? Alla nationaliteter med självaktning tycks ha ett namn på detta "fenomen", så vad ska vi kalla det?
Skynke? Presenning? Regnlapp? Snuttefilt?
Något mer inspirerande namn än skynke borde vi kunna komma på:)

Ensamma vargen finns redan, likaså norska Jervens fjellduk. Vad sägs om svenska skogsduken, skogsduk? Skogspressening ger förkortat skoging;-)

Raskesven

Fattiglappen (det ser fattigt ut utan golv :))
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg