norpan_; sa:
barre; sa:
Jag själv har aldrig sovit ute på vintern (lumpen undantaget), än mindre i det fria på vintern. På sommaren gör jag aldrig upp eld heller, men visst låter det mysigt. Men så till mina funderingar:
En rejäl bädd av granris? Ni hugger helt enkelt av ett par tre meter upp på en gran? Jaja, markägaren överlever väl kanske ändå... Men stockeld, då. Hur får ni tag på så bra stockar som på bilden? Behöver ni leta länge, för ni hugger väl inte ned träd?
Torrtall till stockelden finner man i äldre tallskog. De saknar bark, är gråa till färgen och står fortfarande upp. Man får hugga eller såga ner dem.
Till bädden bryter man av granrisgrenar.
/mattias
Hoppsan hur var det nu det stod i allemansrätten...
http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/
"Pinnar som bränsle
Nedfallna kottar, pinnar och grenar på marken får man ta som bränsle till elden. Det är inte tillåtet att hugga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd."
Man får alltså inte ens ta torra kvistar från levande träd. Hugga ner en torrtall är nog knappast tillåtet det heller då dom ofta har ett värde där dom står. Om inte annat så för djuren/ insekter...
Vi vill väl ha kvar allemansrätten?
Visst jag syndar väl jag med, nog ryker det torra kvistar från en och annan gran men om jag ska ta mycket ris så brukar jag fråga eller så håller jag mig på släktens skog...
[Ändrat av olarantala 2005-10-20 kl 11:05]