Övernattning under bar himmel, höst/tidig vinter

Mezzner; sa:
Jag menade inte att hajk skulle betyda tarp. Jag menade bara att ordet hajk som sådant nog väl var OK. Det används väl på svenska som uttryck för skogsutflykt för scouter. (Scouter?!)
Ach du lieber, nog förstår jag att du inte menade att presenningen/lappen skulle kallas hajk, men blotta tanken att kalla p/l för hajk***, typ hajkskynke, hajkvattentätfilt eller hajklapp ger mig kalla Alsterlindvibbar längs ryggraden.
 
Jag tycker också att man som förespråkare av begreppet "tarp" tar ett samhällsekonomiskt ansvar. Se bara till Hilleberg som lyckas kräma loss 1700 pix för en tarp, medan ett sketet yttertält av samma dimensioner och funktion går loss på ynka tusenlappen (Muddus takdel).
 
alven; sa:
Jag tycker också att man som förespråkare av begreppet "tarp" tar ett samhällsekonomiskt ansvar. Se bara till Hilleberg som lyckas kräma loss 1700 pix för en tarp...
Man tar väl definitivt samhällsekonomiskt ansvar om man köper en bit presenning för 1700 spänn, det är så vi får världen att fortsätta snurra. Att lägga en enda krona på ett "hajkskynke" vore inte bara samhällsekonomiskt utan även moraliskt oförsvarbart.
 
Strykarräven; sa:
alven; sa:
Jag tycker också att man som förespråkare av begreppet "tarp" tar ett samhällsekonomiskt ansvar. Se bara till Hilleberg som lyckas kräma loss 1700 pix för en tarp...
Man tar väl definitivt samhällsekonomiskt ansvar om man köper en bit presenning för 1700 spänn, det är så vi får världen att fortsätta snurra. Att lägga en enda krona på ett "hajkskynke" vore inte bara samhällsekonomiskt utan även moraliskt oförsvarbart.

Exakt min poäng: vi pröjsar mer för en "tarp" än för en presenning. Ännu värre: tänk de som t.o.m. syr själva och undanhåller en massa arbete från BNP! Eller rent av nöjer sig med en ynklig plasthistoria från närmaste byggvaruhus...

PS
"Hajkskynke" låter mest som något som Adam gärna hade tagit till istället för fikonlövet...
 
Apropå att sy själv, vet någon var man (via nätet) köper bra och pålitlig sömtejp som inte kräver en maskinpark för att fästas? Planerar att sy någon sorts utökad variant av Hillebergs Bivanorak, samt ev en regnjacka. Syr i gammalt tälttyg. Ideer?
 
Strykarräven; sa:
Apropå att sy själv, vet någon var man (via nätet) köper bra och pålitlig sömtejp som inte kräver en maskinpark för att fästas? Planerar att sy någon sorts utökad variant av Hillebergs Bivanorak, samt ev en regnjacka. Syr i gammalt tälttyg. Ideer?

Shelby. Använde till mina regnkläder. Hur enkelt som helst att värma på med strykjärn.

Apropå tarp och presenning. Vanligt dödliga (inte friluftsmänniskor alltså) ser ganska glasartade ut i blicken när man säger tarp. Så när folk frågar om jag tältar i fjällen så blir svaret som regel: "Nä, jag ligger under ett slags presenning".
Om man nu vill kommunicera utanför den egna stammen.

Jörgen
 
NUI; sa:
Apropå tarp och presenning. Vanligt dödliga (inte friluftsmänniskor alltså) ser ganska glasartade ut i blicken när man säger tarp. Så när folk frågar om jag tältar i fjällen så blir svaret som regel: "Nä, jag ligger under ett slags presenning".
Om man nu vill kommunicera utanför den egna stammen.
Nähä? Jag trodde snarare att "vanliga dödliga" skulle tycka att "tarp" lät mer OK än presenning. En tarp låter som något sportigt, fräsigt och garanterat säkert, medan en presenning låter som en nödlösning när t o m stugorna blåst ned från fjällen, och det enda man har kvar är en presenning att ligga invirad i och huttra.

Shelby, hur är det med frakt etc från dem, billigt, krångligt?
 
Strykarräven; sa:
NUI; sa:
Apropå tarp och presenning. Vanligt dödliga (inte friluftsmänniskor alltså) ser ganska glasartade ut i blicken när man säger tarp. Så när folk frågar om jag tältar i fjällen så blir svaret som regel: "Nä, jag ligger under ett slags presenning".
Om man nu vill kommunicera utanför den egna stammen.
Nähä? Jag trodde snarare att "vanliga dödliga" skulle tycka att "tarp" lät mer OK än presenning. En tarp låter som något sportigt, fräsigt och garanterat säkert, medan en presenning låter som en nödlösning när t o m stugorna blåst ned från fjällen, och det enda man har kvar är en presenning att ligga invirad i och huttra.

Shelby, hur är det med frakt etc från dem, billigt, krångligt?

Du får väl testa på bekantskapskretsen. När dom frågar vad en "tarp" är för något så är det svårt att undvika att någonstans i förklaringen använda ordet presenning. Åtminstone för mig.

Shelby är snabba, billiga och bra tycker jag. Har inte köpt så mycket väv ifrån dem, eftersom de inte har de mer "extrema" vävarna. Skall dock få in silnylon hörde jag (fast inte den lättaste). De fixade Paclite åt mig på ett bra och personligt sätt häromåret.

Jag skall själv köpa tejp av dem, bara jag får tummarna ur, för att sy mextex boots som billigt alternativ till Sealskinz.

Jörgen
 
Re: Re: Prioriteringsfråga

norpan_; sa:
Erik Adam; sa:
Är man ute för att mysa och softa, så är ju en eld helt klart att föredra, både för värme och matlagning. Är nattvilan däremot till för ren återhämtning så skulle jag själv välja bort elden (i alla dess energi- & tidskrävande konstruktioner som beskrivits här) till förmån för en sammanhängande sömn på ett isolerande lager ris + ett liggunderlag.
(tänk på att liggunderlag av typ Thermarest kan vara riktigt obekväma ifall en glödloppa gör hål på det..)

Du menar om man har sovsäck eller? För annars tror jag det blir svårt att somna om man inte klär sig som en Michelingubbe!

/mattias

Hej Norpan,
Jo, visst förordar jag sovsäck den tiden på året (nov/dec i Ångermanland). Att sova fullt påklädd är inget jag förordar överhuvudtaget.
Förlåt att jag låtit dig leva i ovisshet så många dar nu..
 
Re: Re: Re: Prioriteringsfråga

Erik Adam; sa:
norpan_; sa:
Erik Adam; sa:
Är man ute för att mysa och softa, så är ju en eld helt klart att föredra, både för värme och matlagning. Är nattvilan däremot till för ren återhämtning så skulle jag själv välja bort elden (i alla dess energi- & tidskrävande konstruktioner som beskrivits här) till förmån för en sammanhängande sömn på ett isolerande lager ris + ett liggunderlag.
(tänk på att liggunderlag av typ Thermarest kan vara riktigt obekväma ifall en glödloppa gör hål på det..)

Du menar om man har sovsäck eller? För annars tror jag det blir svårt att somna om man inte klär sig som en Michelingubbe!

/mattias

Hej Norpan,
Jo, visst förordar jag sovsäck den tiden på året (nov/dec i Ångermanland). Att sova fullt påklädd är inget jag förordar överhuvudtaget.
Förlåt att jag låtit dig leva i ovisshet så många dar nu..

Att sova påklädd i sovsäcken är annars ett gammalt UL-knep som gör att man kan ha en lättare sovsäck. På samma sätt som man kan använda sovsäcken som värmeplagg även dagtid i större utsträckning än vad som görs. Det finns de som har en lätt sovsäck/quilt som enda värmeplagg. Den väger ju ofta mindre än en rejäl fleecetröja.

Jörgen
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg