Eld eller sovsäck?
Har man sovsäck så är ju elden mer en mysfaktor, om inte sovsäcken är extremt dåligt anpassad till temperaturen.
Har man bara elden att förlita till ställs helt andra krav på denna. Den måste då under ca 8 timmar generera tillräckligt med värme för att man skall kunna sova. Detta skall ske med minimal arbetsinsats av den "sovande".
Nyingen är ju är en suverän klassiker. Den med två stockar lär ju vara bäst, men jag har ännu aldrig lyckats få till ett arrangemang som håller stockarna ovanpå varandra i tillräckligt många timmar.
Trestocksnyingen, som någon föreslog, är mindre krävande. Det måste vara rejält tjocka stockar (25-30 cm diameter) om det skall hålla en hel natt. Framförallt överstocken måste vara den tjockaste. Stockarna bör vara närmare 1,5 m långa.
Allteftersom elden brinner så förtärs ju virket i stockarna vilket ökar spalten mellan virket i brasan. När spalten blir tillräckligt stor slutar det brinna. Man måste då vrida överstocken ett halvt varv eller så. Detta innebär gymnastik varannan timme minst.
Det stora problemet är att hålla sig varm på den sida som är vänd från elden. Reflektor, vindskydd eller något sådant krävs, men är ofta inte tillräcklig, enligt min uppfattning.
På den gamla goda tiden, när det var smälltkallt och man inte hade sovsäckar gjorde man två nyingar och lade sig mitt emellan. Krävde nog viss vana för en korrekt avståndsbedömning...
Jörgen