Det tankefel en del gör med innehållet i asken är att inte tänka på att när asken behövs, då är det kris, stelfrusna fingrar, fingrarna kanske inte ens går att använda....
Då är det så att jag vill inte se något förbannade primitivt elddon som ENDA möjlighet att få eld.
Elddon är med i min låda, men som förstahandsutrustning för att få eld snabbt har jag en liten plastflaska fotogen o en liten med bensin.
En nödsignalpenna med "ammunitionen" redan apterad på pennan ingår, då behövs bara släppa en fjäderbelastad knapp, vilket går med hela handen att utföra, den kan tända flaskorna med bränsle utan att de öppnas, risken för brännskador måste man beakta i dessa lägen, men hellre det än att inte få någon som helst eld o värme.
Tändstickor, tändare 2 st bra sådana provade typ BIC.
Ved behövs inte i första läget, det gäller att få igång fingrarna fort, sedan löser sig resten förhoppningsvis...
Asken måste vara lätt att öppna, helst även med icke fungerande fingrar.
Jag har bla detta innehåll för att jag önskat det några gånger i skarpt läge, då har jag inte tid o lust att leka vildmarksromantiker.
Sedan är det som förut skrivet, se till på alla sätt att inte hamna i dessa lägen, skit i om du vänder om det börjar bli för riskabelt, går en annan väg, tänker på mina ålningar på knappt bärande isar när jag var ung FM tex....
(FM= före mobtfns tid)