Jag har faktiskt börjat jobba på en "överlevnads-ask" på sista tiden, och har därför tvingats tänka en hel del på konceptet. Detta har jag kommit fram till:
1: Köp ingen färdig ask. Gör den själv. Då kommer du att fylla den med saker du begriper dig på och är bekväm med att använda. Annars får du onödiga saker inte anpassade för dina behov, och alltid med något skräp i.
2: Den ska vara så liten att du faktiskt tar den med dig alltid. Och den skall vara på kroppen när du är ute. Inte i ryggan, ifall du en dag får se din ryggsäck flyta ner för ett fall eller nått.
3: Har du ingen ask, skaffa en filmburk med tändstickor. En eld är ett bra sällskap som håller dig varm, myggen borta, renar vatten, lagar mat, tröstar i nattens mörker och gör att du lättare upptäcks. Är en elvisp uppe och letar efter dig ser dom dig på tre minuter.
4: Min viktigaste punkt: Sluta kalla det "överlevnadsask".
Jag tänker mig att en överlevnadssituation kan uppkomma på två sätt. Det plötsliga (flygplanet störtar i ödemarken, rätt ner på ditt basläger och utplånar alla dina grejor) och det gradvisa (ett litet problem behandlas på fel sätt, växer till ett stort problem, blir en kris, blir en överlevnadssituation, blir en tragedi).
Jag tror att den långsamt eskalerande krisen är betydligt mer sannolik än den plötsliga. Och då gäller det att snabbt kunna fånga upp de små problemen och hantera dem med en gång. Innan problemen växer till en överlevnadssituation. Och då kan en liten ask vara behändig.
Jag kallar min ask "nöd- och reparations-ask". Inte överlevnadsask. En stor del av betoningen på min ask ligger på att reparera saker, så att problemet inte växer och blir stort. Självklart har jag saker för överlevnd med också, fall i fall.
Dessutom; går en pryl sönder kan du tvingas bryta turen. Kan du reparera den kan du alltid fortsätta sedan, och behålla ditt goda humör. Nog så viktigt.
Detta finns i mitt kit:
Förpackning:
*En "brustablett-tub", inuti en plastpåse, nerstoppad i en avlång ficka på mitt byxben.
På utsidan:
*Silvertejp.
*En bit cykelslang, runt vilken jag virat två sorters tråd, och gömt 5 synålar i olika storlek under.
Inuiti:
*Tändstickor + plån
*Lina, krokar, sänken
*Ett knivblad av "brytbladstyp"
*5 strap-band
*Ett sortiment av säkerhetsnålar
Tänker skaffa: trådsåg, kådis, ståltråd 0.5 mm, visselpipa. Lär få lite plats över så jag får fundera på det sista utrymmet. Och paracord, vilken skall viras runt tuben.
Någon som vet ett ställe som säljer både paracord och en trådsåg så jag slipper betla två porto?