Kom precis hem från 10 dagar i abisko inkl topptur Kebnekaise, gick i ett par vivo barefoot gobi 2 hi. Lite av ett eldprov för mina fotmuskler, det gick bra även om jag fick tejpa till ett hålfotsinlägg av liggunderlag som jag fick varva med ibland. Hyrde vanliga kängor för Keb men de fick ligga kvar i ryggsäcken under hela klättringen.
Är imponerad av kvaliteten på Gobi-skorna, köpte dem begagnade och har använt dem som vardagsskor i 2 år och de pallade även detta äventyr. Håller ute vatten förvånansvärt bra när de är välsmorda vid tex plaskande i pölar och hoppande på stenar i jokkar, men blir såklart genomblöta vid ihållande regn. Hade lite för bra väder för att kunna säga hur de är vid långvarig väta, men enda problemet var vid ett iskallt vad där jag redan var blöt och kall efter regn och vind och behövde gå i jokken på flera ställen för att hitta rätt väg över. Fötterna blev iskalla och jag fick värma upp dem med plastpåsar och torra sockar mellan försöken. Hade oxå ett par tunna neopren-badskor från Intersport som jag vadade i, men blev iskall även med dessa. Så till nästs gång tänkte jag testa neopren-sockar, eller helt enkelt vads i sandaler då blött neopren ju kyler en del när man klivit upp ur jokken.
Använde tåstrumpor från injinji inuti, dels ett par jättetunna syntet och dels ett par tjockare ull och syntet. Upplevde att de gjorde gott för värmen och jag frös inte så länge jag rörde mig, men det var ju ganska varmt i år.
Testade vandra i plastpåsar för att hålla fötterna torra men det gick ju inte alls, fötterna blev blöta snabbt. Däremot bra lösning vid lägret på kvällarna.
Förra gången jag vandrade i liknande skor hade jag ett par damasker som myggskydd, men dessa orkade jag inte ta på detta år, vristerna blev likt händerna immuna mot myggklåda efter ett tag
Gobi 2 funkade helt ok men var sämre vid pissväder, nästa år ska jag testa ett par Feelmax Kuuva som är högre och har membran. Kräver ju iofs att man har långbyxor vid regn som går över skorna.
Balansmässigt och för känslan tycker jag minimalistiska skor är helt överlägsna. Men som många påpekat kräver det lång tillvänjning, kanske flera år av vardagsbruk, innan man är redo för en fjällvandring i dessa.