Övergång från kängor till lågskor 2014-2015

det skulle kunna vara en väg att testa, fast jag har läst blandade recensioner på exempelvis sealskinz strumpor med avseende på hållbarhet. det bästa hade varit ett par lätta läderkängor. läder kan man smörja och det torkar snabbt. frågan är om det finns riktigt lätta läderkängor?

Grundfrågan är varför du är så rädd för fuktiga fötter? Läder torkar inte fort, utan du kommer att gå i ständigt blöta skor. Syntet utan foder är det som torkar fortast.
 
Grundfrågan är varför du är så rädd för fuktiga fötter? Läder torkar inte fort, utan du kommer att gå i ständigt blöta skor. Syntet utan foder är det som torkar fortast.

jag vet inte om det handlar om att vara rädd, mer att det känns jobbigt att gå med plaskvåta skor, alltså inte fuktiga utan riktigt våta. mina lundhags är läder och dom torkar snabbt.
 
Jag kör med dirty girl gatiers till mina alla skor...funkar prima.

Har haft Lundhags..köpte min första 1988, kan säga att mina trekking/trail skor torkar snabbare alla dagar i veckan och är mycket skönare/lättare att gå med.

Bora
Du har tyvärr inte fått uppleva fördelarna med lätta skor utan membran, så jag förstår att du blev skeptisk när du prövade andra skor an Lundhags.

Sedan...alla skor funkar inte för alla aktiviteter, skulle jag vara på samma ställe i en vecka där det är bara geggamoja, ja då tar jag med stövlar. Ska jag ut i skogen/fjäll och gå med packning och njuta av vandringen, då kör jag med trailskor.
 
Var lite sugen att testa förra veckan vid stora sjöfallet/padjelanta men valde mina höga skalkängor ändå. gick mycket oledat över myrar och sankmarker. Läckte inte in en droppe på hela veckan.

Går ni bara upptrampade leder med jympadojorna eller gör ni som jag och klampar rakt ut i bushen?
 
Bora
Du har tyvärr inte fått uppleva fördelarna med lätta skor utan membran, så jag förstår att du blev skeptisk när du prövade andra skor an Lundhags.

jag är helt för lättpackning och har strippat ner min packning betydligt men skorna är fortfarande ett problem. jag kan acceptera väta till en viss nivå, men inte så det känns som att vandra i ett akvarium. men vi får se, jag ska kolla runt lite.
en sak till angående mina salomon mid, sulan var något för mjuk. nästa par att testa blir arcteryx bora skorna
 
Åter igen....goretex tar bort fördelen med lätta skor som torkar snabbt...Bora är väl med goretex bara än så länge.
Du kommer få samma problem med dessa som med dina salomon.

Välj skor utan goretex som har mesh och torkar snabbt och ta med lägerskor
 
Lubbarskor

Jag har använt vanliga löparskor i fjällen, utan goretex. Syntetstrumpor såklart. Man trampar ur vattnet ganska snabbt, så blötan är inget problem. Problem kan det däremot bli om man får in en massa skit i skorna som skaver, såsom lera och sand. Jag upplevde det senast på Roslagsleden, där det var mycket sådant.
I fjällen däremot är det oftast rent vatten, så skorna är rena invändigt.
Stenar och klippblock får man se upp med, så man inte stukar fötterna eller skrapar i fotknölarna.
Löparskor är ett bra alternativ, i alla fall för mig.
 
Förbannat..!

Har alltid gått i kängor och köpte för snart ett år sedan ett par Lundhagskängor. Med lite extrapris som student och rea så blev priset relativt bra. Nöjd och glad har jag gått i dessa, lyckligt ovetande om att det faktiskt går att använda snabbtorkande lågskor.
Har nu testat att använda lågskor och är helt övertygad om att det är den rätta melodin! Ingen tvekan alls från min sida. Tills nästa år när pengarna börjar rulla in så kommer det sitta ett par snabbtorkande lågskor på mina fötter kompletterat med ett par sealskinz/neoprenstrumpor.
 
Jag har provat hela lättviktskonceptet. Men att vandra i lågskor som fort blir blöta var inte min grej. Kall och blöt om fötterna oavsett om jag använder neopren, ull eller/och seal-skinz. Skorna var ett par inov8 utan membran. Om jag springer tycker jag det är ok att vara blöt men vid vandring har jag inte bara återgått till kängor utan oftast även större rygga för saker med högre komfort.
 
det skulle kunna vara en väg att testa, fast jag har läst blandade recensioner på exempelvis sealskinz strumpor med avseende på hållbarhet. det bästa hade varit ett par lätta läderkängor. läder kan man smörja och det torkar snabbt. frågan är om det finns riktigt lätta läderkängor?

För blött och kallt klimat i oledad terräng hade även jag föredragit en lätt skalkänga av läder. Någon sådan har jag dock inte hittat, och jag är tveksam till om det finns. Alla lättare kängor verkar ha någon typ av goretexmembran.

Under sommarens vandring har jag nu gått tillbaka till mina lundhagskängor, efter förra årets test med trailrunningskor, och med tanke på det kyliga klimatet i nordiska fjällen i år är jag väldigt nöjd med det valet .
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg