• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Öppet brev till kommuner, räddningstjänst, kraftbolag och markägare

Revirpinkeri

Ett gott råd så här i all välmening, se till att aldrig försöka bli engagerade i nånting som har med myndigheter att göra då dom redan pinkat in reviret ordentligt och håller så många dom kan utanför det.

Teknikern - som varit en vilande resurs åt sjöräddningen men som aldrig utnyttjades pga. revirpinkeri, tydligen var det bättre att folk strök med än att ta in mig i bla. eftersök.



"Gå din väg och heligt vandra-sköt dig själv och skit i andra!"
 
Teknikern - som varit en vilande resurs åt sjöräddningen men som aldrig utnyttjades pga. revirpinkeri, tydligen var det bättre att folk strök med än att ta in mig i bla. eftersök.

"Gå din väg och heligt vandra-sköt dig själv och skit i andra!"

Om du med sjöräddningen menar SSRS så är det en ideell förening där frivilliga ställer upp och de sköter allting utan ett enda korvöre från staten, så blanda inte in myndigheter där!
Och att de inte utnyttjade dig beror nog på andra saker än revirpinkeri tror jag...
 
Ja hur skulle det se ut om någon "utomstående" på privat och ideell basis kontaktades,,,,,,,,,och löste problemet bättre än " FFIB " just där och då. Finns inget intresse från ena hållet så svalnar det snabbt från mitt håll också. :cool:
 
Ja då skulle det nog se ut precis så som det gör idag. För de som arbetar inom SSRS gör det inte för att de tjänar grova pengar om du trodde det...
Men jag släpper den här diskussionen nu, jag har redan tidigare bildat mig en uppfattning om dig här på forumet.
 
Jag vet mycket väl vad SSRS står för, jag är faktiskt (fast du kanske inte tror det) mycket väl insatt i deras verksamhet och andra verksamheter av liknande art. Att bilda sig en uppfattning på nätet och träffa en person IRL och veta vilka resurser personen har, eller vilka kontakter personen har är ju samma sak,,,,,,,,,,,,,,eller inte.
 
Jag är bara 40 år men får vara lite surgubbe. För mig är det en utmaning att försöka hitta områden i Stockholm där det är verkligt tyst. Om kraftledningsgator skulle bli friåkningszoner tror jag att det blir än svårare att få njuta av tystnaden nära stora städer. Du spaltade upp en massa bra saker ni kan hjälpa till med men det kan man ju hjälpa till med i alla fall.

PS. Jag är själv MC-åkare, just nu utan hoj, och gillar att köra skoter men gillar ännu mer att komma ut i skog och mark och få höra tystnaden, har kommit med åren. Jag är tveksam till det här med att man ska tillåta något bara för att annars blir det olaglig körning i skogen.

PS2. Är nog lite fel forum misstänker jag. Flertalet här är nog mer åt negativa hållet vad gäller exploatering av vildmark och motorfordon i skog och på fjäll.

Hej Niklas,

Just för att förenkla detta så arbetar man för att få fram lagliga alternativ. Du som söker tystnad ska kunna vandra i ett naturreservat utan att störas, de som bor längs tillgänglig terräng ska inte behöva ha motorfordon som näst intill korsar deras altaner.

Svenska ATV Föreningen strävar efter hållbar utveckling. 2011 såldes fler fyrhjulingar än snöskotrar. I Sverige finns 1500mil skoterled och 1,5mil atv-led.

Om man i stockholm tex finner ett par lagliga leder så pratar vi om ett område som är kanske 15 meter brett och ett par mil långt. På dessa leder vill man endast låta fordon med vissa decibelkrav att fördas. Detta kan leda till att "fulkörningen" istället flyttas till lagliga leder.

Vad ger detta en som har önskemål som tex dig? Jo att fler områden bevaras just tysta och inte delvis sönderkörda.

Kan det inte vara värt att tänka positivt på en lösning i form av leder i sverige?

Många vill vistas i skogen, inte bara att plocka svamp, titta på fåglar, vandra, jaga etc. Man måste samsas och hitta hållbar utveckling! Det gynnar både skog, näringsliv och den enskilda medborgaren!
 
Lägg energin på att få bort nöjeskörningen med fyrhjulingar och skotrar istället.
Och vilket trams med att alla medlemmar i er förening skulle vara utbildade i MSO osv osv.
Och jag är gammal nog för att få vara tjurgubbe :) Fick jag bestämma skullr fyrhjulingen bara få användas för yrkesbruk och liknande. Samma sak med skoter.

Hej till GunDj ,

Jag kan inte förstå din inställning!
Varför i hela friden skulle det vara trams? I Stockholm har vi ett 10tal utbildade förare. Dessa förare har flera gånger hjälpt polisen vid eftersök. Vad är det för trams med det? Varför inte se det possitivt att människor vill hjälpa samhället?
 
Är det nåt problem att anlägga atv-leder på samma sätt som skoterleder? det är väl bara att gå ut och skriva avtal med berörda markägare, så har man en led, eller?

Problem och problem. En led skall passa många. Kommuner, markägare, föreningar, länsstyrelsen etc etc.
Följ Svenska ATV Föreningens arbete på SATVF.se
 
Mats fogelberg, vem är du, vad tänkte du dej egentligen. En tråd har du startat, det enda du gjort
här. Menar du verkligen att ATV-körning ska tillåtas i skog och mark på så vidrigt dåliga grunder
samt att en intressegrupp ska ha tillträde till naturen som ingen annan har eller kan få.
Så du menar att ATV är så viktigt för samhället att allemansrätten och andra lagar och intressen
ska vika sej för er. Det är inte konstigt att man har problem på flera håll i landet med ditt sätt att se.

Kan du försöka svara på frågorna och åsikterna fällts på tråden.

Glenn

Hej Glenn med attityden =)

När mats postade detta öppna brev så fann han det på www.satvf.se hemsidan. Det är ett öppet brev som skrevs tidigt i år. Jag antar att Mats ansåg detta vettigt och spred det vidare...

Hur tänkte du när du gick i attackläge?

En intresseförening erbjuder sina tjänster och du viftar bort det som att det är skit. En av Svenska ATV Föreningens mål är att minska den sk. "fulkörningen" den körning som bryter mot terränglagen. SATVF vill inte att medborgare ska köra sönder tex. naturreservat. Man vill inte att det ska bli high chaparal i skogarna.

Du nämner allemansrätten. Har du läst allemansrätten? Hur tänker du när du citerar allemansrätten? Det som ger alla lika rätt till naturen. Om du tycker om att plocka svamp och mats tyvker om att köra fyrhjuling medan en tredje tycker om att jaga.... Varför ska bara mats bannlysas då? Varför kan man inte se en lösning där många som delar Mats intresse kan få komma ut i naturen och njuta på sitt sätt? Det handlar ju inte om alla skogar man kan finna utan leder som planeras väl.

Varför har du denna inställning?
 
Vad är det som tror att bara för att du äger en fyrhjuling och har gått en kurs i första hjälpen så är du behörig att åka ut i skogen och börja koppla högspänningsledningar? Den hjälp ni hade kunnat bidra med till de strömlösa under senaste stormen är väldigt liten. Definitivt noll när det gäller att få tillbaks strömmen fortare.
Dessutom, det ni verkar erbjuda är just era fyrhjulingar och inte så mycket mer. Elbolagen idag har redan all den utrustningen, de har fyrhjulingar, terränggående bilar, snöskotrar, bandvagnar och tillgång till helikopter. Den flaskhals som finns vid stormar och liknande är personal. Det är inte hur lätt som helst att ringa in folk som vill och framförallt kan komma och jobba på julaftonsnatten. En enda mugg glögg eller snaps till julbordet och de får inte jobba. Lägg sedan till att många är bortresta eller har långväga släktingar på besök som de hellre vill spendera sin lediga tid med.
Vill du hjälpa människor att slippa vara strömlösa under längre perioder så utbilda dig till elektriker!

Tompa, varför tänker du inte steget längre? Det handlar inte om att en föreningen vill göra kraftbolagens jobb... Det är eldsjälar som älskar att köra. Människor som är ett par gånger vassare än vad elbolagens förare är i terrängen.
När en storm härjat kan en liten grupp atvåkare hjälpa ett elbolag att ta sig igenom en kraftgata och rapportera om de ser uppenbara faror som tex träd som vält eller är på väg att välta. Flera har elsäkerhetsutbildning vilket krävs i ett sådant uppdrag. Om elbolagens tekniker lagar el där de vet avbrott så kan frivilliga söka igenom andra områden.

Om någon hamnar i ett strömlöst läge och inte har tex vatten eller värme så kan frivilliga bege sig ut och bistå med vatten, filtar eller andra förnädenheter efter direktion av räddningsledare.

Vad är det som är negativt?
Människor erbjuder sin hjälp och berättar att man gärna vill hitta fler lagliga körområden där man kan fortsätta träna sin körkunskap...

Senast träffade jag på 4 atv förare i haninge som var utkallade på eftersök (MSO) kl 22.00 en lördag i februari. -10 grader en helgkväll så stog de där klara att börja söka. Är dessa förare själviska som gör detta? Kanske är de falska med en baktanke? Hänger inte med på varför man blir negativ...