Jag genomförde precis min första fjällvandring, ensam och i Sarek. Det häftigaste men samtidigt det mest ansträngande jag gjort
Jag som du köpte in allting förutom en kass sovsäck som jag haft i min ägo (uppgradering till nästa år).
Ska du konka runt på systemkameran föreslår jag att du inte som jag köper ett budget tält som väger 3kg och köper du en lätt sovsäck samt ryggsäck, då tror jag faktiskt att du kan komma under 20kg i packning. Jag låg strax över 15kg men kommer definitivt banta ner den vikten till min nästa tur i Sarek, då det är en ansträngande terräng.
Jag håller med om att det är svårt att få ner antalet dagar om man ska gå från punkt A till Punkt B.
Jag planerade att utgå från och till Aktse och att befinna mig i parken under 5 dygn. Vilket jag också genomförde.
Min rutt gick från Aktse via Skierffe över fjällen och bort till "stigen" vid Alep Vássjájågåsj och sedan tillbaka via Rapadalen till båtlämningen.
En 5 dagars vandring med packnings var perfekt som en första tur, jag hade gärna stannat längre men samtidigt så var jag glad att jag gjorde turen på 5 dagar, man upptäcker ju en del brister i sin packning och planering på sina första tur, även om jag ansåg att jag hade planerat väl.
Jag är helt klart nöjd med min tur och vill uppleva det här igen, men då men bättre utrustning och flera dagar.
Storslagna vyer fick jag verkligen under min tur, jag kan rekommendera att ta några toppturer/utsiktsurer.
Jag slog ned tältet utan att se en människa och vaknade utan att se någon. Däremot spotade jag ca 2 personer/dag. Tyvärr spottade jag fler människor än renar. Några andra större djur fick jag tyvärr inte se.
Till Aktse gick jag 16 km från parkeringen och på min hemväg tog jag båten från Rapadalen/Nammsj till cykelstigen och gick de sista 10km.
Man kan förboka en fyrhjuls skjuts de 10km på cykelstigen, båt turer cykelstigen/Aktse och Aktse/Rapadalen. Det ryktades också att det gick dagliga helikopter turer från Kvikkjokk till Aktse.