Jag tänkte börja resan i Abisko och sen avsluta i Nikka. Dock kommer jag välja en ombokningsbar biljett på hemvägen ifall jag vill ha någon dag extra eller så.
Om jag har förstått det rätt så går tåget hela vägen till Abisko och leden börjar precis intill?
Absolut, du kliver av tåget på Abisko Turist, På andra sidan vägen (som går parallellt med järnvägen på sträckan) ligger STF fjälltstaion och bredvid järnvägsspåret startar leden. Absiko utgör ett undantag och camping är förbjudet inom national parken utom på två ställen, en ordninggjort plats utmed leden ca 2-3km från start och invid Abiskojaurestugan (mot avgift). Sedan är nästa tillåtna plats direkt söder om nationalparksgränsen i Kieronbacken.
Tar du natttåget kommer du fram till Abisko runt kl 15 och jag rekommenderar att du startar samma dag och tar dig till tältplatsen några km söderut. Detta dels för att de röjda tältplatserna kring Abisko turiststation ofta är grusade och sliter hårt på tältgolvet, dels för att korta turen nästa dag så du kommer ut ut Abisko innan nästa läger.