Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack!

Budget för sovsäck 1000-2000 kr
Budget för tält 2000-3000 kr

Kan även tänka mig begagnat, spelar ingen roll för mig om det är nytt eller gammalt. Så länge det är helt.

Angående sovsäck så vill jag inte ha en som är supertajt. Dels för att jag gillar att röra på mig och dels för att jag alltid vaknar upp med en hund vid sidan som har valt att lämna sin egen sovsäck. ;)

Här har du ett rejält tips på sovsäck, billigare får du leta efter. Bara att slå till medan de finns kvar (=förra årets färg):
http://www.outnorth.se/marmot/ws-te...%E4ckar+%2B+tillbeh%F6r&utm_campaign=Prisjakt

Marmots säckar har bra innermått för oss som gärna vill kunna vända oss inuti säcken och ex ligga på sidan.

avslutad210712

Gäst
Hans packlista är:

Halsband, sele +koppel
Klövjeväska
Mat + vatten
Skålar
Tass-salva
Första Hjälpen (minikit)
Regntäcke
Sovsäck
Solskydd
Skyddsskor
Handduk

Något annat?

Jag har gått mycket med hund i fjällen så jag tycker definitivt att hunden skall med.

Om jag skall vara helt ärlig så hade jag aldrig med mig någon speciell skål vare sig för mat eller vatten. Maten (i form av kulor) lade jag bara på något som han kunde äta från och för det mesta blandade jag lite av min egen mat i kulorna mest för smaken. På de sträckor där det inte fanns vatten att tillgå så brukade jag antingen spruta ner direkt isvalget vilket kanske inte är så skoj för hunden eller så lät jag honom helt enkelt dricka från min egen matkosa men alla tycker kanske inte att det är så skoj.

Sovsäck hade jag aldrig för honom. Inte ens på vårturerna när det var ner mot -20 men han var en storpudel så man kunde klippa ner pälsen på sommaren och sen lät man den växa ut mot vårturen. Däremot hände det att han lade sig mellan oss om han tyckte att det var för kallt. Liggunderlag klippte jag till ett cellplast och lade på tvären i fotänden av tältet.

Klövjade inte honom eftersom jag tyckte att han inte var tilltäckligt tränad för det.

Som koppel hade jag ett Flexi-koppel som jag satte fast i midjebältet till ryggsäcken. Fungerade hur bra som helst men det beror lie på hur stor hund man har.

Skyddskor hade jag men den enda gången jag använde en sån så försökte han mest slita bort den så alltid en fördel att försöka vänja hunden med det innan.

Klotång är ett måste ifall hunden spräcker en klo.

Myggmedel att spruta under magen. Använde Mygga i form av spray men det var inte populärt kan jag säga.

Anledningen till att jag valt augusti är för att det lär väl vara hyfsat upptorkat då? Samt att jag gärna vill fiska och om jag har förstått det rätt så är det förbjudet att fiska öring efter 1 september.

Jag vill tipsa dig om att Fjällräven Classic 2013 går perioden 9-16/8 och jag avråder dig från att gå mot strömmen dessa datum om du inte uppskattar att möta 1000-tals vandrare, löpare, helikoptrar etc.

avslutad210712

Gäst
Jag vill tipsa dig om att Fjällräven Classic 2013 går perioden 9-16/8 och jag avråder dig från att gå mot strömmen dessa datum om du inte uppskattar att möta 1000-tals vandrare, löpare, helikoptrar etc.

Fick ett antal fjällräven classic-deltagare som följde efter oss upp i Kuopervagge när vi skulle över till Tarfala och som till en början vägrade att tro på oss när vi sa att de var liiiiiite fel. Egentligen skulle vi inte ha sagt något :)

Fick ett antal fjällräven classic-deltagare som följde efter oss upp i Kuopervagge när vi skulle över till Tarfala och som till en början vägrade att tro på oss när vi sa att de var liiiiiite fel. Egentligen skulle vi inte ha sagt något :)

Men då hade de ju inte fått sin medalj, då den väntade i Abisko om ni slutit cirkeln för dem i Nikkaloukta istället;)

Vad gäller tältval inom din budget instämmer jag i MrTowles rekommendation. Bergans Compact light 2 är ett mycket bra val, vill du ha mer plats i absiden blir det i så fall Compact light 3. Välj "light" versionen över vanliga Compact pga bättre material i yttertältsväven och bättre innerutrymmen utan ökad vikt.

Självklart skall du även titta på beg Hilleberg, då tänker jag främst på Nallo2, Nallo2GT, Nammatj2, Nammatj2GT och Kaitum 2. Men det blir nog svårt att hitta ett sådant för 2000-3000kr om det inte är ganska gammalt...

Jag har gått mycket med hund i fjällen så jag tycker definitivt att hunden skall med.

Om jag skall vara helt ärlig så hade jag aldrig med mig någon speciell skål vare sig för mat eller vatten. Maten (i form av kulor) lade jag bara på något som han kunde äta från och för det mesta blandade jag lite av min egen mat i kulorna mest för smaken. På de sträckor där det inte fanns vatten att tillgå så brukade jag antingen spruta ner direkt isvalget vilket kanske inte är så skoj för hunden eller så lät jag honom helt enkelt dricka från min egen matkosa men alla tycker kanske inte att det är så skoj.

Sovsäck hade jag aldrig för honom. Inte ens på vårturerna när det var ner mot -20 men han var en storpudel så man kunde klippa ner pälsen på sommaren och sen lät man den växa ut mot vårturen. Däremot hände det att han lade sig mellan oss om han tyckte att det var för kallt. Liggunderlag klippte jag till ett cellplast och lade på tvären i fotänden av tältet.

Klövjade inte honom eftersom jag tyckte att han inte var tilltäckligt tränad för det.

Som koppel hade jag ett Flexi-koppel som jag satte fast i midjebältet till ryggsäcken. Fungerade hur bra som helst men det beror lie på hur stor hund man har.

Skyddskor hade jag men den enda gången jag använde en sån så försökte han mest slita bort den så alltid en fördel att försöka vänja hunden med det innan.

Klotång är ett måste ifall hunden spräcker en klo.

Myggmedel att spruta under magen. Använde Mygga i form av spray men det var inte populärt kan jag säga.

Skålarna jag har är två vikbara, som jag även kan använda själv.

Han är rätt liten och fryser lätt när det går ner mot nollan, så han brukar få ha något eget att sova i. I detta fall en "sovsäck" som egentligen är en åkpåse i dun för bebisar. Funkar kanon, väger lite och tar ingen plats.

Skorna jag har till honom är väl egentligen inte klassade som skor. Men de är grymt bra. Sitter som gjutet, är lätta och bra vid skav eller småsår. http://animail.se/pawz-hundsko-small-svart-12st.html Kan rekommendera till er andra med hund!

Här har du ett rejält tips på sovsäck, billigare får du leta efter. Bara att slå till medan de finns kvar (=förra årets färg):
http://www.outnorth.se/marmot/ws-te...%E4ckar+%2B+tillbeh%F6r&utm_campaign=Prisjakt

Marmots säckar har bra innermått för oss som gärna vill kunna vända oss inuti säcken och ex ligga på sidan.

Visade sig att en vän till mig är återförsäljare av Marmot, så nu är den på väg hem till mig. Tack för tipset! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Lugna_Lodjuret Hjälp oss nybörjare - Abisko, Kungsled eller Padjelanta? Fjällvandring 13
iwalkalonelyroad Nybörjare, Abisko eller Sarek? Fiske... Fjällvandring 18
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg