Nya kartor, en varning

Känner mig inte bekväm med att tvingas ändra t ex det invanda Kebnekaise till det påstått mer samiska Giebmegáisi. Min motvilja riktar sig dessvärre mer mot samer än mot de ansvariga ansiktslösa på Lantmäteriverket som tagit sig friheter. Så vad var då poängen? Blev världen bättre? Den blir väl knappast bättre av att mina sämre instinkter aktiveras.
Kan du inte välja själv vart du riktar din motvilja?

I svenska delen av "Sapmi" gäller svensk lag. Är det glömt att samerna förlorade skattefjällsmålet?
Nej, det är nog inte glömt. Skattefjällsmålet var en stor skandal som betydde att svenska staten i stället för att be om ursäkt för och gottgöra gångna tiders förtryck och exploatering drev sak med åberopande av dokument från dessa tider för att upprätthålla det koloniala förhållandet till samerna.
Känner mig inte bekväm med att tvingas ändra t ex det invanda Kebnekaise till det påstått mer samiska Giebmegáisi.
Det kanske är mera relevant att fundera över hur bekväma samerna har känt sig med den rikssvenska exploateringen av deras land inkl. den därmed följande förvanskningen av deras invanda namn.

...stor skandal som betydde att svenska staten i stället för att be om ursäkt för och gottgöra gångna tiders förtryck och exploatering drev sak med åberopande av dokument från dessa tider för att upprätthålla det koloniala förhållandet till samerna.
....

Det kanske är mera relevant att fundera över hur bekväma samerna har känt sig med den rikssvenska exploateringen av deras land inkl. den därmed följande förvanskningen av deras invanda namn.

Tja, vi har ju själve statsministerns ord på att det ursvenska är blott barbari. Då gäller det väl för oss att leva upp till det. ;)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=589029

Sedan när har förresten samer behövt kartor för att hitta i fjällen?

Ibland undrar man ju om det inte vore dags att städa upp lite (ytterligare) på kartbladen framförallt vad gäller namn, som det är nu är det inte månag kilometer mellan de olika namnen vilket gör det plotrigt. Delvis svårt att ange en position (även om man inte blir så jätte exakt när man anger "6km norr om XXX och 4km öst om XXX så är det ju bättre än att man förväxlar det med ett namn som ligger 4-10 mil bort) och delvis blir det svårare att orientera sig.

Jag skulle vilja se kartblad med lite fätte namn på toppar osv och lite fler angivelser av höjder på sjöar, toppar och pass. Siffror är svårare att få fel när det bara är fyrsifriga tal!

Skulle gissa på att de inte har särskilt många fler höjder på lager, och att den rent ekonomiska vinningen blir ganska liten av en ny uppmätning av fjälls höjder.

Finns ett fåtal, på BD10 där jag funnit att höjdangivelser ha försvunnit nån gång de senaste 30 åren. Passhöjder är vad jag förstår svårare att mäta höjden på än toppar. Alltså får man uppskatta med ledning av höjdkurvor eller gps/altimeter.

men var ska man dra gränsen? Skåne blev ju ganska bryskt annekterat också? Kanske ska vi be dem om ursäkt också? Gotland är också en landsända som behandlats lite olika genom seklen.

nej jag vägrar att vara ansvarig för vad som hände flera hundra år innan jag föddes. Det hände då, utfördes av dem som är sedan länge döda. och det hände med den tidens gängse metoder.

Christian, som nu vill se att man skriver Eken på kartorna i framtiden

Naturligtvis behöver de inte det. De har ju rytmen i blodet.

Skriver du här enbart för att provocera?

Kan du inte välja själv vad du låter dig provoceras av? ;)

Vari ligger det provocerande i att påminna om att lokalbefolkning har lokalkännedom? Finns någon här som träffat en same som haft med sig karta i fjällen i annat syfte än att visa okunniga turister till rätta?

Sametinget tyckte tydligen det var bra med nya namn på kartorna. Men vad tyckte svensktinget? Aha, glömde att det inte finns något. Enligt representanten för lantmäteriverket här blev tydligen inte heller riksdagen tillfrågad.

men var ska man dra gränsen? Skåne blev ju ganska bryskt annekterat också? Kanske ska vi be dem om ursäkt också? Gotland är också en landsända som behandlats lite olika genom seklen.

nej jag vägrar att vara ansvarig för vad som hände flera hundra år innan jag föddes. Det hände då, utfördes av dem som är sedan länge döda. och det hände med den tidens gängse metoder.

Christian, som nu vill se att man skriver Eken på kartorna i framtiden

Jag håller med!

Jag kan inte gå med på att beskriva det som en "erövring". Erövring för tankarna till en Cortés som med en armada kommer och erövrar och betvingar den lokala befolkningen. Så har det ju inte sett ut. Redan under bronsålderstid finns tecken på kulturellt inflytande och kolonisation från sydliga delar. Jag kan bara se på min egen släkt i vilken det finns såväl tornedalingar, samer, finnar, ukrainare, valloner, ångermanlänningar och säkert mycket annat. På min fars sida kan vi spåra "oss" i norrbotten ner till medeltid då källorna upphör. Och så ser det ut för många andra också. Norrland har inte varit en isolerad enklav med en homogen samisk kultur utan åtminstone i historisk tid (tusentalet och framåt), så har det levt och verkat andra kulturer med olika ursprung i området med stort utbyte sinsemellan. Men visst har svenska staten genom historien begått övergrepp, men det gäller ju som sagt inte bara samerna. Skåne är ju ett kanske ännu tydligare exempel där man med hårdföra metoder drev igenom försvenskningen. Jag tycker bara det blir fånigt om jag ska ta på mig en historisk stämpel som "erövrare".

I dag tycker jag dock det blir konstigt om genetik eller etnicitet ska ha politiska implikationer. Stämpeln "ursprungsbefolkning" känns också mycket märklig, för även "svenskar" är ursprungsbefolkning; det finns inga tecken på omfattande folkvandringar in i skandinavien efter det att de första människorna följde efter inlandsisens reträtt och började befolka nuvarande skåne för omkring 12000 år sedan. Sannolikt har det sedan skett en kulturdifferentiering i olika delar av landet. Situationen är inte som i t ex amazonas där det är lättare att definiera ursprungsbefolkning (t ex yanomamö-folket) och "kolonialister". För mig känns det lite märkligt och olustigt att folk (släkter) med en kanske tusenårig historia i norrland inte ska ha samma rättigheter som en annan släkt, endast på grund av att man gör en åtskillnad i etnicitet. Hur ska vi se på de "nya svenskar" som i dag anländer till vårt land med ett sådant resonemang? Ska inte de ha samma rättigheter som alla andra svenska medborgare?

Nej, erövringen av samernas land har inte skett vid ett tillfälle och med en stor här. Den har pågått steg för steg under århundraden, men den blir inte mindre erövring för det. På en nätplats om norrbottensfjällen beskrivs erövringen så här.

"Från 1500-talet har de landområden där samerna levt, successivt införlivats i de nordiska staterna, och samernas egna territoriella indelningar och samhällsorganisering, inklusive juridiska institutioner, har successivt förlorat sin ställning."(min fetstil)

Nätplatsen är producerad av ett svenskt statsorgan (Länsstyrelsen i Norrbottens län) så den kan knappast misstänkas för att vara partisk till samernas förmån. Det står mera läs- och tänkvärt på den f.ö., så läsning rekommenderas: http://www.fjallen.nu/3index.htm

Visst är även svenskarna en urbefolkning i delar av Sverige, men vi är ju i majoritet så vi behöver inget särskilt skydd, inte än på länge i alla fall.

Exakt hur befolkandet av den skandinaviska halvön gick till kan man väl knappast veta med fullständig säkerhet. Att det skulle ha skett vid ett enda tillfälle är knappast troligt. Arkeologerna kan ju se att det har varit kulturskiften, men om det beror på att det har kommit in nya folkgrupper eller på att de befintliga har tagit till sig nya impulser är förstås svårt att veta. Att invandring har skett både söderifrån och österifrån är inte heller otroligt. Under yngre bronsåldern framträder en skillnad mellan övre och mellersta Norrland som "kan tolkas så att mellersta Norrland knöts till den nordiska kulturkretsen, medan övre Norrland kom att tillhöra den kultursfär som senare betecknas som samisk" (Nationalencyklopedin).

Alldeles oavsett hur det var under förhistorisk tid så har vi tillräckligt med fakta från historisk tid för att inse att det har funnits en svensk kultur i söder och en samisk i norr, att dessa har haft kontakt och att den svenska har expanderat på den samiskas bekostnad. Det har ju t.ex. funnits samer i södra Norrland och Dalarna, som ursprunligen levde som jägare och samlare men på 1700-talet tvingades att bli bofasta som s.k. sockenlappar, en sorts allmänna hjälpredor som utförde sysslor som bönderna inte själva ville utföra, t.ex. hästslakt. Linné nämner att han under sin resa till Lappland mellan Jättendal och Gnarp i norra Hälsingland träffar sju stycken lappar som kör sina renar. När han frågar dem hur de hade kommit att vara där nere svarar de att de är födda där och vill dö där.

Nej, erkänna sig som erövrare vill man förstås inte, det vill inte inte kineserna i Tibet heller. Att inte riktigt vilja erkänna att minoriteten existerar, att det bara är en variant av det egna folket ("en kulturdifferentiering i olika delar av landet") är inte heller ovanligt. T.ex. så kallas kurder för "bergsturkar" i Turkiet.

Skulle gissa på att de inte har särskilt många fler höjder på lager, och att den rent ekonomiska vinningen blir ganska liten av en ny uppmätning av fjälls höjder.

Finns ett fåtal, på BD10 där jag funnit att höjdangivelser ha försvunnit nån gång de senaste 30 åren. Passhöjder är vad jag förstår svårare att mäta höjden på än toppar. Alltså får man uppskatta med ledning av höjdkurvor eller gps/altimeter.

Innan tråden (urspårad av ännu ett hustroll) låses kunde jag kommentera avsaknaden av höjdsiffror på övergångar. Iband får man leta sig ett bra stycke bort för att hitta någon enda höjdsiffra att utgå från. Vid själva passet, där det kanske är som brantast, är kurvorna oftast svårast att läsa/räkna.

Jag börjar förstå de siteägare som saklöst modererar bort allt som har med politik och religion att göra.

Vill jag verkligen ge mig in i detta?
Nä, men jag kan inte låta bli.

Både "Kebnekaise" och "Giebmegáisi" är ju för tusan "erövrarnas" transskriberingar av det samiska namnet på berget i fråga. Låt vara att det senare är mer fonetiskt korrekt, men oavsett stavningen så kommer det låta som svenska om jag uttalar det och som samiska om en same (eller åtminstone någon som pratar (nord)samiska) uttalar det.

Ärligt talat känns det som om de "konstiga" tecknen i nordsamiskt skriftspråk mer handlar om sekterism än om kommunikation. Sen kan man fråga sig vem som tjänar på det... men det är en helt annan fråga.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg